|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۱۵۲۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
آمریکا، انگلیس و فرانسه که از دارندگان اصلی تسلیحات هسته‌ای در زرادخانه‌های خود هستند از پیوستن به مذاکرات منع تسلیحات هسته‌ای که در سازمان ملل آغاز شده، خودداری کردند.
 آمریکا، انگلیس و فرانسه که از دارندگان اصلی تسلیحات هسته‌ای در زرادخانه‌های خود هستند از پیوستن به مذاکرات منع تسلیحات هسته‌ای که در سازمان ملل آغاز شده، خودداری کردند.

به گزارش رویترز، "نیکی هالی" نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که فرانسه، انگلیس و آمریکا در میان تقریبا 40 کشوری هستند که به مذاکرات معاهده منع تسلیحات هسته‌ای که از روز دوشنبه در سازمان ملل آغازشده نپیوسته‌اند.

هیلی در مصاحبه با خبرنگاران افزود کشورهایی که از شرکت در این مذاکرات صرفنظر کرده اند در عوض به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) متعهد هستند که سال 1970 به اجرا درآمد و هدف از آن جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته ای و فناوری تسلیحات هسته‌ای است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد دسامبر سال گذشته با 113 رای موافق، 35 رای مخالف و 13 رای ممتنع قطعنامه ای را درخصوص آغاز مذاکرات درخصوص یک ابزار الزام آور به لحاظ قانونی برای ممنوعیت تسلیحات هسته ای تصویب کرد تا با استفاده از آن بتوان در جهت حذف کامل تسلیحات هسته ای گام برداشت و همه کشورهای عضو نیز در آن مشارکت داشته باشند.
یکی از دستیاران کاخ سفید هفته گذشته گفت دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی این مسئله است که آیا هدف جهان بدون تسلیحات هسته ای را مجددا تایید کند یا خیر.

متیو رایکرافت سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد نیز گفت: «انگلیس در مذاکرات درباره پیمانی درخصوص منع تسلیحات هسته ای شرکت نخواهد کرد زیرا ما معتقدیم این مذاکرات منجر به پیشرفتی موثر در جهت خلع سلاح هسته ای در جهان نخواهد شد.»

الکسی لامک معاون سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد نیز گفت شرایط امنیتی برای پیمانی درخصوص منع تسلیحات هسته ای مناسب نیست.

"مسعود بن مومن" نائب رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در سخنرانی خود در مجمع عمومی در جلسه ای با عنوان بررسی معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای در جهان گفت: نزدیک به هفت دهه است که سازمان ملل به صورت گسترده تلاش می کند تا جهان از شر زرادخانه تسلیحات هسته ای رها شود. با وجود آنکه این درخواست از همه کشورهای عضو سازمان ملل وجود داشته است ولی رسیدن به هدف عاری سازی جهان از سلاح هسته ای همچنان دور از دسترس است. هر چند زرادخانه تسلیحات هسته ای کنونی در مقایسه با پایان دوره جنگ سرد در پایین ترین سطح خود قرار دارد ولی باید بر این مسئله تاکید کرد هر زمان که حتی یک سلاح هسته ای در جهان وجود داشته باشد یک خطر غیر قابل قبول برای بشریت است و هر گام اشتباه و هر گونه محاسبه نادرست و اشتباه فنی و دسترسی گروه ها به سلاح هسته ای باعث ایجاد ویرانی های غیر قابل تصور خواهد شد و تلفات و ویرانی های گسترده و درازمدت برای محیط زیست و توسعه به همراه خواهد داشت.

وی افزود: شکی در این نیست که سلاح هسته ای مایه نگرانی همه کشورهاست و هزینه تولید و نگهداری و نوسازی و تقویت سلاح هسته ای بسیار سنگین بوده که جایگزین خدمات اقتصادی و اجتماعی شده که این گونه هزینه ها تهدیدی برای صلح و امنیت جهان است. در صورتی که هزینه ها و پول هایی که برای سلاح هسته ای صرف می شود برای اجرای اهداف توسعه ای و توسعه پایدار هزینه می شد گام‌های بسیاری در جهت تلاش های سازمان ملل برای تقویت صلح و امنیت در جهان برداشته می شد.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین