|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۳
کد خبر: ۱۵۰۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
با توجه به اینکه اخلاق رسانه ای و حرفه ای در بسیاری از برنامه های تلویزیون رعایت نمی شود، باید یک بازنگری جدی در تولید برنامه ها انجام پذیرد. به نظر می رسد برنامه هفت که داعیه حمایت از سینمای ایران را دارد، به برنامه ای محفلی بدل شده است که دوست دارد نظر خود را بر کلیت سینما و رسانه های ایران ارجح بداند.
  در برنامه اخیر هفت لیلا اوتادی بازیگر پیتزا مخلوط و اخراجی های 3 حرفهایی جنجالی راجع به خبرنگاران و روزنامه نگاران زد. او به غیر از 6-7 نفر از این صنف بقیه را افرادی بی سواد خطاب کرد. با توجه به رویکرد برنامه هفت که از چنین نظرهای پر حاشیه ای حمایت می کند، ضرورت بررسی توجه به اخلاق رسانه ای اجتناب ناپذیر است. در این گزارش به حاشیه های این حرفهای پر حاشیه پرداخته شده است.

لیلا اوتادی که به عنوان مهمان برنامه اخیر هفت حضور پیدا کرده بود، در بخشی از حرفهایش به خبرنگاران حوزه سینما و مافیا در سینمای ایران اشاره کرد. به گزارش سینما سینما بخشی ازحرفهای اوتادی از این قرار است:« من شخصا به مافیای بازیگری در سینمای ایران به این صورت که کسی را در لیست سیاه قرار دهند یا بلاک می کنند اعتقاد ندارم. بلکه بیشتر راس هرم هایی وجود دارند که سعی می کنند عوامل را آنگونه که می خواهند بچینند. این اصولا درباره تهیه کنندگان نیست و دو سه نفر بازیگر مرد و اخیرا یک خانم کوچولو مافیای سینمای ایران شده اند!برای من بسیار عجیب است که چطور یک خانم جوان در سن و سال من می تواند این چنین کست بچیند و عوامل جلو و پشت دوربین را تعیین کند!من تاکنون در هیچ یک از مراسمات جشنواره فیلم فجر در این ۱۵ سال شرکت نکرده ام، چون فکر می کنم در آنجا نیز مافیا وجود دارد. هرچند ممکن است این اظهارنظر من سبب شود برای همیشه به من جایزه ندهند اما برایم مهم نیست.خبرنگاران سینمایی باسواد تعداد معدودی هستند و همیشه سعی کرده ام از این فضاها دوری کنم». بعد از اینکه چند تن از روزنامه نگاران نسبت به این ماجرا واکنش نشان دادند، انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران نیز بیانیه ای راجع به این توهین منتشر کردند.

بیانیه کانون صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران

 کانون انجمن‌های صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران در بیانیه خود با تاکید بر نقش‌آفرینی‌های غیرقابل انکار اصحاب رسانه و اهل قلم در تولید اندیشه و فکر و افزایش بصیرت و آگاهی جامعه اسلامی ایران از مسئولان سازمان صدا و سیما خواست تا با دقت نظر بیشتر نسبت به گفتار و رفتار مجریان و میهمانان مانع از حرمت‌شکنی‌ها شوند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:مجاهدت‌ها و تلاش‌های حرفه‌ای، صادقانه و شبانه‌روزی اما خاموش اصحاب رسانه در ثبت رویدادها و تحلیل وقایع  با هدف بصیرت‌افزایی و ارتقای دامنه آگاهی‌های و اطلاعات عمومی جامعه، بر هیچ چشم و نگاه منصف و متعهدی پوشیده نیست.ایستادگی‌ها و پای‌مردی‌ها و جان‌فشانی‌های خبرنگاران و تحلیلگران در انتشار به‌هنگام اتفاقات و مجاهدت و تلاش برای تحلیل منصفانه آن‌ها از یک سو ستایش اقشار مختلف جامعه را برانگیخته و از دیگر سو طبعاً جریان‌های معلوم‌الحالی  را که همواره در تیررس نگاه پرسشگرانه جامعه رسانه‌ای قرار دارند، برای شبهه‌افکنی و ایجاد تردید نسبت به سلامت کارکرد حرفه‌ای خبرنگاران و اهل قلم به تقلا و تکاپو وادشته است. از این رو  هر از گاهی تکه‌پرانی‌ها و اهانت‌هایی را به اصحاب رسانه شاهد بوده و هستیم.در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به این که افکارعمومی با همراهی و همدلی خود بهترین قضاوت را نسبت به رفتار جامعه رسانه‌ای از خود نشان داده و می‌دهد، تاکید شده است: سزاوار آن است که مسئولان و متولیان امور با نگاه مهربانانه‌تری فعالیت‌های اصحاب رسانه و اهل قلم را پاسخ گویند و نسبت به اهانت‌ها و بی‌حرمتی‌ها نسبت به خبرنگاران، اهل قلم و اصحاب رسانه دقت‌نظر بیشتری از خود نشان دهند.چندی پیش و در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در برنامه هفت بهروز افخمی  مجری و لیلا اوتادی  میهمان برنامه به اصحاب قلم و خبرنگاران اهانت کردند که واکنش‌هایی را نیز در پی داشته است.

رضا درستکار: من را جزو خبرنگاران بی ادب قرار دهید

رضا درستکار منتقد و روزنامه نگار با سابقه سینمای ایران در گفت وگو با ابتکار متولیان سازمان صدا و سیما را در توهین به خبرنگاران مقصر دانست. وی گفت:بر اساس نظر عمومی باید بگویم هرگونه توهین به هر صنفی اشتباه و غلط و دور از شان یک رسانه است. در این ماجرا خانم اوتادی را مقصر نمی دانم، بلکه متولی برنامه هفت را مقصر می‌دانم. کما اینکه ایشان ماجرا را تشدید هم کردند. مدیران صدا و سیما اگر از بالا دستور داده اند که چنین توهین هایی به اهالی رسانه شود، مقصر هستند. اگر آنها هم سلب مسئولیت کنند و اشتباه را بر گردن متولی برنامه هفت بیندازند، عذر بدتر از گناه است و اوضاع بدتر هم می شود. منتقد قدیمی سینمای ایران افزود:متاسفانه روال توهین به اهالی رسانه و سینما در برنامه هفت تکراری شده است. اگر سازمان صدا و سیما ادعا دارد که رسانه ای ملی است، نباید از روال اشتباه برنامه هفت دفاع کند. روال طبیعی هر برنامه ای این است که از سوی مردم و برای آنها باشد. برنامه هفت برنامه ای مردمی نیست و به خاطر رویکرد اشتباه مجری و منتقد برنامه مدام به رسانه ها و اهالی سینما توهین می کنند.

درستکار در پایان صحبتهایش گفت:چطور در ماجرای برخورد ترامپ با اهالی رسانه خبرش را منتشر می کنیم و او را تقبیح می کنیم، اما در این ماجرا هیچ واکنشی از سوی سازمان صدا و سیما نمی بینیم؟ ماجرای توهین اخیر بر خلاف اخلاق اسلامی و رسانه ای است. اگر بنا به گفته خانم بازیگر تنها پنج خبرنگار خوب و مودب وجود دارند، من که هنوز خود را یک خبرنگار می دانم، ترجیح می دهم بنا به گفته متولی برنامه هفت جزو خبرنگاران بی ادب قرار بگیرم. چرا که اسامی آن پنج نفر و رویکردشان مشخص است.

ضرورت بازنگری در تولید برنامه های زنده گفت وگو محور

با توجه به اینکه اخلاق رسانه ای و حرفه ای در بسیاری از برنامه های تلویزیون رعایت نمی شود، باید یک بازنگری جدی در تولید برنامه ها انجام پذیرد. به نظر می رسد برنامه هفت که داعیه حمایت از سینمای ایران را دارد، به برنامه ای محفلی بدل شده است که دوست دارد نظر خود را بر کلیت سینما و رسانه های ایران ارجح بداند. درهر برنامه زنده و گفت وگو محور حرفه ای نظرگاه های مختلفی وجود دارند و تضارب آرا باعث می شوند که دیدی متکثر شکل بگیرد و قضاوت به مخاطب سپرده شود. دید یک طرفه برنامه هفت و نظرهای غیر مسئولانه ای که بر خلاف اخلاق رسانه ای است باعث ایجاد جنجال هایی می شود که نه به نفع رسانه ملی و نه به نفع مطبوعات و سینمای ایران است.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین