|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۷
کد خبر: ۱۵۰۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
عليرضا رحيمي ديگر نماينده تهران و از درخواست‌كنندگان تحقيق و تفحص از شهرداري البته بيان صريح‌تري در اين باره دارد. او پيش از اين در اين باره به ايلنا گفته بود: «لابي‌گري‌هاي وسيعي در حال انجام است، از يكسو فشار سنگيني براي مخالفت با اين تفحص به جريان افتاده و اين شايبه را ايجاد مي‌كند كه اگر واقعا روحيه پاسخگويي نزد شهرداري تهران وجود دارد، چرا از اين تفحص نگران هستند.»
ديروز تصميم‌گيري درباره تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در صحن مجلس در حالي به تعويق افتاد كه زمزمه‌ها درباره لابي حاميان قاليباف براي منتفي كردن اين تحقيق و تفحص شدت گرفته است. با وجود آنكه يكي از دستور جلسات روز گذشته صحن قرائت گزارش كميسيون عمران از رد درخواست تحقيق و تفحص از شهرداري تهران و تصميم‌گيري صحن مجلس درباره اين تحقيق و تفحص بود اما به دليل يك اشكال آيين‌نامه‌اي از دستور كار خارج شد و به جلسه بعدي موكول شد. آن‌طور كه اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي از اعضاي هيات رييسه مجلس توضيح داد تبصره ۴ ماده ۱۰۴ آيين‌نامه داخلي مجلس گفته همه گزارش‌هايي كه در جلسه علني مطرح مي‌شوند، حداقل بايد ۲۴ ساعت قبل از قرائت، تكثير و در اختيار نمايندگان  قرار گيرد.

 اما به گفته او گزارش كميسيون عمران روز شنبه بعد از ظهر در اختيار نمايندگان قرار گرفته و مهلت ۲۴ ساعته تا زمان قرائت آن در مجلس طي نشده است. اگرچه اين يك اشكال آيين‌نامه‌اي بود اما روندي كه تاكنون درباره تحقيق و تفحص از شهرداري تهران طي شده است هر لحظه لابي‌هاي موثر براي منتفي كردن اين تحقيق و تفحص را قوت بخشيده است. آنچنان كه فتحي، نماينده تهران و يكي از تحقيق و تفحص‌كنندگان به «اعتماد» مي‌گويد: «ما نمايندگان هم در گوشه و كنار مجلس مي‌شنويم كه لابي‌هاي جدي با وعده و وعيدهايي به دنبال منتفي كردن اين تحقيق و تفحص در كار هستند اما چون فرد خوش‌بيني هستم در اين باره قضاوت نمي‌كنم و مي‌گويم ان‌شاءالله اين‌طور نيست.»
ماجراي دنباله‌دار تفحص از شهرداري تهران
ماجراي تحقيق و تفحص از شهرداري تهران به يك ماجراي دنباله‌دار طولاني تبديل شده است. اين تحقيق و تفحص از شهريور ماه و بعد از بالاگرفتن ماجراي واگذاري املاك نجومي در شهرداري تهران توسط تعدادي از نمايندگان فراكسيون اميد كه بيشتر آنها نمايندگان تهران هستند كليد خورد اما محدود به اين موضوع نيست و به ويژه عملكرد مالي و عمليات شهرسازي آن را هم در بر مي‌گيرد. بعد از درخواست نمايندگان اين تحقيق و تفحص براي بررسي به كميسيون عمران ارجاع شد. كميسيوني كه تحقيق و تفحص در آن و بعد از شش بار حضور قاليباف در اين كميسيون براي پاسخ به پرسش‌هاي نمايندگان رد شد و اين كميسيون به آن راي منفي داد.»

كدام افراد براي راي نياوردن تحقيق و تفحص در حال تلاش و رايزني هستند؟

محمدجواد فتحي هم اين موضوع را منتفي ندانسته و با بيان اينكه «هيچ چيز بعيد نيست» درباره تلاش برخي نمايندگان براي راي نياوردن تحقيق و تفحص در صحن مجلس مي‌گويد: «رسيدگي به اين درخواست تحقيق و تفحص به‌شدت طولاني شد. به اعتقاد من سيكل كار تا الان خيلي بد طي شد. شايد با قاطعيت نتوانم بگويم اين رويكرد به دليل مسائل پشت پرده است اما هر چه هست روند كار تا اينجا خيلي بد طي شده است.

 در حالي كه ما نمي‌خواهيم كسي را به امري متهم كنيم و حكمي صادر كنيم. سوالي براي ما نمايندگان مجلس مطرح شده است كه به دنبال پاسخ هستيم. فتحي مي‌گويد: تحقيق و تفحص به معناي ايراد اتهام به كسي نيست. بلكه در جايي كه سوال و ترديدي ايجاد شده است ابزاري را فراهم كنيم تا پاسخ بگيريم. در واقع ما مي‌خواهيم كشف واقع و حقيقت شود. اگر كار در روال عادي و معمولي و قانوني خودش پيش مي‌رود كه چه بهتر. امااگر انحرافي از مسير اصلي پيش آمده بايد اين انحراف معلوم شود تا كار اصلاح شود.»

عليرضا رحيمي ديگر نماينده تهران و از درخواست‌كنندگان تحقيق و تفحص از شهرداري البته بيان صريح‌تري در اين باره دارد. او پيش از اين در اين باره به ايلنا گفته بود: «لابي‌گري‌هاي وسيعي در حال انجام است، از يكسو فشار سنگيني براي مخالفت با اين تفحص به جريان افتاده و اين شايبه را ايجاد مي‌كند كه اگر واقعا روحيه پاسخگويي نزد شهرداري تهران وجود دارد، چرا از اين تفحص نگران هستند.»

لابي حاميان قاليباف به سرانجام خواهد رسيد؟

با وجود اين تلاش‌ها اما نمايندگان فراكسيون اميد به وي‍ژه در تلاش هستند تا اين تحقيق و تفحص به نتيجه برسد. فتحي مي‌گويد: «با توجه به كثرت مراجعات مردمي به شهرداري تهران و با توجه به مشكلات عديده‌اي كه مردم در اين مراجعات مواجه مي‌شوند اگر مجلس تحقيق و تفحص را نپذيرد جامعه قضاوت خوبي نخواهد كرد.» او ادامه مي‌دهد: «به اعتقاد من موضوع حقوق مديران براي مجلس تجربه خوبي بود كه مقابل خواست و اراده مردم نبايد ايستاد.

 در خصوص تحقيق و تفحص از شهرداري تهران ما با مراوداتي كه در شهر و بامردم تهران داريم مي بينيم كه خواسته طبيعي و مسلم مردم اين است كه اين كار انجام شود.» فتحي درست به همين دليل معتقد است اگر مجلس با اين موضوع مخالفت كند پيام خيلي بدي خواهد داشت؛ در اين صورت تصور مردم از مجلس اين خواهد بود كه مي‌شود مجلس را با وعده و وعيد و لابي‌هاي آنچناني به عقب‌نشيني وادار كرد و از خواست مردم برحذر داشت. با همه اينها اما فتحي اميدوار است اين تحقيق و تفحص به نتيجه خواهد رسيد. او مي‌گويد: « اگر بازي‌هاي سياسي دخيل نشود و نمايندگان مرعوب اين بازي‌ها نشوند تحقيق و تفحص راي خواهد آورد.»

منبع:اعتماد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین