|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۱۵۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
مالزی و قطر از طریق تشکیل یک کمیته سطح عالی با هدف تمرکز بر چارچوب ساختاری نهادهای دفاعی دو کشور روابط دیپلماتیک خود را افزایش می دهند.
 مالزی و قطر از طریق تشکیل یک کمیته سطح عالی با هدف تمرکز بر چارچوب ساختاری نهادهای دفاعی دو کشور روابط دیپلماتیک خود را افزایش می دهند.

تارنمای روزنامه 'نیو استریت تایمز' مالزی روز دوشنبه به نقل از 'هشام الدین حسین' وزیر دفاع این کشور جنوب شرق اسیا اعلام کرد که دیدگاه تشکیل یک کمیته سطح بالا (HLC) نشان دهنده سطح اعتماد بالا مالزی و قطر است که روابط خود را در سال های گذشته تقویت کرده اند.

وزیر دفاع مالزی تاکید کرد: تعداد محدودی از کشورها وجود داشته اند که ما روابط خود را با آنها تا سطحی افزایش داده ایم که به امضاء تشکیل چنین کمیته ای منتهی شود.

'هشام الدین حسین' تصریح کرد: اکنون روابط ما با قطر به چنین سطحی رسیده که می توان کمیته سطح بالا را به امضاء برسانیم.

وزیر دفاع مالزی روز یکشنبه پس از دیدار با 'خالد بن محمد العطیه' همتای قطری خود در محل وزارت دفاع مالزی به خبرنگاران، گفت که وزیر دفاع قطر از اقدام مالزی در تلاش برای ایجاد مرکز صلح بین المللی 'ملک سلمان' با عربستان سعودی تشکر و قدردانی کرده است.

'اشرف وجدی دوسوکی' معاون وزیر در دفتر نخست وزیر مالزی نیز در این نشست خبری گفت که دولت قصد دارد تا قطر را نیز در شورای تشکیل این مرکز داشته باشد.

این مقام مالزیایی با این عنوان که مقامات قطری از این پیشنهاد استقبال کرده اند، اظهار امیدواری کرد که مشارکت بیشتری از طرف کشورهای مسلمان و غیرمسلمان در این مرکز صلح بین المللی مشاهده شود.

قطر با جمعیت 2 میلیون و 500 هزار نفری و درآمد سرانه حدود 120 هزار دلار، مالزی را در سال پیش رو که احتمال می رود با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه شود مشتاق به توسعه روابط با این کشور عربی حوزه خیلج فارس کرد و در این راستا 'احمد زاهد حمیدی' معاون نخست وزیر و وزیر کشور مالزی بهمن ماه امسال به قطر رفت.

حجم تجارت دو کشور در سال 2006 حدود 265 میلیون دلار بود و این میزان در سال 2015 با افزایش حدود سه برابری به 843 میلیون دلار رسید تا این کشور کوچک غرب آسیا پس از امارات متحده عربی و عربستان سومین شریک بزرگ تجاری مالزی در منطقه محسوب شود.

روابط دیپلماتیک مالزی و قطر به سال 1974 باز می گردد که این روابط پس از گشایش سفارت مالزی در دوحه در ماه اوت سال 2004 و همچنین سفارت قطر در کوالالامپور در سپتامبر همین سال باعث تقویت بیش از پیش روابط دو کشور شد.

به گزارش ایرنا، اکنون حدود پنج هزار مالزیایی در قطر زندگی می کنند که بیشتر آنها در شرکت خطوط هوایی قطر، صنعت آموزش و پتروشیمی این کشور فعالیت می کنند و برخی از مالزیایی ها نیز در بخش دولتی قطر از مناصب بالایی برخوردارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین