|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶
تازه ترین های انتخابات 96
کد خبر: ۱۵۱۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
سال 1396 در فضای گسترش فعالیت های انتخاباتی و رقابت های سیاسی آغاز شد؛ فضایی که برخی جریان ها و چهره های سیاسی در آن از فرصت انتشار پیام نوروزی هم برای تبلیغات انتخاباتی بهره بردند.
 سال 1396 در فضای گسترش فعالیت های انتخاباتی و رقابت های سیاسی آغاز شد؛ فضایی که برخی جریان ها و چهره های سیاسی در آن از فرصت انتشار پیام نوروزی هم برای تبلیغات انتخاباتی بهره بردند.

نامزدهای احتمالی و چهره های سیاسی کوشیدند از طریق انتشار پیام های نوروزی، برنامه های تبلیغاتی و فعالیت های انتخاباتی خود را به پیش برند.

** پیام های نوروزی و تبلیغات سیاسی
برخی نامزدها و جریان های سیاسی از فرصت انتشار پیام های نوروزی هم بهره برداری سیاسی کردند. شماری با بهره گیری از این فرصت زبان به انتقاد از دولت گشودند و گروهی دیگر شعارها و جهت گیری انتخاباتی خود را عیان تر کردند.

«حسن رحیمیان» رییس شورای مرکزی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» در پیام خود به مناسبت سال نو آورد: هنگامی می توانیم شادمانه و از اعماق جان اعیاد را تبریک گوییم که شاهد معاصی بزرگی چون اختلاس، تبعیض، مانور تجمل و اشرافیگری و بی عملی نسبت به رفع گرفتاریها و رنج ملت بزرگ و انقلابی کشورمان نباشیم.

رحیمیان ادامه داد: امیدواریم در سال پیش رو با مشارکت حداکثری و آگاهانه مردم در انتخابات، دولتی روی کار آید که با تکیه به مردم و ظرفیتهای خدادادی و عدم اعتماد به دشمن، رهنمودها و مطالبات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را سرلوحه کار خود قرار دهد تا شاهد سرآغاز تحولی برای رفع مشکلات معیشتی، اجتماعی و فرهنگی ملت عزیز ایران باشیم.

یکی از کانال های اصلاح طلب در ارتباط با انتشار پیام های نوروزی تشکل جمعی اصولگرایان نوشت: در ساعتی که شهروندان با مبادله پیام های تبریک و شادباش آمدن نوروز و فصل بهار را گرامی داشتند، در گوشه ای از پایتخت یک گروه سیاسی تازه تاسیس حتی در ساعات تحویل سال به تبلیغات سیاسی و فعالیت انتخاباتی مبادرت کرد. گروه جمنا (جبهه نیروهای انقلاب) در سایت و شبکه های خبری نوروز را به میتینگ انتخاباتی تبدیل کرد و به پخش پیام های تند علیه دولت و معرفی کاندیداهای خود پرداخت.

احمدی نژادی ها هم از فرصت انتشار پیام نوروزی برای پیشبرد برنامه های انتخاباتی خود استفاده کردند. رییس جمهوری پیشین که در آخرین روزهای 95 با زیر پا گذاشتن وعده انتخاباتی خود مبنی بر حمایت نکردن از نامزدی در انتخابات، پشتیبانی خود از نامزدی «حمید بقایی» را اعلام کرده بود، با انتشار پیام نوروزی مشترک با بقایی، حمایت خود از معاون اجرایی اش را آشکارتر و علنی تر کرد.
احمدی نژاد همچنین در پیام تصویری دیگری، به همراه بقایی و «اسفندیار رحیم مشایی» رییس دفتر خود، نوروز را به ملت ایران تبریک گفت. در پایان این ویدیو نوشته شد: سال 1396 مبارک باد.....بهاری دیگر در راه است.

**نامه مشاور احمدی نژاد به فرمانده سپاه
«عبدالرضا داوری» مشاور رسانه ای احمدی‌نژاد در کانال تلگرامی خود، در نامه‌ای به سرلشگر «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران از آنچه «دخالت نهادهای زیر امر سپاه در انتخابات» خواند انتقاد کرد.

داوری در بخشی از این نامه نوشته است: سایه سنگین سازمان اطلاعات تحت امر خود را بر سر کنشگران سیاسی و رسانه ای دریابید که جملگی چگونه در برکشیدن یک جناح سیاسی و حذف رقبا مجاهدت می ورزند... دریغا و دردا که مدعیان حراست از انقلاب اسلامی، وارثان امینی برای این میراث مفخّم نبودند؛ بر خوان انقلاب نشستند و نمک خوردند و نمکدان شکستند.

در بخش دیگری می خوانیم: جنابعالی هم برای نام نیک این جهان و ثواب آن جهان، در این سطور به عین عنایت بنگرید که یکی از شهروندان جمهوری اسلامی ایران به شما توصیه کرد به آخرت و لحظه ملاقات با شهدا و امام شهدا بیاندیشید که در آنجا چنین سکوت ناموجه در برابر این همه مداخلات سیاسی و حزبی و انتخاباتی مشاوران و نهادهای تحت امرتان که جفا بر انقلاب و قانون اساسی و حقوق ملت است را چگونه موجه می سازید باشد که رستگار شوید.»

**خبرهایی مبنی بر تعیین برخی روسای ستادهای انتخاباتی
با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، نامزدهای انتخاباتی در صدد تعیین روسای ستادهای انتخاباتی خود هستند. در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر انتخاب «مسعود میرکاظمی» به عنوان رییس ستاد انتخاباتی «ابراهیم رییسی» تولیت آستان رضوی و یکی از نامزدهای مورد حمایت جمنا منتشر شد؛ خبری که برخی کانال های اصلاح طلب به تحلیل آن پرداختند.

به نوشته یکی از این کانال ها، وزیر بازرگانی و نفت دولت احمدی‌نژاد از نظر سیاسی به جریان «سعید جلیلی» و «جبهه پایداری» نزدیک است. با وجود اعلام نشدن رسمی نامزدی ابراهیم رییسی برای انتخابات ریاست جمهوری، گویا مقدمات و رایزنی‌ها برای رقابت انتخاباتی در حال انجام است تا در صورت اعلام نامزدی، شرایط حضور مهیا باشد.

به نوشته این کانال، با ریاست میرکاظمی بر ستاد انتخاباتی ابراهیم رییسی، او توانسته با یک تیر دو نشان را بزند و جماعت جلیلی و جبهه پایداری را در اجماع همراه کند. البته انتصاب میرکاظمی به این سمت ممکن است، با اعتراض برخی از گروه‌های اصولگرا و جریان قالیباف همراه شود که با قطعی شدن معاون اولی قالیباف و مدیریت انحصاری لیست اصولگرایان برای انتخابات شورای شهر، این اعتراض‌ها هم فروکش خواهد کرد. محمدباقر قالیباف نیز «پرویز سروری» را برای ریاست ستاد انتخابات شورای اصولگرایان برگزیده است.

تدارک انتخابات در میان اصلاح طلبان هم در جریان است. در آخرین جلسه هیات رییسه «شورای عالی سیاستگذاری انتخابات اصلاح‌طلبان» در روزهای گذشته، «حسین مرعشی» به عنوان رییس ستاد انتخابات شورای شهر اصلاح طلبان تهران انتخاب شد؛ اقدامی که رقابت های انتخاباتی اصلاح طلبان را یک گام دیگر به سوی عملیاتی شدن پیش می برد.

**تحلیل های تازه از چینش نیروهای سیاسی در انتخابات پیش رو
کمتر از دو ماه مانده به انتخابات، هنوز آرایش نیروهای سیاسی در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری مشخص نیست. با این حال تحلیلگران می کوشند با بررسی شواهد موجود تصویری احتمالی از چینش نیروهای سیاسی و سناریویی محتمل رقابت انتخاباتی آنها ارایه کنند.

به نوشته یکی از کانال های تلگرامی اصلاح طلب، اکنون با سه مثلث در سه جریان روبرو هستیم: 1- مثلث رییسی - قالیباف – جلیلی،2- مثلث روحانی - ناطق‌نوری - خاتمی ، 3- مثلث احمدی‌نژاد - مشایی - بقایی ؛ اینها هر کدام به گونه‌ای مسیر رقابت سیاسی-انتخاباتی را می‌سازند تا قدرت را بیش از پیش، تحت سیطره نگاه خود در آورند.

به نوشته این کانال، مثلث احمدی‌نژاد - مشایی - بقایی بسیار متصلب، منسجم و البته ضعیف و بدون پشتوانه اجتماعی و سیاسی است. مثلث رئیسی - قالیباف - جلیلی هنوز شکل‌ نگرفته و به دلیل منافع مشترک، در حال قوام یافتن است، البته پشتوانه سیاسی آن قدرتمند و با نفوذ است. مثلث روحانی - ناطق‌نوری - خاتمی نیز اگرچه وحدت استراتژیک دارد و دورادور طراحی شده اما هر سه ضلع بی‌تفاوت از یکدیگرند و این نقطه ضعف آنان است. مثلث اخیر همچون دو مثلث پیشین که هر شش نفر امکان کاندیداتوری دارند، باید با یک کاندیدا بازی رقابت را شروع نکند و لااقل با دو کاندیدا در عرصه انتخابات وارد شود: روحانی و ناطق‌نوری. این شگرد کاملا همچون تردستی می‌ماند که در آستانه انتخابات و پس از تایید صلاحیت‌ها، همه به پیش می‌روند و در نقطه پایانی راه، از هر مثلث، یک ضلع برای رقابت با دو جبهه دیگر باقی می‌ماند؛ البته اگر از گذر تایید صلاحیت‌ها عبور کنند.

در ادامه می خوانیم: پس بهترین تصمیم از سوی جریان اعتدال‌گرایان (از اصولگرایانِ مدافع دولت تا اصلاح‌طلبان) بازی با دو کاندیداست؛ والا فشار سیاسی دو جبهه، به‌ویژه مثلث «رئیسی - قالیباف – جلیلی» آنچنان قوی و مداوم است که روحانی توان مقابله با آن را به سختی خواهد داشت و ریسک پیروزی را بسیار زیاد خواهد.

**آغاز ثبت نام نامزدهای شورای شهر و روستا
نام نویسی از داوطلبان شرکت در انتخابات پنجمین دوره شوراها از دوشنبه 30 فروردین 95 در فرمانداری ها و بخشداری های کشور آغاز شد و تا پایان وقت اداری یکشنبه 6 فروردین ادامه خواهد داشت.

ثبت‌نام 150 نفر در ساعات اولیه ثبت‌نام برای نامزدی در پنجمین دوره انتخابات شوراها و ثبت نام 209 نفر تا لحظه تحویل سال جالب توجه بود. به گفته «عیسی فرهادی» فرماندار تهران، این حضور نشان‌دهنده حضور با شکوه مردم در انتخابات است.

همچنین «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات استان قزوین با اشاره به آغاز ثبت نام از داوطلبان پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: در این دوره به طور مجموع 110 هزار نفر به عنوان اعضای شوراها انتخاب می شوند و همه تمهیدات لازم از سوی وزارت کشور برای برگزاری یک انتخابات امن، سالم و قانونی پیش بینی شده است.

در نخستین روز ثبت نام شوراها، حضور «مرتضی الویری» از شهرداران پیشین تهران در محل فرمانداری تهران برای ثبت نام در پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا جالب توجه بود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین