|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۵۱۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
این بزرگوار صدیقه کبراست؛ یعنی برترین زن صدیق. این صدیق بودن به بندگی خداست. اگر بندگی خدا نمی‌کرد، صدّیقه‌ کبرا نمی‌شد. اساس، بندگی خداست.
حضرت فاطمه زهرا (س) در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او در نزد خداوند و در بین مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیرالمؤمنین و دارای منزلتی عظیم‌تر از سایر ائمه طاهرین (ع) است.

  ارزش فاطمه‌ زهرا (سلام‌الله‌علیها) به عبودیت و بندگی خداست. اگر بندگی خدا در فاطمه‌ زهرا(سلام‌اللَّه‌علیها) نبود، او صدیقه‌ کبری نبود. صدّیق یعنی چه؟ صدّیق کسی است که آنچه را می‌اندیشد و می‌گوید، صادقانه در عمل آن را نشان دهد. هرچه این صدق بیشتر باشد، ارزش انسان بیشتر است؛ می‌شود صدّیق؛ «أُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ». «صدّیقین» پشت سر «نبیین» اند.

این بزرگوار صدیقه کبراست؛ یعنی برترین زن صدیق. این صدیق بودن به بندگی خداست. اگر بندگی خدا نمی‌کرد، صدّیقه‌ کبرا نمی‌شد. اساس، بندگی خداست.

به مناسبت سالروز ولادت بزرگ بانوی جهان اسلام حضرت زهرا (س) با حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحائی گلپایگانی- عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه و دانشگاه-  درباره ویژگی اخلاقی از حضرت زهرا(س) که می‌تواند برای بانوان ما الگو باشد و اینکه چگونه بانوان می‌توانند در این جهان الگویی برای رشد و تعالی خود داشته باشند به گفت‌وگو نشستیم.

وی با تبریک ولادت بزرگ بانوی جهان بشریت بنت رسول حضرت زهرا (س)، اظهار کرد: بشر یک موجودی سرشار از غرایض و مطالبات است و موجودی که دارای اختیارات و مطالبات است. از طرفی باید به نوعی تربیت شود که با باری از معرفت، منش، بینش و دانش به سرای دیگر کوچ کند.

او ادامه داد: دنیا مدرسه‌ای برای بشر است که در آن باید رو به جلو حرکت کند و هدف و سرمایه عمر خود را مشخص کند. ما برای خوب بودن و رو به جلو حرکت کردن نیازمند الگویی هستیم که چگونه زیستن و چگونه بودن را بیاموزیم، بدون الگو در عالمی که به این شلوغی است گرفتار نفس عماره و شیطان‌های جن و انس می‌شویم.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه تاکید کرد: الگویی که راه تکامل را به انسان نشان بدهد که در پایان دچار حسرت و ندامت نشویم. خداوند در آیاتی از قرآن زنان و مردان را دعوت می‌کند که اسوه حسنه را انتخاب کنند. ما اگر خیر دنیا و آخرت را می‌خواهیم باید به پیامبر و اهل بیت‌اش اقتدا کنیم تا رستگار شویم.

گلپایگانی ادامه داد: در دنیای امروز که پر از رسانه‌های جمعی، ماهواره‌ها و جنگ‌های فرهنگی است که می‌خواهند افراد جامعه و به خصوص بانوان را با خود هم‌صدا کنند و صیادان بسیاری در کمین خانواده‌های جامعه هستند، بانوان ما می‌توانند بهترین الگو و نمونه چگونه‌زیستن یعنی حضرت فاطمه زهرا (س) را انتخاب کنند.

وی با بیان این‌که حضرت زهرا (س) چند بهار بیشتر دراین دنیا نبودند، اظهار کرد: ایشان از نظر عفاف و حجاب، همسرداری، فعالیت‌های اجتماعی و ... می‌تواند الگویی برجسته و اسوه‌ای حسنه باشد. حضرت رسول (ص) وقتی در جلسه‌ای از اصحاب و یاران سوال می‌کند که برای زن از همه چیز بهتر چیست؟ کسی نتوانست پاسخ دهد و حضرت علی (ع) وقتی این سوال را برای فاطمه زهرا (س) مطرح کردند ایشان فرمودند: برای زن بهترین رفتار این است که هیچ نامحرمی او را نبیند و او هم نامحرمی را نبیند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حضرت رسول (ص) در جوابی که حضرت زهرا (س) دادند، فرمودند: پدر به فدایش و این نشان‌دهنده درایت و باسواد بودن حضرت زهرا (س) دارد. در عرصه خانواده نیز ایشان از نظر امکانات مالی در کمترین سطح زندگی بودند. با این‌که دختر بهترین و بالاترین سفیر الهی بودند. اما حتی وقتی برای گرفتن کنیز به نزد حضرت رسول (ص) رفت حضرت تسبیحات فاطمه زهرا (س) را برای رفع خستگی به حضرت دادند.

گلپایگانی تاکید کرد: از نظر تربیت فرزندان نیز حضرت زهرا (س) فرزندانی را پرورش دادند که تک‌تک آنها زینت‌بخش عالم هستند. بر زنان و بانوان جامعه لازم است که برای تربیت فرزندان خود و زندگی امروز که پر از مشکلات ایجاد شده به دست خود بشر است از حضرت زهرا (س) الگو بگیرند. امیدواریم بانوان با اقتدا به حضرت بتوانند فرزندانی را تربیت کنند که منتظران واقعی و آبروی نظام و خانواده‌های خود باشند.

درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) اکثر مورخان و سیره نویسان شیعه متفقند که این حادثه جان سوز در ماه جمادی به وقوع پیوست، ولیکن در این که کدام یک از دو ماه جمادی الاولی و جمادی الاخره بوده است، اتفاق نظر ندارند. زیرا برخی از آنان معتقدند که آن حضرت، پس از رحلت پدرش پیامبر(ص) تنها ۷۵ روز و برخی دیگر می‌گویند ۹۵ روز زنده بود. آن‌هایی که ۷۵ روز را برگزیده‌اند، شهادتش را در روز سیزدهم جمادی الاولی می‌دانند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین