|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۵۲۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱
مراسم شصتمین سالگرد امضای 'معاهده رم' با حضور سران دولت ها و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پایتخت ایتالیا آغاز شد، جایی که رهبران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا یک بیانیه مشترک امضا می کنند.
 مراسم شصتمین سالگرد امضای 'معاهده رم' با حضور سران دولت ها و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پایتخت ایتالیا آغاز شد، جایی که رهبران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا یک بیانیه مشترک امضا می کنند.

 رهبران 27 کشور اروپایی دقایقی پیش برای شرکت درمراسم شصتمین سالگرد معاهده رم در محل شهرداری پایتخت ایتالیا و در میان تدابیر شدید امنیتی گردهم آمدند تا پس از برگزاری این مراسم یک بیانیه مشترک امضا کنند.

'پائولو جنتیلونی' نخست وزیر ایتالیا ، 'دونالد توسک' رئیس شورای اتحادیه اروپا و 'جوزف موسکات ' رئیس دوره ای اتحادیه اروپا نخستین افرادی هستند که در محل برگزاری این مراسم در شهرداری حضور پیدا کرده اند و قرار است پس از برگزاری سخنرانی، بیانیه مشترک را امضا کنند.

در پایان این مراسم یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار می شود. رهبران اروپا پس از پایان این مراسم ساعت 13:30 به وقت محلی راهی کاخ ریاست جمهوری ایتالیا می شوند تا با سرجو ماتارلا رئیس جمهوری این کشور دیدار و در مراسم نهار شرکت کنند.

سرجو ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا شب گذشته نیز در دیدار با روسای پارلمان اروپا هشدار داد که پارلمان اروپا که یکی از شتاب دهندگان روند ادغام اروپا بود بخوبی می داند که برای ساخت اروپا، قطعاتی کم است که باید تکمیل شوند و اینکه تعادل ناپایدار آن نمی تواند دوام بیاورد . بنابراین اگر ساخت اروپا تکمیل نشود تعادل ناپایدار آن دوام نمی اورد.

سران دولت ها و کشورهای 27 کشور اروپایی شب گذشته با پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها نیز دیدار کردند جاییکه پاپ تاکید کرد: اروپا باید مانع وسوسه کاهش آرمان های بنیادین اتحادیه شود و باید روی ارزش ها متمرکز شده و فرد را محور قرار دهد.

پاپ خطاب به رهبران اروپایی افزود: جایی که کار و یا چشم انداز آینده ای با کرامت وجود نداشته باشد صلح هم نیست. در حومه های شهرهای ما که در ان موادمخدر و خشونت وجود دارد صلح نیست.

این درحالی است که رم از روز گذشته به حالت کاملا نظامی درآمده و 3 هزار مامور مسئولیت محافظت از امنیت آنرا برعهده دارند. شش تظاهرات و نشست در ساعات مختلف در رم با حضور 25 هزار نفر برگزار می شود که خود منجر به نگرانی از حملات پراکنده شده است.

*** مراحل تاریخی 60 ساله تشکیل اتحادیه اروپا

معاهده رم به توافقاتی گفته می شود که در سال 1957 میلادی در پایتخت ایتالیا به امضای شش کشور بنیاگذار اتحادیه اروپا رسید که خود آغاز ماجرای بزرگ اتحادیه اروپا را رقم زد. روز 25مارس 1957 میلادی 12 سال پس از پایان جنگ دوم جهانی، کشورهای بلژیک، فرانسه، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند و آلمان غربی پیمانی را موسوم به معاهده رم جهت تاسیس اتحادیه اقتصادی اروپایی، در پایتخت ایتالیا امضا کردند. این شش کشور اروپایی همان کشورهایی بودند که در سال 1951 نیز در بخش ذغال و فولاد متحد شده بودند.

- در ژانویه سال 1973، نخستین توسعه آنچه هنوز جامعه اقتصادی اروپا نام داشت با پیوستن دانمارک، ایرلند و انگلیس بوقوع پیوست و بدین ترتیب شمار کشورهای عضو این اتحادیه به 9 کشور رسید.

- در ماه ژوئن 1979، برای نخستین بار شهروندان اروپا از حق انتخاب مستقیم نمایندگان پارلمان اروپا برخوردار شدند.

- در ژانویه 1981 ، یونان به این اتحادیه پیوست و شمار کشورهای عضوو به 10 کشور رسید

- در ژانویه 1986 ، پرتغال و اسپانیا نیز به اتحادیه اقتصادی اروپا پیوسته و شمار اعضا به 12 کشور افزایش یافت.

- در سال 1987، طرح موسوم به 'اراسموس' متولد شد، این طرح شامل تردد دانشجویان دانشگاه های اروپایی است که تبدیل به یکی از نمادهای مردمی اروپای واحد شد.

- در سال 1990 و در پی فروپاشی دیوار برلین، آلمان متحد شده و بخش شرقی آن نیز وارد اتحادیه اقتصادی اروپا شد. این آغاز یک فصل جدید تاریخی است که در سالهای بعدی منجر به توسعه این اتحادیه در سراسر قاره اروپا می شود.

- در فوریه سال 1993، پیمان ماستریخت در هلند امضا شد که تولد اتحادیه اروپا را رقم زد. به عبارتی از اتحادیه اقتصادی به اتحادیه سیاسی توسعه یافت و پایه های این اتحادیه را برای یک محور جدید نهادی که اتحادیه امروزی است را رقم زد. این اتحاد سپس از طریق پیمان امستردام در سال 1997 و پیمان نیس در سال 2000 و پیمان لیسبون در سال 2007 توسعه یافته وتعریف شد.

- در سال 1995 ، اتریش، فنلاند و سوئد وارد اتحادیه اروپا شده و شمار اعضای آن به 15 کشور رسید.

- در مارس 1995، فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ، هلند، المان، اسپانیا و پرتغال توافق شنگن را برای تردد آزاد شهروندان به اجرا گذاشتند. این توافق در ایتالیا نیز از م

- ژانویه 2002، یورو تبدیل به ارز جاری و پول واحد در 12 کشور عضو اتحادیه اروپا شد. بانک مرکزی اروپا نیز از ماه ژوئن 1998 آغاز بکار کرد.امروز 19 کشور عضو از واحد پول اروپایی یعنی یورو استفاده می کنند.

- در ماه مه 2004 ، قبرس، استونی، لتونی، مالت، لهستان، جمهوری چک، اسلواکی، اسلوونی و مجارستان نیز به اتحادیه اروپا پیوسته و شمار اعضا به 25 کشور رسید.

- در ژانویه 2007، بلغارستان و رومانی نیز وارد اتحادیه اروپا شده و شمار اعضا به 27 کشور رسید.
- در اکتبر 2012 اتحادیه اروپا جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

- در جولای 2013 ، کرواسی نیز به اتحادیه اروپا پیوست و شمار اعضای آن به 28 کشور رسید.
- سرانجام در ماه ژوئن 2016 مردم انگلیس در یک همه پرسی به برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا رای دادند. درخواست آغاز مذاکرات برای برگزیت برپایه ماده 50 پیمان لیسیون نیز از روز 29 مارس معرفی می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین