|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۱۵۲۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۰
'الکساندر بلکمن'، عضو سابق پیشین واحد تفنگداران دریایی انگلیس که به جرم قتل یک عضو زخمی طالبان در افغانستان به 10 سال زندان محکوم‌ شده بود، با تجدید نظر صورت گرفته در حکمش، طی دو هفته آینده از زندان آزاد می‌شود.
 'الکساندر بلکمن'، عضو سابق پیشین واحد تفنگداران دریایی انگلیس که به جرم قتل یک عضو زخمی طالبان در افغانستان به 10 سال زندان محکوم‌ شده بود، با تجدید نظر صورت گرفته در حکمش، طی دو هفته آینده از زندان آزاد می‌شود.

حکم آزادی گروهبان سابق نیروهای دریایی انگلیس پس ‌از آن اعلام می‌شود که دادگاه تجدیدنظر کیفری در لندن اخیرا محکومیت او را از 'قتل عمد' به قتل شبه عمد تغییر و محکوم او را به هفت سال زندان تقلیل داد.

این دادگاه در توجیه رأی خود، به کاهش مسئولیت کیفری متهم درنتیجه اختلال روانی در زمان ارتکاب جرم استناد کرد و اتهام او را از قتل عمد به قتل شبه عمد کاهش داد.

تقلیل حکم الکساندر بلکمن 42 ساله که به مدت سه سال، از نوامبر سال 2013 میلادی تاکنون، در زندان بسر می‌برد، بدان معنی است که او با توجه به سپری کردن نیمی از مدت زندانش، می‌تواند از بخشودگی مشروط برخوردار شود.

الکساندر بلکمن در سال 2013 میلادی در ارتباط با اتهام 'قتل عمد' یک عضو زخمی طالبان هنگام انجام مأموریت گشت در افغانستان از سوی دادگاه نظامی مجرم و به 10 سال زندان محکوم‌شده بود.

این دادگاه به دلیل 'علل مخففه' ناشی از شرایط وقوع جرم، حکم حبس ابد او را به ده سال حبس کاهش داده بود.

این نخستین در تاریخ نظامی انگلیس بود که یک عضو ارتش این کشور به اتهام کشتن یکی از نفرات دشمن در صحنه جنگ محاکمه و محکوم می‌شد.

براساس گزارش‌های منتشرشده الکساندر بلکمن در ماه سپتامبر سال 2011 میلادی در جریان یک عملیات گشتی، یکی از اعضای طالبان که زخمی بود و اسلحه اش نیز دور از دسترسش قرار داشت، به ضرب گلوله به قتل می‌رساند.

اعضای گروه گشت این ماجرا را در ابتدا پنهان نگه می دارند، اما یکی از تفنگداران عضو این گروه با یک دوربین، فیلمی از این ماجرا گرفت و آن را در اختیار فرماندهان ارتش انگلیس قرار داد که این فیلم مبنای پیگرد قانونی الکساندر بلکمن شد.

اما حکم دادگاه نظامی انگلیس علیه الکساندر بلکمن اعتراضاتی را برانگیخت و کارزارهایی در دفاع از او تشکیل شد و به تلاش برای تجدیدنظر در این حکم پرداختند.

'کلیر بلکمن' همسر الکساندر بلکمن به همراه ' فردریک فورساید'، نویسنده انگلیسی و عضو روزنامه دیلی میل از جمله کسانی بودند که با حمایت از کارزار های تشکیل شده، خواستار تجدید نظر در این حکم شدند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین