|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۱
کد خبر: ۱۵۳۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
یک ژنرال ارشد آمریکایی گفت: آمریکا و متحدان اروپایی‌اش، هیچ وسیله دفاعی در برابر موشک‌های کروز جدید هسته‌ای روسیه در اختیار ندارند.
 یک ژنرال ارشد آمریکایی گفت: آمریکا و متحدان اروپایی‌اش، هیچ وسیله دفاعی در برابر موشک‌های کروز جدید هسته‌ای روسیه در اختیار ندارند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه،ژنرال جان هایتن فرمانده نیروهای هسته‌ای آمریکا در اظهاراتی در کنگره این کشور گفت: ما در برابر این نوع موشک که با در نظر گرفتن مکانی که مستقر شده است، می‌تواند تهدیدی برای کل قاره اروپا به شمار آید، بی دفاع هستیم.

آمریکا از سالها قبل در این مورد که روسیه با نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد (INF) یک موشک کروز زمین پایه تولید کند، نگرانی دارد.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) در سال 1987 میان آمریکا و شوروی سابق و توسط رونالد ریگان و میخاییل گورباچف امضا شد. این معاهده به انهدام حدود 2700 موشک با برد 500 تا 5500 کیلومتر منجر شد.

ژنرال جان هایتن افزود: آمریکا و متحدان اروپایی اش باید به استقرار موشک های روسی پاسخ دهند.

وی به این موضوع که آیا پاسخ به استقرار موشک های روسی باید به صورت استقرار تسلیحات جدید توسط اروپا و آمریکا باشد یا خیر، اشاره ای نکرد اما گفت: به هر قدمی که روسیه برای افزایش توانمندی های نظامی خود در  برابر کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر می دارد باید پاسخ داده شود اما این پاسخ نباید الزاما نظامی باشد.

به گفته کارشناسان، موشک کروزی که روسها مستقر کرده اند و آمریکا نام اس اس سی -8 SSC-8 بر آن نهاده اند، به راحتی می تواند به یک کلاهک هسته ای مجهز شود.

روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت: روسها موشک های خود را در منطقه ولگاگراد در جنوب این کشور و نیز در یک منطقه ناشناس مستقر کرده اند.

این در حالی است که روسیه این اتهامات  را رد می‌کند.

ژنرال هایتن در سخنان خود، ضمن انتفاد از استقرار موشک های اس اس سی -8 SSC-8 گفت: روسها به تعهدات خود در قبال پیمان«استارت جدید» در مورد کاهش تسلیحات هسته ای که از سال 2011 به اجرا درآمد، به خوبی عمل کرده است.

در پیمان  استارت جدید، مقرر شد روسیه و آمریکا هر کدام حداکثر 1550 کلاهک هسته ای در اختیار داشته باشند که این به معنای کاهش 30 درصدی تعداد کلاهک های هسته ای هر دو کشور نسبت به سال 2002 بود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین