|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۱۵۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۱
در فهرست تازه تعداد کشورهایی که مشمول ممنوعیت صدور ویزا می‌شوند به شش کشور کاهش یافته است و عراق را شامل نمی‌شود با این حال، ایران، سودان، سوریه، یمن، سومالی و لیبی را در بر‌می‌گیرد. مدت تعلیق صدور ویزا برای پناهحویان به مدت ۱۲۰ روز از ۱۶ مارس آغاز و تا اوساط ماه ژوئن اینده ادامه می‌یابد.
 علیرغم مخالفت قضات فدرال و رویارویی دستگاه قضایی با قوه مجریه، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا گویا قصد عقب‌نشینی از فرمان اجرایی ممنوعیت صدور ویزا برای چندین کشور عمدتا مسلمان را ندارد. او به‌تازگی فرمان دیگری را در این‌باره صادر کرده است. آیا این صرفا احیای همان فرمان قبلی است؟ تا چه‌انداز فرمان جدید با فرمان ابتدایی تفاوت دارد؟ در واقع چه اتفاقی افتاده است؟

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدیبر و امید»،در فهرست تازه تعداد کشورهایی که مشمول ممنوعیت صدور ویزا می‌شوند به شش کشور کاهش یافته است و عراق را شامل نمی‌شود با این حال، ایران، سودان، سوریه، یمن، سومالی و لیبی را در بر‌می‌گیرد. سه دلیل برای قرار گرفتن دوباره در این فهرست ذکر شده‌اند؛ ترامپ مدعی است که دولت‌های کشورهای مذکور حامی تروریسم هستند و یا به سازمان‌های تروریستی کمک می‌کنند و یا شامل مناطق جنگی فعال هستند.

سایر کشورها مناطقی هستند که در آن‌ها درگیری‌های مسلحانه در جریان است کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و مکزیک از این تعداد تنها سوریه در فهرست باقی‌مانده است. در این کشورها در سال ۲۰۱۶ میلادی در جریان درگیری‌های مسلحانه دست‌کم ده هزار نفر کشته شده‌اند.

در جریان ده منازعه مسلحانه دیگر نیز دست‌کم هزار کشته در سال ۲۰۱۶ میلادی برجای گذاشته شده‌اند: ترکیه، سوریه، عراق، سومالی، نیجریه، سودان، کامرون، نیجر، چاد، لیبی، یمن،‌ عربستان سعودی و مصر، سودان جنوبی، اتیوپی. از میان این کشورها نیز سوریه، سومالی، سودان، لیبی و یمن از دید وزارت امور خارجه امریکا خطرناک‌ترین‌ها بوده‌اند. در نتیجه در زمینه کشورهایی که درگیری مسلحانه در آن‌ها در جریان است تنها برخی از کشورها در فهرست قرار گرفته‌اند با این حال، تعداد زیادی از کشورهای دیگر در این فهرست قرار ندارند.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه امریکا کشورهایی را معرفی کرده که پناهگاهی امن برای تروریست‌ها هستند از جمله مصر، فیلیپین، عراق، لبنان، لیبی، یمن، افغانستان، پاکستان، کلمبیا و ونزوئلا. اما بسیاری از این کشورها نیز در فهرست قرار ندارند. سایت «فدرالیست» در این‌باره اشاره می‌کند که در این صورت دولت ترامپ باید توضیح دهد که چرا بسیاری از کشورهایی که اتفاقا اولویت‌دار بودند در فهرست قرار نگرفته‌اند.

اما چرا عراق از فهرست مذکور حذف شد؟ دولت عراق به آمریکا وعده داده که غربالگری داخلی را با بررسی‌های سخت‌گیرانه‌تر انجام خواهد داد.

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که ابهاماتی که در قانون قبلی وجود داشت در قانون جدید اصلاح شده است. برای مثال، در فرمان قبلی استثنایی وجود نداشت اما در فرمان تازه استثنا در نظر گرفته شده است. شهروندان دوگانه در فرمان اولی دریافت ویزاشان ممنوع شده بود اکنون اما آن ممنوعیت برای آنان لغو شده است، ساکنان دائمی که اقامت دارند در فرمان قبلی از دریافت ویزا منع شده بودند اما در طرح جدید این ممنوعیت لغو شده است. همچنین در فرمان جدیدی اجرای قانون تا اواخر ماه جاری به تعویق افتاده است تا افراد دارای روادید برنامه‌ریزی خود را برای سفر انجام دهند.

این  سایت اشاره می‌کند که برعکس فرمان اولیه قبلی در فرمان تازه استثنایی قطعی برای پناهندگان، دیپلمات‌ها، افراد با ملیت دوگانه، افراد با اقامت دائم و دارندگان کنونی ویزا در‌نظر‌گرفته شده است. این فرمان همچنین معافیت‌هایی را برای دانش‌آموزان و دانشجویان و برای کسانی که فعالیت‌های اقتصادی و تجاری قانونی دارند یک فرد از اعضای خانواده شان ساکن آمریکا است و یا موردی برای به دنیا آوردن نوزاد و یا به حضانت گرفتن فرزند دارند و یا کارمند دولت آمریکا هستند را شامل می‌شود. فدرالیست اشاره می‌کند برخلاف فرمان قبلی که در آن دولت آمریکا استدلال می‌کرد که ویزا برای اتباع ایران به شرطی صادر می‌شد که مورد بد و منفی‌ای درباره آنان پیدا نشود اکنون استدلال این است که برای سفر شما ویزا صادر می‌کنیم به شرطی که مورد خاصی و ویژه‌ای برای سفر داشته باشید.

همچنین در فرمان جدید تغییراتی درباره پناهجویان و شرایط دریافت ویزای آنان اصلاح شده است. در فرمان ابتدایی اقلیت‌های مذهبی در اولویت قرار می‌گرفتند و ممنوعیت برای صدور ویزا برای پناهجویان سوری برای همیشه و ممنوعیت برای پناهجویان از همه کشورها برای مدت ۱۲۰ روز در نظر گرفته شده بود. در فرمان جدید اما اقلیت مذهبی بودن اولویت نیست. به گزارش آفتاب‌نیوز؛ صدرو ویزا برای همه پناهندگان سوری ممنوع است با این حال، هنوز هم قانون تعلیق صدور ویزا برای اتباع تمام کشور تا ۱۲۰ روز بر قوت خود پابرحاست. در نتیجه، طبق فرمان تازه پناهجویان می‌تواند برای ورود به خاک آمریکا برنامه‌ریزی کنند و کارهای حل و نقل خود را انجام دهند.

این سایت اشاره می‌کند که مدت تعلیق صدور ویزا برای پناهحویان به مدت ۱۲۰ روز از ۱۶ مارس آغاز و تا اوساط ماه ژوئن اینده ادامه می‌یابد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین