|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۱۵۲۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
روسیه در هشدار به آمریکا، استقرار سامانه موشکی تاد در خاک کره جنوبی را عامل بی ثباتی منطقه شمال شرق آسیا خواند.
 روسیه در هشدار به آمریکا، استقرار سامانه موشکی تاد در خاک کره جنوبی را عامل بی ثباتی منطقه شمال شرق آسیا خواند.

به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: اوضاع شبه جزیره کره را که اخیرا بر اثر آزمایش های موشکی کره شمالی و رزمایش های آمریکا و متحدانش علیه پیونگ رو به تشنج گذاشته است به دقت پیگیری می کنیم.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه به نقل از سخنان زاخارووا نوشت: ادامه حضور نظامی آمریکا در منطقه (شمال شرق آسیا) ازجمله استقرار سامانه پدافند موشکی تاد در کره جنوبی عامل بی ثباتی منطقه است.

وی ادامه داد: در این رابطه مساله کاهش سطح تحرکات نظامی در منطقه اهمیت بیشتری می یابد و بر این اساس، استفاده از اوضاع منطقه برای دستیابی یکجانبه به برتری نظامی، انتقال نیرو و جنگ افزارهای جدید را قابل قبول نمی دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: دستیابی به صلح و ثبات در منطقه شمال شرق آسیا بدون حل و فصل فراگیر مسائل موجود ممکن نیست و تنها راه رسیدن به این هدف، تلاش دیپلماتیک و سیاسی با توجه به نگرانی های تمام طرف ها است.

زاخارووا تنها راه خروج از بن بست در مساله شبه جزیره کره را حل و فصل سیاسی-نظامی اوضاع منطقه و رفع عوامل تنش زا خواند.

وی افزود: طرف روسی برای رسیدن به این هدف آماده همکاری با تمام کشورهای ذینفع در منطقه است.

بر اساس توافق کره جنوبی و آمریکا، رادارهای «ایکس باند» سامانه موشکی تاد در آینده نزدیک وارد منطقه سئونگجو محل استقرار آن می شود.

کره جنوبی پیش بینی کرده است تاد تا پایان ماه جاری میلادی در این کشور آرایش نظامی بگیرد و دو ماهه نیز فعالیت عملیاتی خود را آغاز کند.

استقرار این سامانه در پی توافق کره جنوبی و آمریکا به بهانه مقابله با تهدیدهای موشکی کره شمالی و فعالیت های تسلیحاتی این کشور در تابستان سال جاری حاصل شده است.

چین نیز مانند روسیه به دلیل در خطر قرار گرفتن مرزهای خود با استقرار موشک های تاد در کره جنوبی مخالفت می کند و این اقدام را تهدیدی برای ثبات و امنیت منطقه می داند.

مسکو و پکن معتقدند که واشنگتن با بزرگنمایی تهدیدهای پیونگ یانگ و استفاده از توان نظامی خود در کره جنوبی قصد دارد، علیه نفوذ چین و روسیه در منطقه بهره ببرد.

سامانه موشکی پرقدرت تاد که برای رهگیری موشک های بالستیک در ارتفاع بالا طراحی شده، قادر است اشیا را در فاصله دو هزار کیلومتری ردیابی کند و هدف قرار دهد.

بر پایه گزارش های انتشار یافته برد، سامانه موشکی ساخته شده در شرکت آمریکایی لاکهید مارتین که ارزش آن 6/ 885 میلیون دلار برآورد شده است، افزون بر پوشش کره شمالی، سرزمین چین و حتی بخش هایی از روسیه را شامل می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین