|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۳
کد خبر: ۱۵۲۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
مقام معظم رهبری رسیدگی به وضعیت معیشتی جامعه و بهبود شرایط اقتصادی در کنار برگزاری باشکوه و سالم انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را اولویت های سال جدید خوانده و دیدگاه های خود را در این زمینه در پیام نوروزی و سخنرانی حرم مطهر رضوی تبیین کردند.
 مقام معظم رهبری رسیدگی به وضعیت معیشتی جامعه و بهبود شرایط اقتصادی در کنار برگزاری باشکوه و سالم انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را اولویت های سال جدید خوانده و دیدگاه های خود را در این زمینه در پیام نوروزی و سخنرانی حرم مطهر رضوی تبیین کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در نخستین روز سال نو، در اجتماع عظیم و پرشور زائران و مجاوران حرم رضوی (ع) با تجلیل از وحدت و پایبندی ملت به ارزش‌های انقلاب و دلبستگی مردم به مبانی و عرصه‌های دینی، «مسائل معیشتی و اقتصادی» و «انتخابات» اردیبهشت ماه را دو موضوع مهم سال جدید خواندند و بر ضرورت حل همه‌ مشکلات کشور در سایه‌ «مدیریت‌های متدین، انقلابی، کارآمد و پرانگیزه» تاکید کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای ، لحظاتی پس از تحویل سال با نام‌گذاری سال جدید با عنوان «اقتصادی مقاومتی: تولید- اشتغال»، مسیر حرکت یکساله‌ کشور را مشخص کردند. ایشان در همین زمینه در پیام آغازین سال، رونق تولید داخلی و افزایش سطح اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان را نقاط کلیدی نقشه راه سال جاری کشور خواندند. ایشان در حرم رضوی در زمینه مسایل اقتصادی با آسیب شناسی نقاط ضعف و تبیین نقاط قوت به ارایه راهکارهایی در راستای پیشرفت همه جانبه اقتصادی پرداختند.

رهبر انقلاب پیش از ورود به بحث اصلی خود درخصوص مسائل اقتصادی کشور و چگونگی حل آن‌ها از طریق رونق تولید داخلی و ایجاد اشتغال، همچنان که اشاره شد ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالفعل و بالقوه کشور را تبیین کردند. ایشان ظرفیت‌ها و توانایی‌های انسانی و طبیعی کشور را بسیار بالا دانستند و به‌ عنوان نمونه برخی از این ظرفیت‌های کم‌نظیر را چنین برشمردند: کشور ازلحاظ نیروی انسانی دارای پنج میلیون دانشجو، 10 میلیون دانش‌آموخته‌ دانشگاهی و 33 میلیون نیروی کارِ جوان است که این، یک ثروت عظیم است.

رهبری همچنین ایران را ازلحاظ منابع طبیعی نیز پیشرفته و ثروتمند خوانده و تصریح کردند: درحالی‌ که جمعیت ایران یک صدم جمعیت دنیا است اما کشور در همه‌ منابع طبیعی، در رتبه‌ بالاتر از یک صدم درصد قرار دارد.

رهبر معظم انقلاب در زمینه آسیب ها و نقاط ضعف اقتصادی «بیکاری به‌خصوص بیکاری جوانان تحصیلکرده» و «مشکلات معیشتی مردم به‌ ویژه طبقات ضعیف» را دو مشکل اصلی در عرصه‌ اقتصادی دانستند و بیان داشتند: مردم از لحاظ معیشت دچار مشکل هستند و مشکلات معیشتی تبعات اجتماعی و فرهنگی را در پی دارد و دشمن نیز بر روی همین مسائل متمرکز می‌شود.

ایشان ضمن قدردانی از اقدامات مسئولان در زمینه‌ اقتصاد مقاومتی در سال 95، افزودند: دولت در ابتدای سال 95 موضوع کمک به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را در دستور کار خود قرار داد و تصمیم گرفت با اختصاص پانزده هزار میلیارد تومان بودجه، بیست هزار کارگاه را از رکود خارج کند که اقداماتی، اگرچه دیرهنگام انجام گرفت اما آنچه که مهم است نظارت و استمرار آن برای به سرانجامِ مطلوب رسیدن کارها است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که اقدامات دولت برای خارج کردن واحدهای کوچک و متوسط تولیدی از رکود، پیشرفت‌هایی داشته است اما نه به آن اندازه‌ای که برای آن هزینه شده است.

رهبری در بخش دیگری از بیانات خود تقویت توانمندی ها و بارور شدن آن ها را نیازمند اتحاد و انسجام ملی، فرهنگ انقلابی، پویایی و شجاعت مسوولان و تولید مبتنی بر مدیریت کارآمد و توانایی‌های داخلی دانستند.

اشان مهم ‌ترین اولویت برای حل مشکلات اقتصادی را تکیه بر «تولید ملی و تولید داخلی» دانستند. ایشان به برخی فوایدِ رونق گرفتن تولید ملی چنین اشاره کردند: «ایجاد اشتغال» و «کاهش بیکاری به‌عنوان یکی از مشکلات امروز کشور»، «شکوفایی استعدادها و ابتکار جوانان»، «صَرف نشدن ارز کشور برای کالاهای مصرفی»، «به‌کار افتادن پس‌اندازهای پراکنده»، «جهش صادرات»، «کم‌رنگ شدن مسابقه‌ی به رخ کشیدن نشان‌ها و مارک‌های خارجی به‌عنوان یکی از بلاهای بزرگ اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی جامعه»، «از بین رفتن یا کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی»، «ایجاد نشاط ملی» و «به‌کار افتادن ظرفیت‌های معدنی کشور»، ازجمله آثار و فواید مهم رونق تولید داخلی است.

رهبر انقلاب اسلامی درباره پیش نیازهای اصلی برای رونق گرفتن تولید ملی اظهار داشتند: برای رونق گرفتن تولید ملی، سه پیش‌نیاز اصلی یعنی نیروی انسانی، سرمایه و ابزار پیشرفته وجود دارند اما تحقق این مهم، نیازمند الزامات و وظایفی است که هم بر عهده‌ی مردم است و هم بر عهده‌ی مسئولان اجرایی، قضایی و مقننه.

رهبر انقلاب به الزاماتی در راستای تقویت تولید ملی اشاره کردند. در این میان جلوگیری از واردات بی‌رویه و قاچاق یکی از الزاماتی بود که رهبر انقلاب اسلامی در تقویت تولید ملی برشمردند و تاکید کردند: واردات کالاهایی که در داخل به اندازه‌ کافی تولید می‌شوند، باید حرام شرعی و قانونی شناخته شود. این بخش از سخنان رهبری نشانگر آن است که مبارزه با کالای قاچاق و نخریدن این کالاها می تواند کار و سرمایه ایرانی را بهبود بخشد. در واقع رمز پیشرفت کشورها نیز بهره وری مناسب از نیروی انسانی و تولید داخلی است. بنابر این حرام شرعی و قانونی خواندن واردات کالاهایی که به اندازه کافی در کشور تولید می شوند گام بسیار بلندی برای رونق و پیشرفت همه جانبه اقتصادی است.

رهبر انقلاب همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتخابات پرداختند. ایشان انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را بسیار مهم خواندند و تصریح کردند: در نظام اسلامی، انتخابات یکی از دو رکن مردم‌سالاری دینی و باعث فخر ملت ایران در جهان است.

رهبری تلاش دشمنان برای نادیده گرفتن یا اتهام زدن به انتخابات ایران را نشانه‌ اهمیت این موضوع دانستند و افزودند: انتخابات پدیده‌ای اقتدارآفرین ومایه‌ عزت و آبروی بیشتر ملت ایران است. در ادامه ایشان با تاکید بر ضرورت عمل به مُرّ قانون در انتخابات، نتیجه‌ رای ملت را هرچه که باشد معتبر و قانونی خواندند و افزودند: اینجانب هیچ‌گاه در انتخابات دخالت نمی‌کنم و نمی‌گویم مردم به چه کسی رأی بدهند یا ندهند اما اگر کسانی بخواهند در مقابل رای ملت بایستند و با ایجاد مزاحمت، رای مردم را بشکنند، دخالت می‌کنم و در مقابل آن‌ها خواهم ایستاد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین شرکت عمومی و حضور همه‌ واجدان شرایط را در روز رای‌گیری، خواسته‌اصلی و مهم خود اعلام و تاکید کردند: همه وارد شوند و انتخابات پرشوری را رقم بزنند. در واقع همان گونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند بار دیگر ملت ایران با مشارکت حداکثری خود مردمسالاری دینی را به عنوان الگو و مدلی از حکومتداری متکی بر آرا و نظر مردم جلوه گر خواهد شد.

بی شک مشارکت در انتخابات به عنوان نماد مردمسالاری با خود استحکام، اقتدار و همبستگی ملی را به همراه می آورد. هر چند مشارکت گسترده و بالا و اهمیت رای مردم همواره در انتخابات های مختلف در جمهوری اسلامی آشکار شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین