|
|
امروز: جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
قیمت جهانی طلا به روند صعودی خود ادامه خواهد داد .
تدبیر و امید یک روز پس از برگزاری اولین جلسه رسمی هیات دولت به ریاست حسن روحانی، بازار غیر‌رسمی سکه و ارز در واکنش به تصمیمات تازه دولت در حوزه ارز، سیر با ثبات خود را ادامه داد و قیمت‌ها تغییر چندانی نکرد. این تصمیمات تازه، در دو حوزه اقتصادی و سیاسی رخ داد و هر کدام از این دو، اثرات خاص خود را بر این روزهای بازار دارد.

عصر روز یکشنبه، هیات دولت نخستین جلسه خود را تشکیل داد و طی مصوبه‌ای بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مربوطه را موظف به انجام اقدامات لازم برای ترخیص کالاهای اساسی وارده به کشور به ویژه تخلیه و ترخیص کشتی‌های حامل کالاهای اساسی کرد.

رییس‌جمهور در دستور مستقیمی به دستگاه‌های اجرایی نیز، مقرر کرد که در 100 روز آینده اقداماتی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم انجام گیرد. هیات دولت همچنین تعدادی از آیین‌نامه‌های اجرایی و اساسنامه‌ها و موضوعات پیشنهادی دستگاه‌هایی را که در دولت قبل به تصویب رسیده بود؛ ولی به دلیل تغییر دولت ابلاغ نشده بود مجددا بررسی و تصویب کرد که در مسیر ابلاغ قرار خواهند گرفت. ضمن اینکه دولت روحانی، 10 مصوبه دولت قبل را که متضمن ایجاد امتیاز خاص برای اشخاص حقیقی و حقوقی بود یا تعهد مازاد بر اعتبار را برای دستگاه‌ها ایجاد می‌کردند، لغو کرد. مجموع این اقدامات که در دسته‌بندی رفتار اقتصادی دولت روحانی قرار می‌گیرد، با واکنش مثبت بازار مواجه و موجب شد که روز گذشته قیمت انواع ارز در بازار با نوسان عمده‌ای روبه‌رو نباشد.

اما فعالان بازار در بیان دلایل ثبات قیمتی این روزهای بازار ارز، به عوامل سیاسی نیز اشاره کرده و از جمله اعلام رسمی انتقال پرونده هسته‌ای ایران از شورای‌عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه را یکی از دلایل آرامش کنونی بازار عنوان می‌کنند و معتقدند که این اقدام که در راستای تحولات غیر‌اقتصادی و بین‌المللی ایران انجام گرفته می‌تواند فضای روانی مثبتی به بازار تزریق کند. با توجه به تحولات رخ داده اقتصادی و سیاسی و تاثیر آن بر بازار ارز می‌توان قیمت‌های کنونی را ارزیابی کرد. چنان که دیروز، دلار در صرافی‌ها ابتدا با 10 تومان کاهش نسبت به روز یکشنبه قیمت خورد و سپس در اواسط روز کاری، تقریبا مماس با قیمت‌های روز یکشنبه حرکت کرد. در پایان روز نیز 25 تومان افت ثبت کرد.  دیروز قیمت یورو نیز نسبت به روز یکشنبه 20 تومان کاهش پیدا کرد و در بیشتر ارزها نیز، نوسان قیمتی مشاهده نشد.

سکه
در معاملات غیر‌رسمی سکه، بر خلاف روندی که روز گذشته برای بازار ارز اتفاق افتاد؛ سکه طرح جدید کمی بالاتر از روز یکشنبه قیمت خورد؛ اما قیمت نیم سکه و ربع سکه بدون تغییر ماند.

در بیان دلایل افزایش قیمت سکه طرح جدید، علاوه بر انتظار بازار برای افزایش قیمت جهانی طلا ، به نظر می‌رسد که بیش از هر چیز، اعلام «یکسان‌سازی نرخ انواع سکه طرح جدید و قدیم» و «ضرب سکه‌های جدید» موجب افزایش تقاضا برای سکه‌های موجود در بازار شد.

بانک مرکزی روز یکشنبه اعلام کرد که «درصدد است تا شکل ظاهری انواع سکه‌های بهار آزادی (سکه تمام، نیم و ربع) را با منقش کردن عکس بنیانگذار جمهوری اسلامی یکسان‌سازی کند و ضمن حفظ عیار و وزن فعلی، این سکه را نیز همانند سکه‌های 1 گرمی به ابزار امنیتی هولوگرام تجهیز کند.» انتشار این خبر در بازار، موجب افزایش تقاضا برای سکه‌های موسوم به «طرح جدید» شد و قیمت این نوع از سکه‌ها را اندکی بالاتر برد.

گرچه در اواسط دیروز، قیمت‌ها اندکی افت کرد؛ اما بار دیگر در ساعات پایانی روز، قیمت سکه طرح جدید بالا رفت و در محدوده یک میلیون و 70 هزار تومان فروخته شد؛ سه هزار تومان گران تر از روز یکشنبه. گرچه در بعدازظهر ارزش آن تا یک میلیون و 60 هزار تومان افت کرد.فعالان بازار معتقدند که با فروکش کردن این تقاضا، طی روزهای آینده، خریداران سکه منتظر ضرب سکه‌های جدید می‌مانند و این تعلل در خرید سکه طرح جدید احتمال کاهش قیمت را تقویت می‌کند.

افت و خیز طلا از ۱۳۸۰ به 1370
در بازارهای جهانی و به دنبال رشد تقاضای فیزیکی طلا، قیمت هر اونس از این فلز گرانبها در ساعات آغازین معاملات بار دیگر با افزایش روبه‌رو شد و به بیش از ۱۳۸۰ دلار در هر اونس رسید، اما در ادامه معاملات بازارهای جهانی، قیمت‌ها اندکی افت کرد و (تا ساعت 16 به وقت تهران) به سطح 1374 دلار در اونس کاهش پیدا کرد.

سایت «بلومبرگ» در این باره گزارش داده که «میزان ذخایر طلا در صندوق سرمایه‌گذاری «اس‌پی‌دی‌آر» طی هفته گذشته برای نخستین‌بار در سال 2013 میلادی با افزایش روبه‌رو شده است.به همین دلیل قیمت هر اونس طلا روز گذشته با 6/0 درصد رشد به بیش از هزار و 380 دلار در هر اونس رسیده است که بالاترین رکورد از 18 ژوئن 2013 (29 خرداد 1392) به شمار می‌رود. »
بلومبرگ اضافه کرده است که «تمایل سرمایه‌گذاران جهانی برای خرید طلا و سرمایه‌گذاری در این بازار بار دیگر رو به افزایش است و این خبر خوبی برای فعالان بازار طلا است؛ چراکه قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون 18 درصد کاهش داشته است.»

تازه ترین تحلیل تکنیکال وب سایت «اف ایکس استریت» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا به روند صعودی خود ادامه خواهد داد . به گزارش سایت طلا به نقل از «اف ایکس‌استریت»، قیمت جهانی طلا در ساعات ابتدایی معاملات دیروز بار دیگر به بیش از 1380 دلار در هر اونس رسیده که این بالاترین رقم در دو ماه اخیر به شمار می‌رود.

بر اساس تحلیل تکنیکال کارشناسان اقتصادی اف ایکس استریت قیمت جهانی طلا به زودی به بیش از 1394 دلار در هر اونس خواهد رسید. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی روشن شدن نتایج نشست مقام‌های فدرال رزرو آمریکا که روزهای 17 و 18 سپتامبر (27 و 28 شهریور ماه) برگزار خواهد شد بیشترین تاثیر را بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت. از این رو وب سایت «اف ایکس استریت» پیش‌بینی کرده که قیمت طلا طی روزهای آینده به 1394 تا 1408 دلار در هر اونس خواهد رسید.


منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین