به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، محمدرضا عارف در پنجمین کنگره سراسری انجمن اسلامی معلمان ایران، اظهار کرد: ما باید مسیر سال ۹۲ را ادامه دهیم و راهی جز این نداریم. باید ببینیم که دولت برآمده از حماسه سال ۹۲ با چه مشکلاتی روبروست و بعد با نگاه به دستاوردهای دولت کمک کنیم مسیر تداوم یابد و تلاشمان این باشد که نتیجه انتخابات اردیبهشت ماه آینده استمرار مسیر سال ۹۲ باشد.
عارف با ابراز امیدواری نسبت به همدلی و صمیمیت جریان اصلاحات در دو انتخابات پیشرو، تصریح کرد: شورای عالی سیاستگذاری هفته آینده تصمیمات خود را درباره انتخابات شوراها اعلام خواهد کرد. ما جلسهای با نمایندگان استانها در این رابطه خواهیم داشت و برنامهمان این است که سیاستگذاری به شکل متمرکز و اجرا به شکل غیرمتمرکز انجام شود و شورای عالی در هیچ حوزهای دخالت نداشته باشد بلکه خود حوزهها انتخاب کنند.
رئیس شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان همچنین گفت: در مورد انتخابات ریاست جمهوری ما برنامه مشارکت و حضورمان را تا پایان سال ارائه خواهیم کرد تا انشاءالله کاندیدای ما با قاطعیت در دور دوم در پاستور حضور یابد.
عارف خاطرنشان کرد: ما در اردیبهشت ماه آینده دو انتخابات مهم در پیش داریم و معتقدیم باید روندی که از سال ۹۲ بر مبنای عقلانیت، خرد جمعی و عبور از منافع گروهی، جبههای و فردی طی کردیم را در گام دوم محکمتر برداریم. تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان در واقع نشان دهنده درایتی بود که در جریان اصلاحات وجود داشت و ما باید در گام سوم نیز مسیر عقلانیت، آرامش و امید را ادامه دهیم.
وی یادآور شد: راهبرد اصلی ما حضور پای صندوقهای رأی با رعایت اخلاق و ارزشهاست و انتظار داریم فردای رقابت، رفاقت کنیم. ما دست برادریمان را به سمت همه جریانات داخل نظام دراز کردیم و در خیلی از موارد از حقوق احزابمان گذشتیم. در انتخابات آینده شوراها نیز باید از تجربه گام دوم استفاده کنیم. محور حرکت در این انتخابات شورای عالی سیاستگذاری است. انتخابات شوراها برای ما از نظر جایگاه مردم و شوراها در قانون اساسی اهمیت دارد و اینکه تشکیل شوراها دستاورد دولت اصلاحات است. لذا باید در این انتخابات حضور جدی داشته باشیم و چهرههای متخصص دردآشنا را انتخاب کنیم تا پارلمانهای محلی تقویت شود.
رئیس فراکسیون امید مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود در پنجمین کنگره سراسری انجمن اسلامی معلمان ایران، معلمان را موثرترین قشر خودنخبه در خدمت انقلاب و پیگیر تحقق آرمانهای انقلاب توصیف کرد و گفت: این قشر در رویدادهای مختلف بعد از انقلاب نیز تأثیرگذاری زیادی داشتند و نقش کلیدی و مهمی را در تحقق اهداف و برنامههای نظام ایفا کردند.
وی افزود: ما امروز با آسیبهای جدی در حد بحران روبرو هستیم که اگر ریشهیابی شود به دوران نوجوانی و جوانی برمیگردد که ریشه در تعلیم و تربیت دارد. ما باید موضوع تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش را در برنامههای درازمدت ببینیم. در حالی که متأسفانه بخشهایی که خروجی کوتاه مدت دارند بیشتر مورد توجه قرار میگیرند چرا که به هر حال دوره مدیریتها کوتاه و ثبات مدیریت کم است و افراد میخواهند گزارشی برای ارائه داشته باشند لذا خیلی به مسائل بلندمدت نمیپردازند.
عارف ادامه داد: من معلمی را یک شغل نمیدانم بلکه معلمی شغل است. این افراد کمتر به خاطر منافع مادی معلمی را انتخاب کردند بلکه بیشتر به خاطر نگاه بلندمدت به انسان آن را انتخاب کردند که البته این امر تکلیف نهادهای حاکمیتی را برای تأمین معاش معلمان از بین نمیبرد. آنچه مسأله نظام ما است منزلت و معیشت معلم است که باید آن را حل کنیم و تا زمانی که این مسأله حل نشود نمیتوانیم در اهداف دراز مدتمان موفقتی صددرصد داشته باشیم.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وقتی همه نظامات اداری برنامهریزی و قانونگذاری ما به سمتی رفت که خانوادهها در انتخاب شغل فرزندان اولویت اول را معلمی قرار دادند آن وقت میتوان گفت که راه درستی رفتهایم. اما الان با این وضعیت خیلی فاصله داریم. نگاه ما به قشر تأثیرگذار معلم هم بسیار مهم است. من به منزلت بیش از معیشت معلم اهمیت میدهم. اما اگر معیشت تأمین نباشد شاید نتواند اثر زیادی داشته باشد لذا باید با اولویت به این مسأله بپردازیم.
وی با اشاره به برنامه ۱۲۶ مادهای فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در پایان دوره چهارساله مجلس گزارش خوبی درباره اجرای این برنامه ارائه کنیم. موضوع معیشت و منزلت معلمان از جهتگیریهای مهم در این برنامه و جزو اولویتهای ما است و البته ما به دنبال راهکار کوتاهمدت نیستیم بلکه معتقدیم راهکار و برنامه پایدار برای مسائل معلمان، منزلت و معیشت آنها در نظر گرفته شود. یکی از دغدغههای هشت سال دولت اصلاحات هم موضوع معلمان بود که شاید اگر نگاه عمیقتر و دقیقتری به آن میشد امروز نتایج بهتری را شاهد بودیم.