کد خبر: ۱۵۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
فرصت به وجود آمده برای تبریز، می تواند هم جنبه فرهنگی و سیاسی داشته باشد و هم جنبه اقتصادی. اگر مسئولین کشور بتوانند از این فرصت استفاده کافی را ببرند چه بسا بتوان گردشگران موقتی سال 2018 را با رقم قابل توجهی هر ساله به تبریز و حتی سایر شهرهای دیدنی کشور کشاند.
 تبریز در تصمیمی تاریخی از سوی سازمان همکاری اسلامی به عنوان ” شهر نمونه گردشگری جهان اسلام ” در سال 2018 انتخاب شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، طرح معرفی ”شهر نمونه گردشگری جهان اسلام” از سال 2015 در سازمان همکاری اسلامی کلید خورد. پیش از تبریز، شهر بیت المقدس در فلسطین، قونیه در ترکیه و مدینه در عربستان این عنوان را به دست آورده بودند.

کمتر از ده ماه تا سال 2018 باقی مانده و تبریز باید علاوه بر امکانات فعلی خود، برخی آمادگی های لازم برای میزبانی از گردشگران را کسب کند. در حال حاضر، گردشگران خارجی این شهر بیش از 600 هزار نفر در سال تخمین زده می شوند و پیش بینی می شود در سال آتی میلادی این رقم به ویژه از مبدأ کشورهای اسلامی افزایش یابد.

برخی از آمادگی های لازم مربوط به خود مردم است. البته با توجه به گردشگرپذیر بودن این شهر، بسیاری مردم تبریز را کاملا آماده رویداد سال 2018 ی دانند. مهم ترین شاخصه برای چنین شهرهایی، فرهنگ گردشگرپذیری و نوع برخورد با توریست ها و راهنمایی آنهاست. برخی مسئولین استان آذربایجان شرقی، نوروز 96 را فرصت و تمرینی برای تبریز 2018 دانسته اند. از طرفی، تبلیغات انجام شده از سوی مدیریت شهری، فضای لازم را مهیا کرده و تکاپوی کافی را میان شهروندان به وجود آورده است.



بخش دیگری از امکانات لازم برای آماده سازی این شهر، به دستگاه های دولتی و مدیریت شهری باز می‌گردد. پیشنهادهایی مانند تاسیس رادیو گردشگری تبریز، توسعه ارتباطات بی سیم در سطح شهر، زیباسازی محیط های شهری و تامین اماکن اقامتی به اندازه کافی برای میزبانی از گردشگران از جمله این ضرورت ها به شمار می روند که همگی در حال بررسی و انجام است.

فرصت به وجود آمده برای تبریز، می تواند هم جنبه فرهنگی و سیاسی داشته باشد و هم جنبه اقتصادی. اگر مسئولین کشور بتوانند از این فرصت استفاده کافی را ببرند چه بسا بتوان گردشگران موقتی سال 2018 را با رقم قابل توجهی هر ساله به تبریز و حتی سایر شهرهای دیدنی کشور کشاند. این فرصت از جهت بسیار مغتنم است که ممکن است چنین مجالی تا ده ها سال دیگر، به شهرهای کشرمان نرسد. سازمان همکاری اسلامی 57 عضو دارد و اگر قرار باشد هرساله یکی از شهرهای هر کشور این عنوان را به دست بیاورند باید 54 سال دیگر منتظر بمانیم تا شهر دیگری از کشورمان وارد این فهرست شود. به این ترتیب فرصت مذکور، یک نگاه ملی را طلب می‌کند.

از عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام مشخص است که این انتخاب بر اساس فاکتورهای مذهبی، تاریخی، فرهنگی صورت گرفته است. طبیعتا گردشگران ورودی نیز همین معیارها را در نظر خواهند گرفت. از طرفی، تاریخ و تمدن تبریز مثال زدنی است و چنین معیارهایی در تبریز وجود دارد و اساسا دلیل انتخاب آن به عنوان شهر نمونه گردشگری نیز همین مسئله است. اما آنچه قابل تامل است اینکه سایر معیارها و امکانات شهری نیز باید به اندازه ای جذاب و گیر باشند که بتواند گردشگران را برای سفر دوباره در سال بعد ترغیب کند و یا هر یک از آنها را به عنوان یک مبلغ به کشور خود بدرقه کند.

بنابراین، از جمله مواردی که می توان بر روی آن کار و به عنوان نقطه قوت استفاده کرد، دارا بودن برج های مدرن و چشم نواز، هتل های شیک و مجلل، مراکز خرید بزرگ و فاخر است. در واقع از این دست امکانات و زیرساخت های دیگر نیز باید بصورت تمام و کمال برای نیل به هدف نهایی استفاده کرد.

خوشبختانه تبریز در سال های اخیر در این زمینه نیز رشد زیادی کرده و امیدها برای میزبانی آبرومندانه و به یادماندنی بسیار بالاست. به طور مثال، مدیریت شهری برای ترویج باغ بام ها پیشگام شده و در سال 93 خود در این زمینه گام بلندی برداشته است. مراکز خرید چندمنظوره متعددی نیز ایجاد شده و یا در حال احداث است. مثلا از سال 90 عملیات اجرائی مرکز تجارت اطلس، نیز آغاز شده و مراحل پایانی خود را می‌گذراند. این مرکز بیش از 12 هزار متر مربع مساحت دارد اما جالب است که بیش از 71 درصد مساحتش به فضای سبز، پارک محله‌ای و امکانات تفریحی اختصاص یافته که عملا مرکز مذکور را از حالت تجاری صرف خارج ساخته و به نوعی آن را به مرکزی برای جذب گردشگر نیز تبدیل می کند. وجود چنین مراکزی می تواند به هدف نهایی استفاده بهینه از فرصت تبریز 2018 کمک شایانی کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین