|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۱
کد خبر: ۱۵۲۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
وقتی دروغ­ ها نجومی و از حد و اندازه خارج شد همه پدیده ­ها نجومی جلوه می­ کند. حتی حضور عدد و رقم­ های معمولی چون دو دوتا چهارتا تبدیل به اعداد نجومی می ­شوند و جمعیت 3 هزار نفری که هر کدام نمایندگی 50 هزار نفر را مدعی هستند، یکصد و پنجاه میلیون نفر می­شوند یعنی حدود دو برابر مردم ایران براساس آخرین آمارگیری رسمی کشور!
 تیتر «دروغ­ های نجومی» چند روز پیش روزنامه ایران در کنار تیتر یکی دیگر از روزنامه ­های عصر:«مجلس حقوق­ های نجومی را قانونی کرد!» حاکی از پیدایش و ظهور یک واژه جدید در ادبیات سیاسی معاصر است.

اساساً کاربرد واژه نجومی برای توصیف پدیده­ ها حاکی از اغراق، دوری از واقعیت و فارغ از معیارهای علمی است. هیچ چیز در زندگی اجتماعی انسان­ ها به تعداد ستارگان آسمان ­ها یا به اندازه فاصله ­های آسمانی نیست که عدد آن نجومی تلقی شود و واقعیت این است که چنین واژه ­هایی ابزارهایی هستند که برای تخریب رقبای سیاسی بکار گرفته می­شوند.

اختراع برخی واژه ­ها به لحاظ تأثیرگذاری آن بر افکار عمومی است و الّا در عالم واقع بسیاری از آنها فاقد معانی روشن و مشخص هستند و این سرآغاز بخشی از بی ­اخلاقی­ ها در مناسبات سیاسی و اجتماعی است.

این که عده­ ای از گذشته دور تاکنون حقوق­ های متفاوت و نامتعارف می ­گرفته ­اند رانت ­سازی و رانت­ خواری می­ کرده ­اند و با استفاده از موقعیت­ های شغلی خود، املاک و امکاناتی دست و پا می­ کرده ­اند، این که عده­ ای از گذشته تاکنون اقوام و قبایل خود را بدون صلاحیت­ های علمی و عملی لازم بر سر کار آورده­ اند و... . تردیدی در این مسائل و رفتارهای نامناسبی که دل هر انسان دوستدار عدالت را به درد می­ آورد نیست. اما هیچ کدام ار اینها نجومی تلقی نمی­ شود هرچند که رفتارهای غیرقابل قبول و ظالمانه­ ای است. اما در این میان یکی از پدیده ­ها واقعاً نجومی است و آن دروغ و شایعه ­پراکنی است که خود سبب زایش دروغ­ ها و تهمت ­ها در پیکر مظلوم افکار عمومی است. از امام حسن عسگری(ع) نقل شده است که اگر همه گناهان را در محلی انباشته باشند کلید آن دروغ است. با دروغ نظم جامعه از هم می­ پاشد و حس اعتماد که اصیل­ترین حس آرامش روحی و روانی جامعه است در معرض خدشه قرار می­گیرد. اخلاق که عامل بازدارندگی از روابط ناسالم فردی و اجتماعی است از هم می­ گسلد.

وقتی دروغ­ ها نجومی و از حد و اندازه خارج شد همه پدیده ­ها نجومی جلوه می­ کند. حتی حضور عدد و رقم­ های معمولی چون دو دوتا چهارتا تبدیل به اعداد نجومی می ­شوند و جمعیت 3 هزار نفری که هر کدام نمایندگی 50 هزار نفر را مدعی هستند، یکصد و پنجاه میلیون نفر می­شوند یعنی حدود دو برابر مردم ایران براساس آخرین آمارگیری رسمی کشور!

ای کاش سخنان ائمه معصوم را بجای این همه رفتارهای نجومی، دست کم هر روز یک بار، بر خود و جامعه بخوانیم. ای کاش هر روز یک سخن ناب و نغز از اولیای الهی و شایستگان بشری در تیتر اول روزنامه ­ها و سایت­ ها بزنیم و افکار عمومی را به پرهیز از رفتارهای اغراق­ آمیز و انتشار شایعات خطرناکی که اعتماد عمومی جامعه را نسبت به نظام جمهوری اسلامی نشانه رفته است دعوت کنیم و بذر صداقت و رفتار مسلمانی را در منظر دید جامعه بپاشیم و بدانیم در نظام و حکومتی که متولی دین و دنیای مردم است نمی­توان دروغ گفت، نمی­توان بزرگ­نمایی کرد و نمی­توان امیدهای جامعه را به بهانه اصلاح و بهبود اوضاع نشانه رفت.

با دروغ­پردازی­ ها و جعل واقعیات و تحریف حقایق و خدشه­دار شدن اعتماد عمومی جامعه هیچ یک از نهادهای قانونی نظام قادر به انجام مطلوب وظایف­شان نخواهند بود. ترس از افکار عمومی به همان اندازه که در اصلاح رفتارهای حکومت­گران نقش دارد در صورت بی­ مورد بودن و شایعه­ پراکنی­ ها می­ تواند بازدارنده نهادهای قانونی مثل مجلس از پرداختن به اصلاح و بهبود امور باشد.

سیدشهاب­ الدین چاوشی
عضوهیئت علمی دانشگاه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین