|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۱۵۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: دولت روحانی، منشور حقوق شهروندی و اجرایی شدن آن را یک استراتژی دائم، فراگیر و مستمر دانسته و از همین‌رو اجرای منشور حقوق شهروندی را از خود قوه مجریه آغاز کرده است.
 دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: دولت روحانی، منشور حقوق شهروندی و اجرایی شدن آن را یک استراتژی دائم، فراگیر و مستمر دانسته و از همین‌رو اجرای منشور حقوق شهروندی را از خود قوه مجریه آغاز کرده است.

الهام امین‌زاده در همایش شهریاران در بهاران در سمنان از انتخاب سمنان به عنوان استان پایلوت اجرای منشور حقوق شهروندی خبر داد و اظهار کرد: بعد از اجرای آزمایشی مواد 120 گانه این منشور در استان سمنان و ارزیابی و بررسی نقاط ضعف و قوت منشور، اجرای آن به همه استان‌ها تعمیم داده می‌شود.

وی با اشاره به دلایل انتخاب استان سمنان به عنوان استان پایلوت تصریح کرد: عملکرد خوب استانداری سمنان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و حقوق شهروندی سبب شد که این استان به عنوان استان پایلوت انتخاب شود.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه سمنان زادگاه رئیس‌جمهوری است ادامه داد: این مهم هیچ نقشی در انتخاب استان به عنوان استان پایلوت نداشته و در انتخاب سمنان به عنوان استان پایلوت تنها به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان و برنامه‌های مبتکرانه این استان در برنامه‌ها برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه انتخاب حکمرانان و چگونگی آن همواره یکی از مهمترین دغدغه‌ها در طول تاریخ بوده افزود: برخلاف گذشته که نگرشی شخصیت‌محور در گذشته به این مهم بوده در دنیای مدرن صحبت از کیفیت حکمرانی است.

دستیار رئیس جمهور با بیان اینکه رضایت‌محوری در انتخاب حکمرانان می‌تواند یک نکته گمراه کننده باشد ادامه داد: رضایت‌محوری در حکومت‌های غیرمردمسالار هم ممکن است شکل بگیرد اما این نوع از حکومت‌ها مقبول انسان امروز نیست.

امین‌زاده با بیان اینکه ما در جمهوری اسلامی به دنبال رضایت‌مندی بنیادین هستیم گفت: اگر در رضایت‌مندی، صرفا به‌دنبال رضایت‌مندی‌های گذرا و تمایلات زودگذر باشیم یک رضایت‌مندی سطحی در جامعه به‌وجود می‌آید که مطلوب ما نیست.

وی اضافه کرد: امروز با افزایش سطح فرهیختگی ملت‌ها و افزایش سطح دانستگی و آگاهی‌های اجتماعی، رضایت‌مندی عمومی مبتنی بر برنامه‌ها و نگرش‌های کلان بوجود می‌آید.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم قضاوت مثبتی از حکمرانانی دارند که براساس برنامه‌ها و مسئولیت‌ها به‌دنبال ایجاد رضایت‌مندی مطلوب مردم هستند خاطرنشان کرد: در اصل ششم و بسیاری از اصول دیگر قانون اساسی ما نیز حقوق مردم کاملا به رسمت شناخته شده است.

وی با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی نیز در راستای اجرای قانون اساسی تدوین و اجرایی می‌شود گفت: مردم باید به همه حقوق خود واقف بوده و آنها را مطالبه کنند.

امین‌زاده با اذعان به اینکه دولت یازدهم خود را موظف به محترم شمردن حقوق مردم و تکریم آنها می‌داند خاطرنشان کرد: کمتر دولتی در دنیا داریم که دنبال این باشد که چنین مسئولیت سنگینی را برای خود ایجاد کند اما دولت تدبیر و امید براساس وعده رئیس‌جمهور خود را موظف به زعایت این حقوق دانسته و منشور حقوق شهروندی را با هدف تامین این حقوق تدوین کرده است.

وی با بیان اینکه دولت خود را مکلف به رعایت حقوق شهروندی مردم کرده است بیان کرد: حقوق شهروندی در دولت روحانی یک شعار نیست بلکه یک استراتژی است.

دستیار رئیس جمهور گفت: دولت اعتدال منشور حقوق شهروندی و اجرایی شدن آن را یک استراتژی دائم، فراگیر و مستمر دانسته و حکمرانی را براساس احترام به حقوق شهروندی افراد که ولی‌نعمتان ما هستند، تعریف می‌کند و لذا اجرای منشور حقوق شهروندی را از خود و قوه مجریه آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه ما در رویکرد دو قوه دیگر دخالتی نمی‌کنیم گفت: قوه مجریه به عنوان قوه‌ای که بیشترین سطح تماس و ارتباط را با مردم و جامعه دارد تدوین و اجرای این منشور را یک ضرورت دانسته است و لذا خود را مکلف به اجرای آن دانسته است.

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی دانستنی، خواستنی و گرفتنی است گفت: برای شکوفایی اجتماعی و افزایش مشارکت‌های اجتماعی نیازمند اجرایی شدن این منشور هستیم.

معاون سابق حقوقی رئیس‌جمهور فردگرایی را آسیب‌زا برشمرد و ادامه داد: فردگرایی مانع از داشتن احساس تعلق به جامعه می‌شود از همین رو دولت اجرایی منشور را در راستای انسجام و اتحاد اجتماعی لازم دانسته و بر اجرایی شدن آن اصرار دارد.

وی تصریح کرد: اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی کیفیت و سلامت مردم و جامعه را افزایش داده و ظرفیت‌های اجتماعی را برای کمک به دولت نیز فعال می‌سازد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین