|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۱۵۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰
«دیوید میلیبند» وزیر خارجه پیشین انگلیس بابیان اینکه ورود پناهجویان به آمریکا در طول تاریخ سبب شکوفایی و عامل موفقیت این کشور بوده است، فرمان ضد مهاجرتی دونالد ترامپ را سیاستی بی رحمانه و ناکارآمد توصیف کرد.
 «دیوید میلیبند» وزیر خارجه پیشین انگلیس بابیان اینکه ورود پناهجویان به آمریکا در طول تاریخ سبب شکوفایی و عامل موفقیت این کشور بوده است، فرمان ضد مهاجرتی دونالد ترامپ را سیاستی بی رحمانه و ناکارآمد توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، 'میلیبند' در یادداشتی که در روزنامه گاردین منتشر شد، نوشت: دونالد ترامپ زیر بار هیچ مخالفتی در رابطه با فرمان جدید ضدمهاجرتی اش نخواهد رفت؛ فرمانی که علاوه بر منع ورود شهروندان شش کشور به آمریکا، اسکان پناهجویان در این کشور را به مدت 4 ماه منع خواهد کرد تا کاخ سفید در این مدت سازوکار ورود افراد به خاک این کشور را موردبازنگری قرار دهد.

وی افزود: اما این فرمان از منظر سیاست‌گذاری، ناکارآمد و اقدامی بی‌رحمانه است که سبب می‌شود تا بسیاری از افراد آسیب‌پذیر و قابل ‌احترام در دنیا را بلاتکلیف کند.

میلیبند ادامه داد: هر چند فرمان جدید ترامپ جاروجنجال کمتری را نسبت به‌فرمان قبلی‌اش به دنبال داشت اما چیزی از تأثیر مخرب آن بر پناهجویان و اعتبار جهانی آمریکا کم نشده است.

وی با بیان اینکه فرمان جدید ترامپ به مدت 120 روز از ورود پناهجویان به خاک آمریکا جلوگیری می‌کند، افزود: این فرمان سبب شده است تا خانواده‌هایی که مراحل بازرسی را پشت سر گذاشته اند اکنون دچار بلاتکلیفی شوند.

میلیبند بیان داشت که بر اساس برآوردهای صورت گرفته بالغ‌بر 60 هزار پناه‌جو و مهاجر به‌ موجب فرمان ترامپ لطمه خورده‌اند.

این سیاستمدار انگلیسی افزود: این در حالی است که اکثر آن‌ها به امید سفر به آمریکا دار و ندارشان را فروخته‌اند و برخی هم قرارداد اجاره خانه‌شان را تمدید نکرده‌اند.

میلیبند نوشت: فرمان جدید ترامپ بر اساس این فرضیه پایه‌گذاری شده که پناهجویان قادر باشند بدون گذراندن بازرسی‌های معمول وارد خاک آمریکا شوند. این در حالی است که به‌طور میانگین کار مصاحبه، انگشت‌نگاری و تکمیل فرم‌ها 18 تا 24 ماه طول می‌کشد، و بر همین اساس به نظر می‌رسد که ورود به آمریکا از طریق مسیر پناه‌جویی نسبت به سایر مسیرها به‌مراتب سخت‌تر است.

وی افزود: شایان ‌ذکر است که فرمان منع ورود پناهجویان به خاک آمریکا 4 ماه قبل از 4 جولای - روز استقلال آمریکا - به امضاء رسید و حالا جای تأسف است اگر آمریکا بخواهد این روند را که در طول تاریخ با موفقیت مواجه بوده، زیر پا بگذارند.

وزیر خارجه پیشین انگلیس عنوان کرد: شمار زیادی از پناهجویان طی نسل‌های گذشته به آمریکا مهاجرت کرده و به شهروندانی میهن‌دوست و کارآمد بدل گشته‌اند.

وی همچنین عنوان کرد: در حالی ‌که کشورهایی نظیر اوگاندا، کنیا، لبنان و اردن میلیون‌ها پناه‌جو را در خود جای‌داده‌اند، جای تأسف است که آمریکا اکنون چنین سیاست جدیدی را در پیش‌گرفته است.

میلیبند نوشت: هفته گذشته به لبنان که میزبان 1.5 میلیون پناه‌جوی سوری است سفر کردم. برای مردم آنجا خنده‌دار بود که کشورهای غربی از پذیرش چند هزار پناه‌جو می‌نالند؛ اما برایشان مهم بود که جامعه جهانی چگونه می‌خواهد درازای اسکان پناهجویان به آن‌ها کمک اقتصادی کند.

وی افزود: زمانی که کشورهای غربی از پذیرش پناهجویان امتناع می‌کنند، تنها یک جریان پیروز می‌شود: آن‌هایی که می‌گویند مسلمانان نبایستی به آمریکا و سایر کشورهای غربی از جمله انگلیس اعتماد کنند.

وزیر خارجه پیشین انگلیس نوشت: کاهش روند ورود مهاجران به دنیای غرب هدیه بزرگی برای جریان افراطی به شمار می‌رود؛ از این نظر، سیاست‌های داخلی آمریکا می‌تواند تأثیرات منفی را در بعد خارجی به همراه داشته باشد.

وی افزود: مقامات امنیت ملی آمریکا آگاه هستند که اجرای طرح اسکان آوارگان نقش کلیدی در توان رهبری آمریکا ایفا می‌کند. آن‌ها در نامه‌ای به دونالد ترامپ نوشته‌اند: باز بودن درهای کشور به روی مهاجران نه ‌تنها عامل ضعف بلکه نقطه قوت کشور به‌حساب آمده و با ایده آل های که بر اساس آن آمریکا پایه‌گذاری شده است، همخوانی دارد.

میلیبند عنوان کرد: در همین حال دادستان ایالت‌های هاوایی، واشنگتن، نیویورک، مریلند و ماساچوست نیز درصدد تعلیق فرمان جدید ضد مهاجرتی رئیس‌جمهور هستند.

وی افزود: هر چند این حق هر دولت جدیدی است که بخواهد پروتکل‌های امنیتی‌اش را مورد بازنگری قرار دهد؛ اما این بدان معنی نیست طرحی که تاکنون با موفقیت ادامه داشته را تعلیق کند. این اقدام با عقل سازگار نیست. با این ‌حال امیدوارم که هر چه زودتر دوره این فرمان به پایان برسد و کارها به روال عادی بازگردد.

دیوید میلیبند در سال های 2007 تا 2010 وزیر خارجه انگلیس بوده است.

وی که در سال 2010 در جریان رقابت برای تصدی رهبری حزب کارگر با فاصله اندکی از برادرش 'اد میلیند'، شکست خورد، راهی آمریکا شد و اکنون ریاست یک مدافع نهاد امداد رسان و حقوق بشری را بر عهده دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین