|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۱۵۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
سرپرست مرکز هماهنگی فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: 11 میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد
 سرپرست مرکز هماهنگی فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: 11 میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد.

اسدبیگی نیز در پنجمین نشست شورای مدیران بهزیستی منطقه 6 کشور که در اراک برگزار شد، گفت: جمعیت شهر نشین ایران 73 درصد است و 11 میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد. مناطق حاشیه نشین با مشکلاتی همچون کمبود امکانات، پایین بودن سطح بهداشت عمومی، فقر و بیکاری، ناهنجاری های اجتماعی و بزهکاری مانند اعتیاد و خرید و فروش مواد و تهدیدهای امنیتی مواجه هستند.

اسدبیگی با بیان اینکه یک سوم سکونتگاه‌های غیررسمی غیرقانونی هستند، عنوان کرد: در کنار مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی، مناطق آسیب‌خیز نیز وجود دارند که اغلب شرایط نابسامان‌تری را در بافت شهری ایجاد کرده‌اند و مخاطرات بیشتری را نسبت به مناطق حاشیه‌ای به همراه دارند.

سرپرست مرکز هماهنگی فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: از طریق بهزیستی خدمات مورد نیاز به ساکنین این مناطق ارائه می‌شود و باید اقدامات در راستای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی به صورت هماهنگ در این مناطق انجام شود.

به گزارش ایسنا، مشاور عالی استاندار مرکزی نیز در این جلسه به لزوم انجام اقدامی کلیدی و ریشه‌ای برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی فقر مادی و فرهنگی است و برای مقابله با این آسیب‌ها موضوع فقر باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام حجت‌الله هاشمی بیان کرد: بهره‌گیری از فرامین دین مبین اسلام می‌تواند به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کند. پرداختن به مباحث اخلاقی و ترویج اخلاق صحیح مبتنی بر آموزه‌های دین اسلام می‌تواند افراد را از بسیاری آسیب‌های اجتماعی دور کند.

به گزارش ایسنا، مدیرکل بهزیستی استان یزد و دبیر شورای منطقه 6 بهزیستی کشور نیز ایجاد شوراهای مدیران ذیل سازمان بهزیستی کشور را اقدامی موثر در توانمندسازی اداره‌های شهرستانی دانست و گفت: همکاری‌های موثری بین استان‌ها با برگزاری جلسه‌های شورا به وجود آمده است و اقدامات موثری در راستای این هماهنگی‌ها در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام شده است.

جلیل عفتی بیان اینکه ما با ایده‌آل‌ها فاصله داریم، عنوان کرد: با نگاه تک محوری نمی‌توان به نتایج مورد نظر دست یافت و برای کسب نتایج قابل قبول باید مشارکت منسجمی شکل گیرد و به مرحله‌ای از بلوغ دست یابیم که با همکاری منسجم برنامه‌ها را تعریف کنیم.

وی با تاکید بر این نکته که سازمان بهزیستی تخصصی‌ترین سازمان کشور است، ادامه داد: باید تلاش کنیم با بهره‌گیری از این ظرفیت و نگاه منطقه‌ای گامی مهم در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی برداریم.

دبیر شورای منطقه 6 بهزیستی کشور با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌ مشارکت‌ها در برنامه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: طرح‌های اجتماع محور که با همراهی و مشارکت مردم اجرا می‌شود، تاثیر بسیار مطلوب‌تری در جامعه نسبت به طرح‌های صرفا سازمانی دارد.

به گزارش ایسنا، مدیر کل بهزیستی استان مرکزی نیز با اشاره به ارائه خدمات این سازمان به پنج گروه هدف از جمله زنان سرپرست خانوار و کودکان گفت: نرخ پایین ازدواج و باروری از جمله مشکلات و چالش‌های استان مرکزی است.

بهروز رفیعی با تاکید بر چندعلتی بودن بروز آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: برای کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی باید همکاری بین بخشی موثری طبق برنامه‌ریزی دقیق و منسجم انجام شود و این اقدامات باید با بررسی علت بروز آسیب‌های اجتماعی در مناطق مختلف همراه باشد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل بهزیستی استان لرستان نیز با بیان اینکه برنامه‌ای مشخص برای ساماندهی وضعیت سکونت‌گاه‌های غیررسمی در کشور نداریم، گفت: بررسی مدل و الگوهای طرح‌هایی که امروز در این مناطق کشور اجرا می‌شود نشان می‌دهد که با سردرگمی در برنامه‌ها مواجه هستیم.

اسدالله حیدری با تاکید بر اینکه نگاه و برخورد غیرعاملانه و سنتی در خصوص این مناطق و پدیده‌های نوظهور جوابگو نیست و نمی‌تواند نتایجی در حد انتظار داشته باشد، عنوان کرد: باید طرح‌ها و برنامه‌هایی علمی و اجتماع محور تعریف و آموزش‌ها بر اساس نوع آسیب و نیاز منطقه در نظر گرفته شود.

وی عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم تا زمانی که سیکل معیوب بی‌سوادی، فساد و فقر ادامه دارد نمی‌توان انتظار کاهش آسیب حتی با ساماندهی وضعیت عمرانی یا جابه‌جایی ساکنین را داشته باشیم و باید افراد در برابر آسیب‌های موجود توانمند شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین