|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۱۵۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰
«حسین موسویان» پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون و سخنگوی پیشین هسته ای در مقاله ای در روزنامه نیویورک دیلی نیوز،مسدود کردن مجاری مالی وتسلیحاتی و تشکیل یک ائتلاف کارآمد برای حذف گروه تروریستی داعش را از جمله پنج چالشی دانست که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای شکست داعش درپیش رو دارد.
 «حسین موسویان» پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون و سخنگوی پیشین هسته ای در مقاله ای در روزنامه نیویورک دیلی نیوز،مسدود کردن مجاری مالی وتسلیحاتی و تشکیل یک ائتلاف کارآمد برای حذف گروه تروریستی داعش را از جمله پنج چالشی دانست که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای شکست داعش درپیش رو دارد.

به گزارش ایرنا ، موسویان روز سه شنبه در این مقاله نوشت :ترامپ دردوره مبارزات انتخاباتی ، مبارزه و حذف داعش را اولویت اول در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی اعلام و دراولین روزهای کاری درکاخ سفید، طی فرمانی پنتاگون را مامور کرد که طرح ریشه کنی داعش را تهیه کند. او از68 کشوربرای حضوردرکنفرانسی دراواخر مارس درواشنگتن دعوت بعمل آورده تا به اصطلاح خود تلاشهای بین المللی جهت شکست داعش راتسریع ببخشد. قابل توجه اینکه کاخ سفید از روسیه و ایران دعوت بعمل نیاورده درحالی که این دو کشورجدی ترین وموثرترین مبارزه باداعش را انجام میدهند.

وی ادامه داد : تشخیص وتصمیم ترامپ کاملا درست است. شورای امنیت سازمان ملل هم قبلا طی قطعنامه ای، گروه تروریستی داعش را بعنوان اولویت امنیت جهانی تعیین کرده است. اما ترامپ برای تحقق تعهدش درمورد نابودی داعش با پنج چالشهای و تناقضات مهمی مواجه خواهد بود که شانس موفقیت اورا بسیارکاهش خواهد داد.

این پژوهشگرارشد دانشگاه پرینستون، خاطرنشان ساخت :قبل از هرچیزدرک این واقعیت مهم است که داعش یک گروه نیست بلکه یک ایدئولوژی است. اولین چالش او مقابله با ایدئولوژی داعش خواهد بود. اکنون برای آمریکا و جامعه جهانی کاملا روشن شده که کلیه گروههای تروریستی بزرگ همچون داعش، القاعده و بوکو حرام ، ازپیروان ایدئولوژی وهابیت هستند که پایگاه آن درعربستان و برخی دیگراز کشورهای عرب متحد آمریکاست. ریاض طی چندین دهه میلیاردها دلار برای ترویج این ایدئولوژی هزینه کرده که سابقه آن به قرن 18 اعراب برمی گردد و امروزه مرکزیت آن درعربستان سعودی است. ترامپ برای مقابله با منبع ایدئولوژی داعش، مجبور خواهد بود که با کشورهای متحد سنتی آمریکا بطور جدی برخورد کند.

به گفته موسویان ، بستن مجاری مالی و تسلیحاتی داعش، دومین چالش ترامپ است. ازنادر مواردی که ترامپ با دولت «اوباما» اشتراک نظر داشت، این بود که کشورهای عربی متحد آمریکا منبع اصلی حمایت مالی و تسلیحاتی داعش و گروههای تروریستی هم ایدئولوژی او هستند. ترامپ خود صراحتا اعلام کرد که عربستان بزرگترین منبع حمایت از داعش درجهان است. هیلاری کلینتون هم عینا همین موضع را داشته است. اما بسیاردشوار خواهد بود که ترامپ برای بستن مجاری مالی و تسلیحاتی و لجستیک داعش، بتواند متحدین سنتی عرب آمریکا را به چالش بکشد.
وی تصریح کرد :آمریکا به تنهایی قادر به ریشه کنی داعش نخواهد بود. ائتلاف قبلی به رهبری آمریکا هم در شکست داعش شکست خورده است. تشکیل یک ائتلاف کارآمد برای حذف داعش سومین چالش مهم ترامپ خواهد بود. شکست تروریسم داعشی، نیازمند یک ائتلاف جدید و همکاری و هماهنگی آمریکا با دولتهای روسیه، ایران، عراق و سوریه است که درصحنه عمل، درحال مبارزه واقعی و جدی با داعش هستند. دهها نظامی ایران شامل افسران عالیرتبه ایران در سوریه و عراق درحال مبارزه با داعش به شهادت رسیده اند.

سخنگوی پیشین پرونده هسته ای ابراز داشت :اوباما درمبارزه با داعش موفقیت چشمگیری نداشت زیرا باکشورهایی که درخط مقدم مبارزه با داعش بودند یعنی ایران و روسیه وسوریه همکاری نکرد.ترامپ اوباما را متهم کرد که با سیاستهای غلط، موجب پیدایش داعش شد. اما ترامپ در روزهای اول کار، تحریمهای جدید علیه ایران آغاز و همزمان طی یک مکالمه تلفنی با پادشاه عربستان در مورد همکاری استراتژیک دو کشور توافق نمود! این سیاست کپی برداری ازسیاست اوباما در مبارزه با داعش است.بی دلیل نیست که ترامپ در اولین اقدام ضد تروریستی خود، فرمان منع ورود مسلمانان هفت کشوری را داد که اتباعشان در هیچیک از عملیات تروریستی در خاک آمریکا دست نداشته اند. متقابلا او از ذکرنام کشورهایی مثل عربستان که اتباعشان آمریکایی را کشته بودند، خودداری کرد.

موسویان نوشت :چالش چهارم ترامپ پرهیز مداخله نظامی آمریکا در منطقه خواهد بود. ترامپ، دورئیس جمهور قبل از خود،«بوش» و «اوباما» ،را برای مداخله نظامی در عراق و افغانستان و لیبی و سوریه محکوم کرد. اما در روزهای آغازین کار خود، اعلام کرد که درمورد ایران 'همه گزینه ها روی میز است' و اولین مداخله نظامی دریمن را مرتکب شد که منجربه کشته شدن یک سرباز آمریکایی شد. نگرانیها از مداخله بیشترنظامی آمریکا دریمن افزایش یافته است.

به عقیده موسویان ، اسلام هراسی پنجمین چالش مهم ترامپ برای مقابله با داعش خواهد بود. ریشه کن کردن داعش بدون همکاری با جهان اسلام غیرممکن است. هرچه بیشترترامپ و کادر کلیدی او شعار 'اسلام رادیکال' را بیشترمطرح کنند، در جهان اسلام بعنوان اسلام هراس و افراد رادیکال ضدمسلمانان مشهورتر خواهند شد. او با صدور فرمان منع ورود اتباع هفت کشور، درحقیقت شش ملت مسلمان را به حمایت از تروریسم متهم و مجازات کرد. افکار عمومی جهان اسلام قبلا نسبت به آمریکا منفی بوده اما استراتژی ترامپ، موجب نفرت ملتهای اسلامی از آمریکا خواهد شد که دقیقا درراستای اهداف و منافع داعش و مانع همکاریهای گسترده جهان اسلامی با آمریکا برای حذف داعش خواهد شد.

پژوهشگر دانشگاه پرینستون تاکید کرد که ترامپ برای یک مبارزه واقعی با داعش، باید این تناقضات آشکار رامرتفع کند، درغیر اینصورت قادر به ریشه کن کردن داعش نخواهد بود. ترامپ خواهد توانست ازخود میراث بزرگی بجای بگذارد اگر بتواند داعش را ریشه کن کند که این مهم نیازمند تعامل و همکاری باکشورهای درخط مقدم مبارزه با داعش است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین