|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۱۵۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
متن یادداشت حمید بعیدی نژاد در صفحه اینستاگرام درباره محورهای سخنرانیش در «کنفرانس سوریه پس از گذشته شش سال» در مرکز اروپایی مطالعات افراط گرایی وابسته به دانشگاه کمبریج به شرح زیر است:
سفیر کشورمان در لندن در یادداشتی محورهای سخنرانی خود در کنفرانسی که در مرکز اروپایی مطالعات افراط‌گرایی وابسته به دانشگاه کمبریج ارائه کرده بود را منتشر کرد.سفیر کشورمان در لندن در یادداشتی محورهای سخنرانی خود در کنفرانسی که در مرکز اروپایی مطالعات افراط‌گرایی وابسته به دانشگاه کمبریج ارائه کرده بود را منتشر کرد.

 متن یادداشت حمید بعیدی نژاد در صفحه اینستاگرام درباره محورهای سخنرانیش در «کنفرانس سوریه پس از گذشته شش سال» در مرکز اروپایی مطالعات افراط گرایی وابسته به دانشگاه کمبریج به شرح زیر است:

۱ – راهبرد اشتباه غرب در تلاش برای سرنگونی دولت سوریه به حمایت از گروه های تروریستی تحت عنوان گروه های مسلح میانه رو گسترش نفوذ داعش و رشد افراط گرایی انجامیده و جز کشتار و ویرانی برای مردم عراق و سوریه نتیجه ای به دنبال نداشته است و باید هر چه زودتر متوقف شود. این بازی خطرناکی است که اگر تروریست ها در جهت حفظ منافع ما حرکت می کنند، آنها را نیروهای مسلح خوب بنامیم. تقسیم تروریست ها به خوب و بد معنا ندارد و تروریست به هر شکلی محکوم است.

۲ – در شرایطی که بخش های مهمی از عراق توسط داعش اشغال شده و نیروهای آنها به ۶۰ کیلومتری بغداد رسیده بودند، ایران به دعوت دولت عراق برای مقابله با داعش وارد میدان شد و از آن زمان روند پیش روی های داعش معکوس شد. داعش در آن زمان با حمایت حامیان خود مانند یک دولت عمل می کرد،‌ نفت صادر می کرد، نقل و انتقالات مالی گسترده داشت و از طریق فروش اجناس و اشیاء عتیقه موجود در موزه های تاریخی عراق و عملیات پولشویی درآمد زیادی داشت و این امر بدون حمایت گسترده از آنها امکان ندارد.

۳ – واکنش سریع و فوری ایران در مقابله با داعش ناشی از شناخت عمیق ما نسبت به مبانی فکری داعش و قرائت متعصبانه، انحرافی و افراطی آنها از دین اسلام است که ریشه در وهابیت دارد. داعش رویای تشکیل خلافتی بزرگ که ایران را هم با نام خراسان بزرگ در بر می گیرد در سر دارد که کاملا خیال پردازانه اما خطرناک است.

۴ – ما همواره به مقام های اروپایی نسبت به خطرات داعش و خطر حمایت از گروه های تروریستی هشدار داده و می گفتیم که حتی اگر از بشاراسد هم خوشتان نمی آید از تروریسم علیه او حمایت نکنیم، چرا که حمایت از تروریسم راهبرد مناسبی برای رسیدن به اهداف سیاسی نبوده و عوابق نامطلوبی را به دنبال خواهد داشت. همچنین ما همواره تاکید کرده ایم که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.

کشورهای غربی امروزه یکی پس از دیگری اعلام می کنند که تصمیم گرفته اند، سیاست قبلی خود برای سرکوبی دولت سوریه را اصلاح کنند اما متاسفانه این واقع بینی زمانی انجام می‌شود یعنی سیاست اشتباه به کشته شدن و زخمی شدن صدها هزار نفر و آوارگی بیش از ۱۰ میلیون نفر منجر شده است.

۵ – باید برای تمامی گروه های مسلح سوری مشخص کنیم که اگر کشورشان را دوست دارند و می خواهند در آینده در آن ایفای نقش کنند باید دست از اقدامات نظامی برداشته و در فضایی بدون دخالت دیگران از طریق گفت‌وگو با یکدیگر و دولت مسائلشان را حل و فصل کرده و خود در مورد آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

۶ – جای تاسف دارد که اشتباهات سیاسی این کشورها امروز هم در حال تکرار است.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین