|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۱۵۱۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
وزارت امور خارجه اعتقاد دارد که باید از توانایی‌های علمی، مالی و سرمایه انسانی ایرانیان خارج از کشور بهره ببرد، بنابراین امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها بتوانیم خدمات بیشتری برای ایرانیان خارج از کشور فراهم کرده و امکان مشارکت بیشتر آنها را نیز مهیا کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: با توجه به تاکیداتی که در حوزه سیاست خارجی مبنی بر همه جانبه گرایی داشته ایم ، در سفرهای خارجی همواره مد نظر داشته ایم که کشورهای همسایه مسلمان و همسو با کشورمان، مدنظر قرار گیرند.

  • به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، محمد جواد ظریف در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت خارجه سال پرکاری را داشت و من 57 سفر خارجی داشتم که بیشتر به کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین بود و  بیش از 84 هیئت سیاسی و تعداد زیادی هم هیئت اقتصادی به ایران آمدند. 


  • وی در ادامه افزود: اجرای برجام مهمترین مسئله سیاست خارجی ما بود. ما برای اجرای دقیق برجام وقت زیادی را صرف کردیم، چون بد عهدی آمریکا برای ما قابل پیش‌بینی بود.


  • وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه برای اجرای برجام به آمریکا فشار آورده‌ایم، تصریح کرد: مثلاً 9 ماه طول کشید تا آمریکا را مجبور کردیم دستور فروش هواپیما را صادر کند. همین زمان هم برای حل مشکل بیمه صرف شد. در حوزه نفت هم نه تنها سهم خود را گرفتیم بلکه قیمت نفت را هم حفظ کردیم و اکنون 2 میلیون و 800 هزار بشکه به قیمت بالای 50 دلار می‌فروشیم.


  • وی با اشاره به سیاست منطقه‌ای ایران نیز گفت:‌ در بحث سوریه تلاش‌های زیادی انجام گرفت و اکنون ایران به عنوان یکی از سه پایه اصلی راه‌حل سوریه در نظر گرفته می‌شود و دیگران از ما می‌خواهند در مذاکرات شرکت کنیم.


  • ظریف در همین راستا افزود: مهمترین اولویت ما روابط با همسایگان است. به دلیل سیاست‌های رژیم سعودی نتوانستیم خیلی موفق باشیم. ما دنبال ارتباط سازنده با همه همسایگان خود از جمله عربستان هستیم که به دلیل سیاست‌های تنش‌زای عربستان در این حوزه توفیق کمتری داشته البته بعد از سفر رئیس جمهور به عمان، کویت و سفر من به قطر ان‌شاءالله زمینه‌ای برای ایجاد ارتباط فراهم می‌شود و با تلاش‌های سازمان حج و زیارت شاید امسال بتوانیم حج را برگزار کنیم.


  • ظریف در پاسخ به پرسشی درباره رابطه ایران و ترکیه افزود: رابطه ما با همسایگانمان بر اساس تفاهم و احساس همسایگی است که خویشتنداری بخش مهمی از روابط همسایگی محسوب می‌شود. امیدواریم دوستان و برادران ما در ترکیه نگاه جدی‌تری به مسائل منطقه‌ای داشته باشند. روابط ما با ترکیه در زمینه سیاسی، اقتصادی و احتماعی بسیار خوب است که البته برخی مشکلات هم وجود دارد که باید به تدریج با رفتار ترکیه حل شود.


  • وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با سال 96 گفت: معتقدم سال آینده سال بسیار حساسی برای مردم است. آنچه باعث شد غرب پای میز مذاکره بیاید و به خواسته ما تن دهد حضور گسترده مردم در سال 92 بود. امیدواریم امسال هم مردم و نخبگان سیاسی با انسجام به سمت انتخابات بروند و بار دیگر امنیت ملی کشور را تأمین کنند.

  • وی در پایان درباره سیاست خارجه کشورمان نسبت به ایرانیان خارج از کشور گفت:‌وزارت امور خارجه اعتقاد دارد که باید از توانایی‌های علمی، مالی و سرمایه انسانی ایرانیان خارج از کشور بهره ببرد، بنابراین امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها بتوانیم خدمات بیشتری برای ایرانیان خارج از کشور فراهم کرده و امکان مشارکت بیشتر آنها را نیز مهیا کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین