|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۱۵۱۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
استراق‌سمع زلزله‌ها توسط دانشمندان،‌تصویری نقاشی‌گونه را از درون زمین خلق کرده‌است که به رنگ‌های ترکیب شده در درون یک تیله شباهت دارد.
 استراق‌سمع زلزله‌ها توسط دانشمندان،‌تصویری نقاشی‌گونه را از درون زمین خلق کرده‌است که به رنگ‌های ترکیب شده در درون یک تیله شباهت دارد.

این تصویر براساس شبیه‌سازی‌هایی به دست آمده‌است که محققان دانشگاه پرینستون با استفاده از رنگ‌های مختلف برای نمایش دادن ارتعاشات لرزه‌نگاری انجام داده‌اند و پنجره‌ای جدید را به سوی ساختار درونی زمین گشوده‌اند.

اطلاعات لرزه‌نگاری این امکان را فراهم می‌آورد که به واسطه دنبال کردن ارتعاشاتی که در اثر وقوع زمین‌لرزه‌ها ایجاد می‌شوند، تصویری از گوشته زمین، لایه‌ای که میان پوسته و هسته قرار گرفته، ساخته شود. از آنجایی که سرعت عبور این ارتعاشات از میان مواد چسبناکی مانند مواد مذاب نسبت به مواد جامد مانند سنگ‌ها کمتر است،‌ تجزیه و تحلیل پیامد‌های لرزه‌ای صدها زلزله در سرتاسر جهان ویژگی‌های درونی زمین از قبیل رسوبات معدنی، دریاچه‌های زیر‌زمینی و حرکات و شکل لایه‌های تکتونیکی را آشکار می‌سازند.

در تصویر نهایی که از این تحقیقات به دست آمده‌است، امواج کند‌تر به رنگ قرمز و نارنجی دیده می‌شود. ارتعاشات سریعتر به رنگ سبز و آبی مشخص شده‌اند که به احتمال زیاد با مناطق فرورانشی در ارتباط است،‌ منطقه‌ای که در آن لایه‌ای تکتونیکی به زیر لایه‌ای دیگر رانده می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، اگرچه این تصویر تنها روی یک منطقه‌ متمرکز است، دانشمندان در تلاشند تا نقشه‌ای سه‌بعدی از کل گوشته زمین را با استفاده از همین تکنیک و تا عمق 3000 کیلومتری از گوشته،‌ایجاد کنند. ابررایانه اوک‌ریج ابزاری است که با توانایی محاسباتی بالای خود انجام چنین تجزیه تحلیل اطلاعاتی کلانی را میسر ساخته‌است. سرعت پردازش این ابررایانه 20 کوادریلیون در ثانیه است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین