|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۵۰۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از برگزاری جشن جهانی نوروز با حضور نمایندگان ۱۲ کشور در ۶ فروردین در کاخ گلستان تهران خبر داد.
 معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از برگزاری جشن جهانی نوروز با حضور نمایندگان ۱۲ کشور در ۶ فروردین در کاخ گلستان تهران خبر داد.

محمدحسن طالبیان عصر امروز - سه‌شنبه ۲۴ اسفند - در نشست خبری برنامه‌های نوروزگاهی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، به تشریح برنامه‌های نوروزگاه و جشن جهانی نوروز در کاخ گلستان پرداخت و گفت: امسال در اجلاس میراث جهانی ناملموس ۲۰۱۶ در «آدیس‌بابا» پرونده هفت‌ملیتی نوروز به پرونده ۱۲ ملیتی تبدیل و قرار شد جشن نوروز ۹۶ با حضور نمایندگان ۱۲ کشور در کاخ گلستان برگزار شود.

وی افزود: از آنجایی که جشن نوروز یکی از آیین‌های مهم کشور محسوب می‌شود و عضویت ۱۲ کشور نیز بیانگر اتحاد کشورها با یکدیگر و پیام‌آور صلح است، تلاش کردیم که این جشن با شعار مخصوص خود در بهترین وضعیت برگزار شود.

افزایش متقاضیان مشارکت در پرونده‌ نوروز

پیشنهاد برگزاری گردشگری نوروز توسط کشورهای دیگر

معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه به کشورهای حوزه فرهنگ ایرانی و زبان فارسی اشاره کرد و گفت: در جهان گروه‌های مختلف با ارائه یک موضوع مشترک تلاش دارند که با یکدیگر وحدت فرهنگی پیدا کنند. در این میان کشورهای حوزه فرهنگ ایرانی و زبان فارسی تاکنون چنین اجماعی را نداشته‌اند و از آنجایی که نوروز پیام‌آور صلح است، برگزاری این جشن فرصتی است که ۱۲ کشور عضو به معرفی مشترکات فرهنگی خود بپردازند و در تعامل و تبادل فرهنگی قرار گیرند.

وی تاکید کرد: برخی کشورها به دلیل قرابت فرهنگی مانند کشورهای عربی با یکدیگر برنامه‌های آیینی دارند، بنابراین برگزاری جشن نوروز نیز بهترین فرصت برای گردهم آمدن کشورهای فارسی‌زبان است، به طوری‌که برخی از کشورها پیشنهاد برگزاری گردشگری نوروزی را مطرح کردند.

به  گفته‌ وی، چهار کشور مغولستان، کنیا وبرخی کشورهای آفریقایی دیگر بعد از اجلاس ناملموس امسال در «آدیس‌آبابا» بار دیگر درخواست اضافه شدن به پرونده‌ نوروز را داشته‌اند که در سال آینده بررسی‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود.

طالبیان افزود: جشن جهانی نوروز روز ششم فروردین‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سفرای کشورها و نمایندگان برخی از دستگاه‌های فرهنگی و وزارتخانه‌ها برگزار می‌شود.

به گفته وی، به همین مناسبت در این روز پس از اجرای موسیقی تحویل سال که مربوط به استان چهارمحال و بختیاری است، آیین‌های نوروزخوانی مازندران، رقص شمشیر سیستان، موسیقی بخشی خراسان جنوبی و سمنوپزان استان مرکزی نیز اجرا می‌شود. همچنین نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه عکس از آلبوم خانه کاخ گلستان، نمایشگاهی از آثار میراث ناملموس و ملموس ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی، نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی، نمایشگاه سفره‌های نوروزی اقوام و نوروز ملل (۱۲ کشور عضو) نیز در کنار اجرای مسابقات چوگان در میدان سوارکاری فرح‌آباد برگزار می‌شوند.

معاون میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: نمایشگاه‌های برنامه‌ریزی‌شده در طول تعطیلات نوروزی ادامه خواهند داشت.

طالبیان در ادامه به تشریح برنامه‌های نوروزی در استان‌ها و کاخ‌موزه‌ها پرداخت و گفت: مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ گلستان، کاخ نیاوران، سعدآباد و موزه ملی ایران برنامه‌های مختلفی را ارائه خواهند داد به طوری که موزه ملی ایران  امروز مراسم «نوزایی بهاران» را برگزار کرد و در نوروز نیز غرفه کودک و نوجوان، سفره هفت سین، مراسم شبی با موزه و نوروزخوانی مازندران را خواهد داشت.

وی افزود: در کاخ موزه نیاوران و سعدآباد نیز برنامه‌های متعددی از جمله برنامه‌های ویژه اقوام اجرا می‌شود.

معاون میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: سال گذشته نوروزگاه‌ها در ۱۲ استان برگزار شد که امسال با همت مسئولان و کارشناسان استان و ستاد نوروزگاه‌ها در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها با آداب و آیین‌های مربوط به خودشان برگزار خواهد شد.

امیدواری برای تبدیل دبیرخانه دائمی نوروز به دبیرخانه آئین‌های ملی

طالبیان همچنین با اشاره به ایجاد دبیرخانه دائمی نوروز و شورای سیاست‌گذاری برای این آئین جهانی، گفت: با توجه به حجم کارها دراین زمینه سال گذشته دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری نوروز را تشکیل دادیم، که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک و حتی سال آینده بتوانیم این دبیرخانه را به نام «آئین‌های ملی» تغییر و اقدامات ان را گسترش دهیم.

کاخ‌موزه‌های تهران در نوروز چه می‌کنند؟

تحویل سال را در موزه‌ها جشن بگیرید

محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها نیز در این نشست گفت: هر سال بحث نظافت، روشنایی و رنگ آمیزی موزه‌ها را در دستور کار داریم، امسال نیز ساعت کار موزه‌ها افزایش خواهد داشت، حتی براساس بخشنامه‌ای که به همه‌ موزه‌های زیرنظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فرستاده شده، قرار است سی‌ام اسفندماه که مصادف با سال تحویل است موزه‌ها به روی مردم باز باشند و مردم می‌توانند تحویل سال را در هر بنای تاریخی جشن می‌گیرند.

او افزود: همه‌ موزه‌ها موظف هستند که آمدن نوروز را نوید دهند، معمولا مراسم نوروز در همه موزه‌ها اجرا می‌شود و هر موزه می‌تواند برنامه اختصاصی داشته باشد. کاخ سعدآباد نیز در این ایام باز است و برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای دارد. موسیقی محلی نیز به صورت متنوع در کاخ سعدآباد اجرا می‌شود.

رحمت‌الله رئوف، مدیر کاخ نیاوران هم اظهار کرد: در کاخ نیاوران جشنواره مظاهر زندگی ایرانی با موضوع محیط زیست، اصول شهروندی و میراث فرهنگی از روز سی‌ام اسفند تا ۱۲ فروردین از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ و در صورت نیاز تا ساعت ۱۹ برگزار می‌شود که هدف آشنایی بیشتر مردم با موزه‌ها و ایجاد فضای شعف و شادی در موزه‌ها است.

به گفته‌ او، اجرای نمایش سیاه‌بازی از یکم تا پنجم فروردین، اجرای نقاشی خیابانی و موسیقی اقوام از سی‌ام اسفند تا چهارم فروردین از جمله برنامه‌های این کاخ موزه است.

وی تاکید کرد: بنا به تشخیص رئیس هر کدام از موزه‌های کاخ نیاوران، برخی از آثار از مخازن بیرون آمده و به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین گزارشی از اقدامات انجام شده قبل و بعد از مرمت کاخ موزه‌ها به نمایش در می‌آید و درباره مراحل مرمت کاخ صاحبقرانیه نیز یک گزارش اختصاصی در یک کیوسک در معرض دید عموم قرار می‌گیرد تا مردم متوجه مراحل اجرای مرمت این کاخ شوند.

مسعود نصرتی، مدیر کاخ جهانی گلستان نیز در سخنانی کوتاه گفت: ما هر سال از حدود ۳۵۰۰ تا  ۷۵۰۰  بازدیدکننده در کاخ گلستان داریم. برگزاری نمایشگاه‌ها در این کاخ باعث می‌شود که افراد بیشتری در این کاخ حضور پیدا کنند. بنابراین  به برگزاری برنامه جهانی جشن جهانی نوروز اکتفا می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، این نشست خبری برنامه‌های « نوروزگاه‌ها و جشن جهانی نوروز» (۲۴ اسفندماه) با حضور محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت، نظری مدیر کل ثبت آثار تاریخی، مسعود نصرتی رییس مجموعه جهانی کاخ گلستان، رحمت‌الله رئوف، رییس مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، محمدرضا کارگر سرپرست مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد و جمعی از اهالی رسانه در سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین