|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۵۰۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
از سوی دیگر ۴۰ اقتصاددان با ارسال نامه‌ای برای رئیس‌جمهور با اشاره به سقوط اقتصاد به باتلاق رکود و فلج شدن کسب و کار به واسطه سیاست‌های غلط اقتصادی دولت بر لزوم تهیه یک بسته نجات اقتصادی مشتمل بر ۵ محور اساسی تأکید کردند.
  یکشنبه، روز نوشتن نامه مخالفان به رئیس جمهور بود. پس از انتشار دیدگاه مقام معظم رهبری درباره کاندیداتوری حسن روحانی که از سوی محمود صادقی عضو فراکسیون امید بیان شد، برخی برآشفتند چرا که برنامه‌های آنها برای انتخابات مختل شد بنابراین یک روز بعد یعنی دیروز در نامه‌ای به حسن روحانی چنین القا کردند که میان او و مقام معظم رهبری اختلافاتی وجود دارد.

محتوای نامه چه بود؟

۸۰ نماینده درنامه‌ای به توصیه رئیس جمهور پرداختند که البته عنوان آن توصیه بود و درواقع هجمه به روحانی و دولت یازدهم است. متن کامل نامه خطاب به رئیس جمهور چنین است:« مستحضرید در مقدمه قانون اساسی آمده است بر اساس ولایت امر و امامت مستمر، قانون اساسی زمینه تحقق رهبری فقیه جامع‌الشرایط را آماده می‌کند تا ضامن عدم انحراف سازمان‌های مختلف از وظایف اصیل اسلامی خود باشد. به همین جهت طبق اصل پنجم جمهوری اسلامی ایران، ولایت امر و امامت بر عهده فقیه عادل و باتقوا و آگاه به زمان،‌ شجاع و مدیر و مدبر قرار گرفته است تا مطابق قانون اساسی از جمله اصول ۵۷ و ۱۱۰ قوای سه‌گانه را زیرنظر داشته و به تنظیم روابط آنها بپردازد تا اهداف والای انقلاب اسلامی محقق گردد و این امر مهم میسر نمی‌شود الا به عمل همگان به قانون. جنابعالی نیک می‌دانید چارچوب روش حکومتی بر نظام جمهوری اسلامی ایران که در قانون اساسی متبلور است، عینیت‌بخشی زمینه‌های اعتقادی نهضت خونبار اسلامی، مردم به پا خواسته است که همه مسئولین به ویژه رؤسای قوای سه‌گانه مسئولیت بسیار والایی در این زمینه دارند و مستحضرید که طبق اصل ۱۲۲ قانون اساسی در برابر رهبری مسئول هستید و طبق سوگندی که طبق اصل ۱۲۱ یاد کرده‌اید باید پاسدار مذهب، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی باشید و با علم کامل به این امور منصب ریاست جمهوری را پذیرفته‌اید که البته به تأیید و تنفیذ رهبری رسیده است. لذا از آنجا که ملاحظه می‌شود از چندی پیش به کرات و به عناوین مختلف و به صراحت تمام در مجامع عمومی به تقابل لفظی و عملی با تدابیر و سیاست‌ها و دیدگاه‌ها و رهنمودهای رهبری پرداخته‌اید که نمونه‌ای از عناوین آنها به شرح پیوست به اطلاع می‌رسد و سپس با استعانت از اصول هشتم و هشتاد و چهارم قانون اساسی در اجرای وظیفه شرعی امر به معروف و نهی از منکر و تکلیف قانونی خود و با در نظر گرفتن مسئولیت شما در برابر مجلس شورای اسلامی و تأکید بر ضرورت عمل به سوگند و یادآوری قسمت اخیر بند ۱۰ اصل ۱۱۰، بر تکلیف شرعی و قانونی جنابعالی و ضرورت پایبندی به رکن ولایت و نگرش به فرمایش بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد و تمکین و همراهی با مردم انقلابی و ولایی تحت رهبری ولی امر و اطاعت از تدابیر و رهنمودها و سیاست‌های معظم‌له تأکید و توصیه می‌نماییم.»

اتهام‌زنی با اهداف تابلو

این اتهام‌زنی‌ها به رئیس جمهور در مقطعی که فعالیتهای انتخاباتی رونق گرفته، عجیب نیست و دلواپسان بارها در مقاطع نزدیک به انتخابات برای تحریب رقیب اقدامات این‌چنین انجام می‌دهند و جالب اینکه نوآوری هم ندارند تا شکل و روش آن را تغییر دهند تا شاید افکار عمومی توجهی به آن داشته باشد. البته باید این رفتارها را به چند بخش تقسیم کرد. بخشی از دلواپسان از ابتدا بنای ناسازگاری با روحانی داشتند و اظهارات رئیس‌جمهور را به نحوی معنا می‌کردند که نشان‌دهنده نادرستی آن باشد مانند آيتا... مصباح یزدی که درهمان سال ۹۲ که هنوز چند ماهی از حضور روحانی در پاستور نگذشته بود، به بخشی از اظهارات رئیس‌جمهور که محتوای آن نداشتن اطلاعات کافی از سوی مخالفان بود پرداخت و گفت:«علما، بزرگان و خانواده‌های شهدا شما را نصیحت می‌کنند که فریب آمریکا را نخورید، عزت ملت را نفروشید و خون شهیدان را به باد ندهید.» برخی دیگر پس از موفقیت دولت روحانی درعرصه‌های مختلف بر طبل تخریب می‌کوبند مانند آنچه سعید جلیلی درباره مذاکرات هسته‌ای می‌گوید. آخرین بخش هم همین مخالفان روحانی در مجلس هستند که تمایل دارند دولت دوازدهم با اندیشه آنها همسو باشد پس نامه می‌نویسند و به القای اختلاف میان رهبری و رئیس جمهور می‌پردازند. اما تلاش هر ۳ دسته بی‌نتیجه است چرا که مردم در انتخابات ۹۲ و ۹۴ نشان دادند بسیار آگاه‌تر از حد تصور دلواپسان هستند و اعتمادشان به روحانی قابل سلب نیست.

دلواپسان اقتصادی هم نامه نوشتند

از سوی دیگر ۴۰ اقتصاددان با ارسال نامه‌ای برای رئیس‌جمهور با اشاره به سقوط اقتصاد به باتلاق رکود و فلج شدن کسب و کار به واسطه سیاست‌های غلط اقتصادی دولت بر لزوم تهیه یک بسته نجات اقتصادی مشتمل بر ۵ محور اساسی تأکید کردند.در این نامه آمده است: تفکر اقتصادی مسلط بر دولت شما، تنها راه نجات اقتصاد ایران را سرمایه‌ گذاری خارجی می‌‌داند، این اشتباه است. در کشوری که در تصمیم‌های ناگهانی و غافلگیرکننده مسئولان و بی‌تعهدی ادارات دولتی به عمل به قراردادها و پرداخت مطالبات پیمانکاران؛ امنیت اقتصادی را به‌شدت پایین آورده، در کشوری که مقررات اقتصادی مبهم و بدون ضمانت اجراست، اطلاعات اقتصادی شفاف نیست و رانت و رانتجویی به‌شدت رواج دارد، کسی داوطلب سرمایه گذاری نمی‌شود چه داخلی و چه خارجی. به تیم اقتصادی‌تان بگویید به‌جای اینکه به سرمایه‌گذاران خارجی بیهوده التماس کنند، محیط کسب‌وکار را سهل و با اصلاح مقررات و رفتارهایشان، امنیت اقتصادی را برقرار سازند. به تیم اقتصادی‌تان یادآوری کنید، امروزه منشأ خلق ثروت، فناوری دست اول است و فناوری گران‌قیمت دست اول را با تلاش و زحمت در آزمایشگاه و پ‍ژوهشگاه می‌توان خلق کرد و به‌دست آورد و نه با درخواست از شرکتهای خارجی.

منبع:آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین