|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۷۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: به مدد روح قدسی حضرت زهرا(س) در سال ۱۳۹۵ شاهد اتفاقات امیدوار کننده ای در کشور بودیم که یا خاص این حوزه بوده یا عمومات آن حوزه زنان و خانواده را هم در بر می گیرد و آن را متاثر می سازد .
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: سال ۱۳۹۵که آغاز و فرجام آن معطر به عطر یاس نبوی و مزین به نام نامی زهرای اطهر(س)بود، فرصت مضاعفی را برای تبیین ابعاد و وجوه شخصیتی آن معیار انسانیت فراهم کرد.

 شهیندخت مولاوردی با تبریک آغاز سال جدید گفت: بار دیگر با تامل در فصول ناگشوده کتاب زندگی کوتاه ولی پربار آن حضرت ، ضرورت رمزگشایی از حقیقت وجودی آن شخصیت الهام بخش و اثرگذار و حرکت آفرین برای همه نسل ها و عصرها را خاطرنشان کرد و یادآور شد که امروزه معاصرسازی شخصیت آن بانوی بزرگ با بهره‌مندی از ظرفیت‌های نوپدید و ابزار های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و با استعانت از زبان هنر مسئولیت و دغدغه همه ما، بویژه متولیان اصلی آن در نهادهای دینی و فرهنگی باید باشد.

وی افزود: در زمانه‌ای که در جزیره‌العرب تولد فرزند دختر مایه سرافکندگی و ننگ به شمار می‌رود، خداوند خیر کثیر را به پیامبرش اعطا می‌کند و رسول اکرم در یک انقلاب فرهنگی با شکستن تابوهای رایج و پشت پا زدن به آداب و سنن جاهلی در انظار عمومی بوسه بر دستان دختر دردانه خود زده و او را پاره تن خود می‌خواند.

مولاوردی ادامه داد: فاطمه که پرورش یافته چنین مکتبی است با بکار گرفتن درس‌های آموخته در همسرداری و تربیت فرزندانی صالح، بعدها در روزگار خانه نشینی و سکوت علی(ع)به عنوان سیاست ورزی مبرز، رهبری آگاه و کنش گری فعال، زبان ناطق او می شود و با دفاع از حقیقت و عدالت، الگویی دست یافتنی از حق طلبی را به بشریت عرضه می دارد.

وی همچنین گفت: هم چنین در سال ۱۳۹۵ سالروز ولادت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که با میلاد با سعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه(س) تقارن دارد را در تبیین جایگاه زنان در اندیشه و عمل آن امام راحل بطور مضاعف مغتنم شمردیم و با یادآوری نقش و تاثیر زنان در تمامی تحولات سیاسی مهم پس از انقلاب و چالش های پیش روی زنان و نیز چالش های پیش روی جامعه در حوزه زنان و خانواده و با درس های آموخته شده در سی و هشت سال گذشته و درک درست و واقع بینانه از وضعیت موجود، میزان فاصله ای که با وضعیت مطلوب وجود دارد را مورد بازخوانی قرار دادیم.

ملاوردی تصریح کرد: این ایام با ماههای پایانی دولت یازدهم تقارن دارد از این منظر هم فرصت مغتنمی برای ارائه گزارش عملکرد و اقدامات و دستاوردهای مجموعه دولت و معاونت امور زنان و خانواده و نیز چالش ها و شرایطی که در مسیر فعالیت‌های این حوزه از ابتدای این دوره خودنمایی کرده است و دولت یازدهم میراث دار آن بوده است، در اختیارمان قرار می دهد تا مبتنی بر آن بتوان قضاوت و ارزیابی عادلانه و درستی انجام داد.

وی اضافه کرد: در این میان از تلاشها و پیگیریهای مجدانه تمامی همراهان و همکارانم در این معاونت و در تمامی دستگاههای اجرایی و استانی اعم از مدیران کل و مشاوران و کارشناسان امور زنان و خانواده که در این شرایط با کمترین امکانات و اعتبارات و تنها با سرانگشت تدبیر و مدیریت و هماهنگی ظرفیتهای موجود و با مهارت و قدرت چانه زنی توانستند کارهای بزرگی را به سرانجام برسانند کمال سپاس را دارم و به وجودشان می بالم و به نمایندگی از همه آنها از اینکه یک سال دیگر فرصت و توفیق خدمت را پیدا کردیم خدا را شاکریم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: به مدد روح قدسی حضرت زهرا(س) در سال ۱۳۹۵ شاهد اتفاقات امیدوار کننده ای در کشور بودیم که یا خاص این حوزه بوده یا عمومات آن حوزه زنان و خانواده را هم در بر می گیرد و آن را متاثر می سازد .

ملاوردی اضافه کرد: تعیین شعار و عنوان اقتصاد مقاومتی؛اقدام و عمل برای سال۱۳۹۵و مولفه های آن شامل:درون زایی، برون گرایی، عدالت محوری، مردم مداری و دانش بنیانی که زنان به عنوان نیمی از سرمایه انسانی کشور هم در گفتمان سازی این اقتصاد و تبدیل آن به مطالبه عمومی (وجه فرهنگی) و هم در جایگاه عوامل تولید(وجه اقتصادی)می توانستند و می توانند نقش آفرین و تاثیرگذار باشند که به نظر می رسد هنوز آنچنانکه باید و شاید این نفش مورد اذعان قرار نگرفته و به رسمیت شناخته نشده است.

مولاوردی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به رغم دشواری ها، چالش ها و محدودیتهای فراوان و اقتصاد آسیب دیده ای که تحویل گرفته بود، بسیار فراتر از حد انتظار ظاهر شد، اما واقعیت آن است که درمان بیماریهای مزمن و پایدار اقتصاد کشور در گرو بهره مندی از همه ظرفیتها، از جمله ظرفیتهای انسانی اعم از زن و مرد و همدلی و مشارکت همه ارکان نظام است و زمان طولانی تری به مراتب بیش از یک سال برای جراحی های بزرگ این اقتصاد بیمار مورد نیاز است.

وی تاکید کرد: توجه در عالی ترین سطح نظام به روند رو به رشد و نگران کننده آسیبهای اجتماعی و عزم ملی و اهتمام جدی به انجام اقدامات فوق العاده و گزارش دهی مستمر و منظم در حضور مقام رهبری و تشکیل بالغ بر ۱۵کارگروه و ستادهای مقابله و توجه لازم به کاهش و کنترل آسیبهای اجتماعی در برنامه ششم توسعه، در رفع نگرانی های ها نسبت به آسیبهای اختصاصی این حوزه و نیز زنانه شدن بسیاری از آسیبهای اجتماعی موثر خواهد بود.

ملاوردی گفت: ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده توسط مقام رهبری به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که بلافاصله قوه مجریه به سهم خود تقسیم کار ملی را در ۱۶بند آن انجام داده و توسط معاون اول رییس جمهور به دستگاههای همکار معاونت به عنوان دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده ابلاغ شده است تا در مهلت سه ماهه به ارائه برنامه های پیشنهادی خود اقدام نمایند.امید است در تعامل با سایر قوا و ارکان نظام و نیز در تعامل با سایر سیاستهای کلی ابلاغی و سایر نهادها از جمله نهاد دین، اقتصاد و فرهنگ که با نهاد خانواده تاثیر و تاثر متقابل دارند، قدم های جدی در تحقق این سیاستها و تقویت کارکرد و نهاد خانواده و جایگاه زن در آن برداشته شود.

مولاوردی همچنین اظهار کرد: ابلاغ منشور حقوق شهروندی توسط رییس جمهوری به عنوان خط مشی و برنامه عمل دولت ، فرصت و زمینه لازم را برای توجه به حقوق شهروندی زنان، بایسته ها و تحقق آن فراهم می سازد و مستند و مبنای بسیاری از حرکتها و اقدامات در این مقوله قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: تدوین و تصویب قانون برنامه ششم توسعه بویژه ماده ۱۱۶که چارچوب حرکت در حوزه زنان و خانواده را با رویکرد'عدالت به مثابه انصاف' و تعیین شاخص های بومی مشخص کرده و در کنار سند برنامه ششم که با اولویت بندی مسایل این حوزه با هدفگذاری کمی راهکارهای لازم را ارائه داده است و توسط دولت جهت اجرا ابلاغ خواهد شد، نویدبخش ارتقای جایگاه زنان و پایداری خانواده در جامعه ایرانی در پنج سال آتی است.

ملاوردی گفت: مطابق نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال ۱۳۹۴به ۱۴/۹درصد رسیده است .این نرخ در سال ۹۳، ۱۳/۳درصد بوده است.اگر چه این افزایش نرخ امیدبخش است ، اما تا تحقق هدف تعادل جنسیتی در بازار کار فاصله بسیار است.بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری زنان ۲۰/۴و نرخ بیکاری مردان ۱۰/۴برآورد شده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: با توجه به شرایط جهان در حال تغییر کار و حضور قابل تامل زنان و دختران در ساختار آموزش عالی و تخصصی بودن حوزه تکنولوژی های نوین و نقش آن در توانمندسازی زنان، بهره گیری از فرصت های ایجاد شغل و کارآفرینی در این حوزه از الزامات برنامه ریزی بوده و با توجه به ضریب بالای نفوذ اینترنت در ایران و دسترسی برابر زنان و مردان به آن چشم انداز مثبتی در کارآفرینی و توسعه اقتصادی در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه داد: ضمن آنکه در شرایط پسابرجام و گشایش های تدریجی ناشی از آن ، در پیش گرفتن سیاست برد-برد اقتصادی و همکاری فناورانه و مبتنی بر انتقال دانش فنی نیز توجه به بهره مندی از ظرفیت زنان و دختران متخصص و کارآزموده را مضاعف می کند.هم اکنون۱۷درصد مدیران شرکتهای دانش بنیان (۳۲۰شرکت) را زنان تشکیل می دهند.

وی خاطرنشان کرد: تقارن مبارک این ایام را با آغاز سال نو و بهار طبیعت به مصداق سالی که نکوست از بهارش پیداست، به فال نیک می گیریم و یاد و خاطره عزیزانی که سال گذشته از میان ما رفتند و روزهای تلخی را برایمان رقم زدند را گرامی می داریم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: همگام با دگرگونی دلها و جان ها و انقلاب قلبها در آغازین ایام سال ۱۳۹۶، ملت ایران بار دیگر با امتحان و انتخابی دیگر سرنوشت خود را رقم خواهند زد و در این میان زنان و دختران با مشارکت جدی و حداکثری خود درانتخابات پیش رو و در تحقق فضایی مملو از نشاط سیاسی بار دیگر خالق حماسه هایی خواهند شد که در تاریخ مبارزات زنان این سرزمین ماندگار خواهد بود.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری، مولاوردی افزود: در پایان با تبریک میلاد با سعادت بزرگ بانوی اسلام و روز مادر و روز زن و آغاز فصل رویش و نو شدن و تغییر و دگرگونی طبیعت به ملت عزیز ایران و بویژه مادران و زنان بزرگ سرزمینم، بهترین احوالات را در سال۱۳۹۶از خداوندی که محول الحول و الاحوال است خواهانم و همگان را جهت مشارکت و پیوستن به پویش ارمغان برای آزادی زندانیان زن جرایم غیرعمد(طرح از میلاد تا میلاد)فرامی خوانم.

ساقیا آمدن عید مبارک بادت، آن مواعید که کردی مرواد از یادت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین