|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۵۳۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱
موضوع مراجعه به افکار عمومی برای اتخاذ سیاست های واگرایانه حتی گریبان خود انگلیس را هم گرفت به گونه ای که با انتشار نتیجه همه پرسی این کشور، «نیکولا استرجن» وزیر اول اسکاتلند خواستار برگزاری همه پرسی برای استقلال از بریتانیا شده است.
 جهان در سالی که گذشت رویدادهای سیاسی مهمی را تجربه کرد که سراسر کره خاکی از خاورمیانه تا اروپا و آمریکا را در بر می گرفت.

ایرنا نوشت؛ کودتای نافرجام در ترکیه، جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)، پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات آمریکا، تحرکات در جبهه سوریه و عراق و همچنین ناامنی های ستیزه جویان داعش در جهان از جمله این رویدادها به شمار می رفت.

** کودتای نافرجام در ترکیه

ساعت های پایانی شامگاه 25 تیرماه امسال، گروهی از نظامیان ترکیه کوشیدند با اشغال نقاط و مراکز مهم شهرهای استانبول و آنکارا نظیر فرودگاه بین المللی آتاتورک، ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی و مرکز فرماندهی ستاد مشترک ارتش طی کودتایی دولت آنکارا را سرنگون سازند. کودتاگران فرمانده ارتش را گروگان گرفتند و ساختمان های پارلمان و ریاست جمهوری را بمباران کردند و گفتند هدفشان حمایت از دموکراسی است. به درخواست رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور، هوادارانش به خیابان ها ریختند و در نهایت نیروهای امنیتی کنترل اوضاع را به دست گرفتند و کودتا شکست خورد.

به گفته دولت ترکیه تقریبا 265 نفر کشته شدند. پس از شکست کودتا پاکسازی گسترده ای در دستگاه های دولتی به راه افتاد و ده ها هزار نفر به علت همکاری با کودتا گران اخراج یا بازداشت شدند.

** برگزیت
همه پرسی درباره برگزیت یا جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا سوم تیرماه با رای اکثریت نسبی مردم این کشور به خروج از اتحادیه پایان یافت. انگلیسی ها با 51.9 درصد رای موافق در برابر48.1 درصد رای مخالف، این تصمیم تاریخی را گرفتند. «دیوید کامرون» نخست وزیر وقت دولت محافظه کار که از ماندن در اتحادیه اروپا حمایت کرده بود استعفا کرد. هم حزبی اش «ترزا می» جای او را گرفت. بریتانیا اولین کشوری است که اتحادیه اروپا را ترک کرد.

با انتشار نتیجه همه پرسی، بسیاری از رهبران احزاب راستگرای اروپایی درصدد برپایی همه پرسی برای جدایی کشورهای خود از اتحادیه برآمده اند. در این ارتباط، «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه خواستار همه پرسی مشابه انگلیس در کشورش شد. همچنین «گریت ویلدرز» رهبر مخالفان سیاست های مهاجرپذیری در هلند و «کریستین تولسن دال» رهبر حزب دست راستی و افراطی «مردم» دانمارک نیز خواستار همه پرسی برای خروج از اتحادیه شد.

موضوع مراجعه به افکار عمومی برای اتخاذ سیاست های واگرایانه حتی گریبان خود انگلیس را هم گرفت به گونه ای که با انتشار نتیجه همه پرسی این کشور، «نیکولا استرجن» وزیر اول اسکاتلند خواستار برگزاری همه پرسی برای استقلال از بریتانیا شده است.

** انتخابات آمریکا

در آمریکا «دونالد ترامپ» میلیاردر جنجالی حزب جمهوری خواه رقیبش «هیلاری کلینتون» از حزب دموکرات را در انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر (18 آبان) شکست داد. شعار انتخاباتی دونالد ترامپ این بود که عظمت را به آمریکا بر می گرداند اما بسیاری نگران به قدرت رسیدن وی بوده اند. از جمله به خاطر وعده هایش برای برخورد با مهاجران مسلمان و غیر قانونی، خارج کردن آمریکا از پیمان منع جهانی مقابله با گرم شدن زمین، گسترش ذرات خانه هسته ای آمریکا و کنار گذاشتن یا بازبینی توافق هسته ای با ایران.

وی پس از ورود به کاخ سفید درصدد تحقق برخی شعارهای انتخاباتی خود همچون برخورد با مهاجران غیرقانونی و جلوگیری از ورود چند کشور مسلمان به آمریکا برآمد که به خاطر مخالفت های داخلی و بین المللی با ناکامی مواجه شد.

** تحرکات در جبهه سوریه و عراق

سال گذشته روسیه به طور مستقیم به جنگ با داعش در سوریه وارد شد؛ رویدادی که به تضعیف بیشتر ستیزه جویان داعش و حامیان آنان انجامید. ابتدا توافقی در این زمینه بین روسیه و آمریکا مبنی بر آتش بس در سوریه بسته شد. سپس روسیه و ترکیه نشست هایی را با هدف پس از میانجی گری توافق آتش بس سراسری در سوریه انجام دادند. قرار شد این توافق آتش بس زمینه را برای مذاکرات صلح میان دولت سوریه و مخالفانش فراهم کند.

روسیه با ترکیه و ایران توافق کرد که تلاش برای حل و فصل بحران سوریه را در همکاری هم و با هماهنگی نماینده ویژه سازمان ملل پیگیری کند. در نتیجه، چند نشست با هدف حل وفصل دیپلماتیک جنگ در سوریه برگزار شد که نشست آستانه و چند نشست دیگر در وین از جمله آن به شمار می رفت.

نیروهای جبهه ضد داعش بخش های بیشتری از خاک عراق را از این گروه پس گرفتند. آنها توانستند نیروهای داعش را از فلوجه در مرکز عراق بیرون کنند. آنها همچنین عملیاتی را برای پس گرفتن موصل دومین شهر بزرگ عراق از داعش پی ریزی کردند.

** داعش و ناامنی جهانی

ستیزه جویان افراط گرای داعش در سال گذشته حمله های مرگباری را در جهان شکل دادند. در بلژیک بمب گذاران انتحاری 32 تن را در فرودگاه و متروی بروکسل کشتند. در نیس فرانسه یک کامیون عابران را زیر گرفت و 86 تن را کشت. حمله ای مشابه در برلین پایتخت آلمان هم جان 12 نفر را گرفت.

در آمریکا فردی مسلح 49 نفر را در یک کلوپ شبانه همجنس گرایان در اورلاندوی فلوریدا کشت. داعش مسوولیت همه این حمله ها را به عهده گرفت. افراد مرتبط با داعش در ترکیه، یمن، مصر، نیجریه، پاکستان و افغانستان نیز بمب گذاری های مرگباری کردند.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین