|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۱۵۱۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
در بسیاری موارد، دولت اختیاری از خود ندارد، اما در مجموع، در سیاست خارجی، اقتصاد و... نمره نسبتا بالایی خواهد داشت. گرچه در مواردی مانند سیاست داخلی تلاش دولت باید بیشتر می‌شد که ما بر این باوریم در دور دوم از این جهت آقای روحانی زمینه مناسب‌تری خواهد داشت.
یکی از جریان‌های تاثیرگذار در هر انتخاباتی، مجمع روحانیون مبارز است که با پایگاه اجتماعی بالقوه‌ای که دارد، با حمایت از کاندیداهای انتخاباتی در سال ۹۶ می‌تواند سبد رای آن کاندیدا را تقویت کند. این مجمع که همواره جزو جناح‌ چپ و اصلاح‌طلب کشور به حساب می‌آید، در انتخابات پیش‌رو قصد دارد با حمایت از حسن روحانی، گام مهمی در هشت‌ساله شدن دولت تدبیروامید بردارد. «آرمان» در همین رابطه با حجت‌الاسلام محمد مقدم، عضو مجمع روحانیون مبارز گفت‌وگو کرده که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

در آستانه انتخابات سال ۹۶ قرار داریم و تاکنون چهره‌های مختلفی اعلام کاندیداتوری کرده‌اند و در ادامه نیز بر تعداد نامزدهای انتخاباتی افزوده خواهد شد، اما در مجموع مشخص است که چه افرادی در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد. در این میان، مجمع روحانیون مبارز به سمت کدام شخص تمایل دارد؟

مجمع روحانیون مبارز با توجه به مجموعه جبهه اصلاحات، برنامه خود را تنظیم می‌کند و برای مجمع روحانیون مبارز روش و اندیشه نامزدها اهمیت دارد. آنچه آقای روحانی انجام داده و باتوجه به عملکرد او در دولت یازدهم، درواقع همان اهدافی است که جریان اصلاح‌طلبی در نگاه کلی، آن را دنبال می‌کند. بنابراین موضع مجمع روحانیون مبارز مانند موضع دیگر احزاب اصلاح‌طلب، حمایت از حسن روحانی خواهد بود. در این شرایط، مجمع روحانیون مبارز و البته، دیگر احزاب اصلاح‌طلب گزینه مستقلی ارائه نکرده‌اند و طبعا گزینه‌ای را حمایت می‌کنند که به رویکرد اصلاح‌طلبانه آنها نزدیک باشد و در تقابل با آنها نباشد. از این جهت به نظر می‌رسد که آقای روحانی نسبت به شعارها، عملکرد و نیروهایی که به کار گرفته، نزدیک‌ترین گزینه به اصلاح‌طلبان است. شاید همه اهداف اصلاحات را دنبال نکند، اما تاکید می‌کنم که نزدیک‌ترین گزینه است. اصلاح‌طلبان مانند سال ۹۲ از آقای روحانی حمایت می‌کنند، چرا که بر این باورند این شخصیت نسبت به اهداف و آرمان‌های آنها در قیاس با دیگر کاندیداهایی که حضور داشتند و در انتخابات آتی نیز حضور خواهند داشت، به آرمان‌های اصلاحات نزدیک‌تر است.

جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز دو طیف فکری مستقل هستند. حسن روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز است، اما مجمع روحانیون مبارز از وی حمایت می‌کند و از سوی دیگر، جامعه روحانیت مبارز به حسن روحانی که عضو آن است، به عنوان رقیب می‌نگرد. علت این موضوع چیست؟

این موضوع نیز به همان دلیلی است که اشاره کردم. همان‌گونه که جریان اصلاح‌طلب آرمان‌ها و اهداف خود را نزدیک به عملکرد آقای روحانی می‌بیند، جریان اصولگرایی نیز اهداف خود را از روحانی دور می‌بیند. جامعه روحانیت به دنبال گزینه‌ای بوده و هست که به صورت صددرصدی هدف آنها را دنبال کند که آقای روحانی چنین نبود. عملکرد آقای روحانی در طول این ۴ سال، به‌گونه‌ای بود که اگر با توجه به موانعی که در سر راه دولت وجود داشته، یک چهره اصلاح‌طلب هم به جای روحانی بود، همین عملکرد را داشت. به همین دلیل جریان اصلاحات خود را به آقای روحانی نزدیک و جریان اصولگرا خود را از او دور می‌بیند.

بنابراین مجمع روحانیون مبارز قصد دارد به صورت علنی و تشکیلاتی از آقای روحانی در انتخابات آتی حمایت کند؟

آنچه مسلم است، مجمع روحانیون مثل دوره گذشته کاندیدای مستقلی نخواهد داشت و آنچه در توان دارد برای رای‌آوری آقای روحانی به کار خواهد گرفت.

حسن روحانی در فقدان آیت‌ا... هاشمی، پشتوانه بزرگ و مهمی را از دست داد. در این شرایط به نظر می‌رسد که او نیاز مبرمی به حمایت بزرگان دارد. آیا آیت‌ا... موسوی خوئینی‌ها، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز فقدان مرحوم هاشمی را جبران می‌کند؟

به هر حال آقای موسوی خوئینی‌ها یکی از چهره‌های تاثیرگذار مجمع روحانیون مبارز است و نگاه او نگاه جمع خواهد بود. این نیز در راستای حمایت مجموعه مجمع روحانیون از روحانی است که پیشقراول و پیشتاز این جریان، آقای موسوی خوئینی‌ها است. در این فضایی که توپخانه جریانات مخالف در برابر آقای روحانی روشن شده، این اشخاص می‌توانند بسیار شفاف، صریح و روشن مواضع خود را درباره حمایت از آقای روحانی مطرح کنند.

بزرگ‌ترین نقدی که از سوی مجمع روحانیون مبارز متوجه آقای روحانی و عملکرد دولت یازدهم است چیست و در این مدت‌ باقیمانده چه مساله‌ای باید مهم‌ترین دغدغه دولت تدبیروامید باشد؟

به نظر می‌رسد که آقای روحانی آنچه در توان داشته، انجام داده است. به این نکته باید توجه کرد که موانع و مشکلاتی که سرراه او بوده، بسیار بزرگ بوده است. در دوسال نخست، همه تلاش و توان دولت برای آواربرداری‌ از خرابکاری‌هایی بوده که در گذشته اتفاق افتاده و به او به ارث رسیده بود. پس از آن نیز دولت تا جایی که توان داشت، تلاش کرد. در بسیاری موارد، دولت اختیاری از خود ندارد، اما در مجموع، در سیاست خارجی، اقتصاد و... نمره نسبتا بالایی خواهد داشت. گرچه در مواردی مانند سیاست داخلی تلاش دولت باید بیشتر می‌شد که ما بر این باوریم در دور دوم از این جهت آقای روحانی زمینه مناسب‌تری خواهد داشت و کاستی‌های این بخش‌ هم از بین خواهد رفت. در نگاه کلی، کارنامه آقای روحانی قابل دفاع است، اما در بحث اقتصاد داخلی، در حال برنامه‌ریزی هستند. این موضوع شرایط و مولفه‌هایی دارد که باید همگی به دولت کمک کنند که ان‌شاء‌ا... در این زمینه موفق شود.

باتوجه به اینکه صداوسیما در مسیر تخریب دولت حرکت کرده، چرا آقای روحانی به صورت مستقیم با مردم صحبت نمی‌کند تا دستاوردها و مشکلات دولت را برای مردم تشریح کند؟

اشاره کنم که رادیو و تلویزیون به عنوان رسانه ملی در اختیار دولت نیست، اما مانند دیگر رسانه‌ها و سایت‌های خصوصی نباید دولت روحانی را تخریب کند، اما این نقد را به قوه مجریه دارم، چرا که آن‌طور که انتظار می‌رفت، برنامه رسانه‌ای و تبلیغاتی خود را تنظیم نکردند. آقای روحانی نیز به این موضوع وقوف پیدا کرده و امیدوارم که در فرصت باقیمانده انتخاباتی، روحانی و نزدیکان او به صورت ملموس، کارنامه اجرایی دولت تدبیروامید را به گونه‌ای قابل فهم برای مردم بیان کنند. گاهی آقای روحانی این کار را به خوبی انجام داده، ولی پوشش خبری صداوسیما کامل نبوده است. من امید دارم با تقویتی که در کادر رسانه‌ای دولت انجام می‌گیرد، حداقل در دوران رقابت انتخاباتی به مردم بتوانند اطلاعات کافی بدهند تا مردم از وضعیت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، محیط زیست، اقتصاد و... آگاه‌تر باشند. طبق اطلاعاتی که به ما رسیده، تیم آقای روحانی در حال آماده‌سازی یک گروه مجرب برای انجام این امر است.  

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین