|
|
امروز: پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۱۵۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
به دنبال تنش‌های اخیر ترکیه و هلند بعد از ممانعت «آمستردام» از ورود وزیر خارجه ترکیه به خاک هلند، رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد گرجه «مارک روته» در انتخابات هلند پیروز شد اما دوستی با ترکیه را از دست داد.
 به دنبال تنش‌های اخیر ترکیه و هلند بعد از ممانعت «آمستردام» از ورود وزیر خارجه ترکیه به خاک هلند، رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد گرجه «مارک روته» در انتخابات هلند پیروز شد اما دوستی با ترکیه را از دست داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به پیروزی «مارک روته» در انتخابات پارلمانی هلند اشاره کرد و گفت که روته در انتخابات پیروز شد اما دوستی با ترکیه را از دست داد.

وی ادامه داد: «روته، در حقیقت شکست خوردی. بعد می‌گوید که می‌تواند با ایلدیریم نخست‌وزیر ترکیه شامی صرف کند، اما با اوضاعی که پیش آمده است، دیگر چنین نخست‌وزیری وجود ندارد که بخواهی با وی شام صرف کنی».

نتایج انتخابات پارلمانی هلند حکایت از پیروزی روته دارد و این در حالی است که وی فردی بود که اخیراً مقابل ترکیه ایستاد.

چند روز پیش، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، علیرغم هشدارهای هلند درباره سفر به این کشور و سخنرانی برای اتباع ترکیه درباره همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه، به آمستردام سفر کرد که مقامات هلندی مانع از ورود وی به خاک کشورشان شدند.

در همان روز مقامات هلندی، مانع از ورود کاروان وزیر امور خانواده ترکیه به خاک هلند شدند که این مسئله به شدت خشم مقامات ترکیه را برانگیخت و حتی تهدید کردند که اقدامی تلافی‌جویانه علیه هلند صورت دهند.

چندی پیش دادگاه اروپا طی حکمی به کارفرمایان اجازه داد تا کارکنان با حجاب را اخراج کنند.

اردوغان ضمن محکوم کردن این حکم تصریح کرد: «آنها جنگ صلیبی (بین مسلمانان و مسیحیان) را آغاز کرده‌اند و طور دیگری نمی‌توانیم این مسئله را بیان کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین از آلمان به دلیل نوع رفتار با ترک‌ها و همچنین پناه دادن به اعضای «پ ک ک» انتقاد کرد.

وی در یک راهپیمایی در شمال غربی ترکیه گفت، ترکیه 4 هزار و 500 پرونده مربوط به تروریست‌های «پ ک ک» که در آلمان زندگی می‌کنند را تحویل داد اما طرف آلمانی هیچ اقدامی در این رابطه صورت نداد.

اردوغان با اشاره به دستگیری «دنیز یوسیل» خبرنگار آلمانی در ترکیه در ماه فوریه، از آلمان انتقاد کرد و گفت: «آنها یک تروریست جاسوس را در اقامتگاه دیپلماتیک خود پنهان کرده اند و سپس صدراعظم آلمان از من می‌خواهد که او را آزاد کنم. در ترکیه. فرایند قضایی آزادانه است و به میل و خواست من وابسته نیست».

وی ادامه داد: «او در دادگاه حاضر شده است و دستگیر شده است. آنها می‌گویند که او شهروند آلمان است. چه اهمیتی دارد؟ اگر به صورت غیرقانونی جاسوسی کنید، باید هزینه آن را پرداخت کنید».

اردوغان تأکید کرد: «در پایان، می‌دانیم که این آلمان است که این موج ممنوعیت‌ها را هدایت می‌کند و ما بعداً در خصوص این موضوع با آلمان گفت‌وگو خواهیم کرد».
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین