|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۱۵۲۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۰
سیر و پیاز هر دو به یک خانواده تعلق دارند و جزء اصلی آشپزخانه‌های سراسر دنیا و دارای عطر و طعمی تند هستند. پیازها بسیار متنوع هستند – بعضی‌ از آنها طعمی ملایم‌تر، و بعضی طعم قوی‌تری دارند – و همه‌ی انواع آنها می‌توانند به بسیاری از انواع مختلف غذاها مزه‌ی خاصی ببخشند.
سیر و پیاز هر دو به یک خانواده تعلق دارند و جزء اصلی آشپزخانه‌های سراسر دنیا و دارای عطر و طعمی تند هستند. پیازها بسیار متنوع هستند – بعضی‌ از آنها طعمی ملایم‌تر، و بعضی طعم قوی‌تری دارند – و همه‌ی انواع آنها می‌توانند به بسیاری از انواع مختلف غذاها مزه‌ی خاصی ببخشند.

در طول دهه‌ی گذشته، مطالعات تحقیقاتی متعددی نشان دادند که نه تنها این‌ سبزی‌های تند در کل خوشمزه و سالم هستند، بلکه حاوی مواد شیمیایی نیز هستند که – در صورت درست تهیه شدن – می‌توانند از سرطان پیشگیری کنند.

مصرف سیر و پیاز می‌تواند از سرطان پیشگیری کند
در مطالعات آزمایشگاهی دریافته‌اند که پیاز و سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که با رادیکال‌های آزاد می‌جنگند و از آسیب آنها به دی.‌ان.ای سلولی که موجب شروع فرآیند ابتلاء به سرطان می‌شود جلوگیری می‌کنند.
دریافته‌اند که ترکیب‌های موجود در پیاز و سیر می‌تواند مقدار آنزیم‌هایی که عناصر سرطانزا را در بدن از کار می‌اندازند افزایش دهد، و در نتیجه توانایی از بین بردن مواد سرطانزا پیش از آن که به بدن آسیب بزنند را افزایش دهد. این ترکیب‌ها می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهند و روند خودانهدامی‌شان را بهبود ببخشند.
از جمله سرطان‌هایی که مصرف روزانه‌ی متوسط تا زیاد پیاز و سیر(نصف فنجان پیاز خرد شده در روز یا بیشتر) می‌تواند خطر ابتلا به آنها را کاهش دهد سرطان روده بزرگ، سرطان کبد، سرطان تخمدان، سرطان دهان و مری، سرطان پستان، پروستات، کلیه و معده هستند.

تحقیقات درباره‌ی سیر و پیاز
طبق تحقیقات مصرف زیاد پیاز، در مقایسه با عدم مصرف آن، با ۵۶% خطر پایین‌تر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ و ۲۵% خطر پایین‌تر ابتلا به سرطان پستان مرتبط بوده است.
آن طور که معلوم شده است سیر در مبارزه با بسیاری از انواع سرطان موثر است، به استثنای سرطان پستان و سرطان پروستات، که اساسا توسط مکانیسم‌های هورمونی کنترل می‌شوند که ممکن است خارج از دسترس آنزیم‌هایی باشند که توسط سیر تولید می‌شوند.
در یک مطالعه‌ی گسترده‌ی امریکایی، شرکت کنندگانی که در هفته یک حبه سیر مصرف می‌کردند خطر ابتلای‌شان به سرطان روده بزرگ ۳۲ درصد کمتر از کسانی بود که یک بار در ماه یا کمتر سیر مصرف می‌کردند. در بررسی صورت گرفته از چند مطالعه‌ی جهانی نشان داده شده است که با مصرف حدودا ۴-۵ حبه سیر در هفته خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ تا ۳۱% کاهش پیدا می‌کند.
مطالعات دیگر، بیشتر در کشور چین، که سرطان معده در آن شایع است، نشان دادند در کسانی که هر هفته ۵ حبه سیر مصرف می‌کنند خطر ابتلا به سرطان معده نصف کسانی است که سیر مصرف نمی‌کنند.
اخیرا مطلبی درباره‌ی یکی از مطالعات نوشته‌ام که نشان می‌دهد در کسانی که به عنوان بخشی از رژیم غذایی‌شان حداقل دو بار در هفته سیر تازه مصرف می‌کنند خطر ابتلا به سرطان ریه ۴۴% کمتر است.

بهترین نوع پیاز برای پیشگیری از سرطان
طبق مطالعه‌ی انجام شده توسط دکتر روی‌های لیو، دانشیار علوم غذایی دانشگاه کورنل، موسیر، پیازهای زرد، زرد تند و قرمز نسبت به دیگر گونه‌های امتحان شده مواد شیمیایی ضد سرطانی بیشتری دارند.
به علاوه، لوئی پی برد که انواع موسیرها و پیازهای زرد و زرد تند بالاخص در مقابله با سلول‌های سرطان کبد موثر هستند در حالی که انواع پیازهای زرد و زرد تند بیشترین تاثیر را بر سلول‌های سرطان روده‌ی بزرگ دارند.
این به خاطر محتوای انبوه فلانوئیدها و ترکیبات فنولی ضد سرطانی آنها است، یعنی آنتی اکسیدان‌هایی که بر سلول‌های سرطانی اثر می‌گذارند و مانع از ازدیاد و تکثیر آنها می‌شوند. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از رشد و توسعه‌ی سلول‌های سرطانی جلوگیری کنند، یعنی آنها در پیشگیری از سرطان موثر هستند و حتی می‌توانند به نحو موثری از بدتر شدن بدخیمی‌های موجود جلوگیری کنند.

چطور توانایی‌های ضد سرطانی سیر و پیاز را به بالاترین حد برسانیم؟
در رابطه با خواص ضد سرطانی حیرت انگیز اعضای خانواده‌ی گیاهان پیازی یک قلق وجود دارد: برای آنکه بتوان از قدرت آنها نهایت استفاده را برد باید آنها را به روش‌های خاصی آماده کرد. در ادامه چند توصیه درباره‌ی نحوه‌ی استفاده‌ی حداکثری از سیر و پیاز به شما معرفی می‌شود.

نحوه‌ی مصرف پیاز
بهتر است تمام انواع پیازها به صورت خام و خرد یا قطعه قطعه شده استفاده شوند تا از خواص ضد سرطانی‌ آنها بهترین استفاده صورت بگیرد چون آنزیم‌ها به گرما بسیار حساس هستند. بعد از خرد کردن بگذارید پیاز ۱۵-۲۰ دقیقه به همان حالت باقی بماند.
با وجود این، اگر نمی‌توانید مزه‌ی پیاز خام را تحمل کنید می‌توانید آن را بپزید- فقط کمی با آن‌ مدارا کنید. سرخ کردن با حرارت کم یا ملایم به مدت کمتر از ۵ دقیقه پیاز را بسیار خوش طعم می‌کند بدون آن که مواد شیمیایی لازم برای مقابله با سرطان را در آن از بین ببرد.
از پختن پیازها به شکل آب پز اجتناب کنید، مگر آن که در سوپ یا خورشت و به مدت کوتاهی آنها را بپزید – مواد شیمیایی که به پیاز قدرت ضد سرطانی می‌بخشند هنگام پخته شدن به داخل آب ترشح می‌کنند، اما در آب باقی می‌مانند بنابراین اگر آب‌پز کردن شیوه‌ی آشپزی مورد علاقه‌تان است درست کردن سوپ یا خورشت راه ایده‌آلی برای آب پز کردن یا جوشاندن پیاز است.
برخی دیگر اعتقاد دارند که پیاز را در دمای بیش از ۱۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد و بیش از ۱۵ دقیقه نپزیم. این شیوه‌ی پختن در واقع به افزایش سطح ماده‌ای به نام کوئرستین، که یکی از مواد شیمایی است که به پیاز در مبارزه علیه سرطان یاری می‌رساند، کمک می‌کند.

نحوه‌ی مصرف سیر
مثل پیاز، سیر هم باید خرد، قطعه قطعه یا کوبیده شود و ۱۰-۲۰ دقیقه به همان حالت باقی بماند تا آنزیم‌های موجود در دیواره‌های سلولی‌ آن جادوی شیمیایی خود را به راه بیندازند و سیر را از یک چیز لذت بخش معطر به ماده ی یک ضد سرطان تبدیل کنند.
در حالت ایده‌آل، سیر له شده باید به صورت خام مصرف شود تا بیشترین مزیت را داشته باشد، اما مادامی که سیر را بعد از خرد یا قطعه قطعه کردن به حالت خود رها کرده‌اید، می‌توانید سیر و آب آن را(که ماده‌ی ضد سرطانی و مفید در آن موجود است) به یک غذا اضافه کنید و آن را برای مدت زمانی کوتاه بپزید.
بهترین راهکار آن است که سلول‌های درون حبه‌ی سیر را با خرد کردن در هم بشکنید و بگذارید سیر به مدت مشخصی در همان حالت باقی بماند- بعد از آن، می‌توانید آن را به صورت خام در سالاد، سس دیپ یا سس پستو مصرف کنید یا در انتهای مرحله‌ی پخت غذا آن را به ماهی‌تابه اضافه کنید.

چه مقدار سیر و پیاز باید مصرف کنید
هر روز نصف فنجان پیاز خرد شده مصرف کنید – مصرف متوسط تا زیاد پیاز می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به انواع مشخصی از سرطان‌ها کمک کند.
هر هفته ۴-۵ حبه سیر مصرف کنید – این کار می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به انواع مشخصی از سرطان‌ها کمک کند.
اگر درحال‌حاضر سیر و پیاز زیادی مصرف نمی‌کنید، شاید بهتر باشد در این رابطه تجدید نظر کنید – آنها خوشمزه و مغذی هستند و اگر به طور منظم مصرف شوند راهی طبیعی و سالم برای دور نگه داشتن سرطان هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین