|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۴
کد خبر: ۱۵۰۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳
مقام های آمریکایی که در مورد افشای اسناد محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تحقیق می کنند، محور توجهات خود را به پیمانکاران سابق سیا معطوف کرده اند.
 مقام های آمریکایی که در مورد افشای اسناد محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تحقیق می کنند، محور توجهات خود را به پیمانکاران سابق سیا معطوف کرده اند.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری فرانسه از واشنگتن،‌ پیمانکاران سابق سیا ممکن است به دلیل از دست دادن شغل شان رنجیده خاطر شده باشند و این احتمال می رود که افشای اسناد سیا، کار آنها باشد.

سایت ویکی لیکس به تازگی با انتشار حدود 9 هزار سند محرمانه سازمان سیا، به جاسوسان ارشد آمریکایی ضربه مهلکی وارد کرد.

براساس اعلام ویکی لیکس، اسناد فاش شده بخشی از اسناد کلی سیا در مورد برنامه های مرتبط با حملات سایبری این نهاد بوده است.

ویکی لیکس پیشتر اعلام کرده بود که به این گنجینه اطلاعاتی از طریق چرخه مخفی پیمانکاران سیا دست یافته است.

در همین حال، جولیان آسانژ موسس ویکی لیکس از سیا انتقاد کرده و این نهاد را به دلیل از دست رفتن اطلاعاتش، سر به هوا نامیده است.

برخی منابع ناشناس گفته اند که سابقه دشمنی در میان پیمانکارانی که برای سازمان جاسوسی آمریکا کار می کنند، ممکن است برخی از همکاران ‌آنها را به خصوص در پی از دست دادن شغل شان، دمغ کرده باشند.

از اینرو، افشاگری از سوی پیمانکاران، مساله عجیبی نیست، چنانچه برخی اسنادی که در سال های اخیر فاش شده، به کارشناسانی نسبت داده شده است که به استخدام این جامعه اطلاعاتی درآمده اند.

آژانس امنیت ملی آمریکا که نهاد جاسوسی خواهر سیا است، در سال 2013 زمانی که ادوارد اسنودن مقاطعه کار سابقش اسنادی را فاش کرد، به لرزه درآمد.

اسناد فاش شده در آن زمان نشان داد که این نهاد به چه نحو اطلاعات را از سیستم های ارتباطاتی آمریکا جمع آوری می کند و متحدان آمریکا را معرض جاسوسی قرار می دهد.

اوایل سال گذشته، یک گروه هکر مخفیانه موسوم به 'دلالان سایه' مجموعه ای از ابزار مخصوص هک به سرقت رفته آژانس امنیت ملی آمریکا را به فروش آنلاین گذاشت.

همچنین این آژانس اواخر سال 2016، کشف کرد که 'هارولد مارتین' یک پیمانکار دیگر، اسناد و مدارک بسیاری از جمله ابزارهای حساس مخصوص هک را به منزل شخصی اش منتقل کرده است.

با این حال، افشاگری های اصلی جملگی از سوی پیمانکاران روی نداده است.

به طور مثال، 'چلسی منینگ' که به واسطه افشای صدها هزار اسناد مربوط به ارتباطات دیپلماتیک در سال 2010، ویکی لیکس را جهانی کرد، در آن زمان تحلیل گر اطلاعاتی ارتش آمریکا بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین