|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۳
کد خبر: ۱۴۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۰
برای عزت نفس فواید زیادی ذکر شده که به طور اختصار به چند مورد آن فهرست وار اشاره می‌کنیم.
 برای عزت نفس فواید زیادی ذکر شده که به طور اختصار به چند مورد آن فهرست وار اشاره می‌کنیم.

پذیرش خود و دیگران، آرامش بیشتر از آنچه در زندگی می‌خواهیم، مثبت بودن و احساس شادی کردن، اشتیاق به داشتن مسئولیت بیشتر و احساس کنترل بیشتر بر زندگی و داشتن استقلال در زندگی، توجه بهتر به دیگران و احساس راحتی در موقعیت‌های اجتماعی، توانایی تبریک گفتن به دیگران به علت موفقیت‌های شان بدون هیچ گونه احساس حسادت، امید و اشتیاق و علاقه بیشتر برای زندگی، بهبود ظاهر و احساس سر زندگی، احساس متعادل بودن،اتکا به خود و خلاقیت بیشتر و محدود نشدن به عقاید دیگران.همانطور که داشتن عزت نفس برای انسان سودمند است عزت نفس پایین می‌تواند روند زندگی را دچار مشکل کند و انسان را از مسیر درست منحرف کند.
تکنیک‌های تقویت عزت نفس

آماده شدن برای تغییر؛ برای این کار باید از فرافکنی بپرهیزیم، با کمال میل به یک روانشناس مراجعه کنیم و به گفته‌های ش عمل کنیم. صادقانه مشکلاتمان را به مشاور بگوییم، نه گفتن را در خود با تمرین بوجود بیاوریم. اگر قصد انجام کاری را داریم به هر قیمتی که شده انجام بدهیم و از شکست قبل از اتفاق نترسیم.

برای زندگی خود هدف انتخاب کنیم؛ یعنی به جای سر و کار داشتن با تصورات مبهم در زندگی، سعی کنیم به طور واقعی آنچه را که می‌پسندیم روشن کنیم، احساساتمان چه مثبت و منفی درمقابل خواسته دیگران بروز بدهیم. برای رسیدن به هدف، راههایی بیندیشیم و به یک راه اکتفا نکنیم، برای رسیدن به هدف عجله نکنیم، اهداف خود را به بلندمدت و کوتاه مدت تقسیم کنیم، در هر مرحله از پیشرفت خود، حتی کوچک را تحسین کنیم.

عواملی که ما را از تغییر یافتن باز می‌دارد شناسایی کنیم؛ این عوامل می‌تواند احساسات منفی ما باشد. ناامیدی ما به تغییر باشد، تلقین دیگران باشد، بی صبری و عجله ما باشد، جدی تصمیم نگرفتن برای تغییر باشد.

به خود پاداش بدهیم؛ تبریک به خود را خودستایی تلقی نکنیم، از اینکه به ما بگویند خودخواه یا خودپسند، هراس نداشته باشیم و این را بدانیم که عشق به خود با خویشتن پذیری شروع می‌شود.
با منتقد درونی و تفکر منفی روبه‌رو شویم؛ برای این کار ارزش خود را تعیین کنیم، انتقاد دیگران بیش از حد به خود جدی نگیریم، با خودمان صادق‌تر باشیم، از برچسب زدن منفی به خود بپرهیزیم، اگر اشتباهی کردیم آنها را تعمیم ندهیم، درباره خود با شتاب قضاوت نکنیم. به جای به کار بردن عبارت من باید... یا من بهتر است... من می‌توانم به کار ببریم.

آینده را مثبت تجسم کنیم؛ تصویرسازی ذهنی می‌تواند وسیله ای قوی برای کارکردن بر روی خود باشد. برای این کار به آزادسازی خود از دلبستگی دیگران بیندیشیم. اطمینان را در وجود خود تقویت کنیم. خود را به بهترین وجه تصور کنیم، خود را آنگونه تصور کنیم که واقعا هستیم نه با توقع بالاتر از انتظار.خود را خوب تعریف کنیم؛ باید بدانیم که هیچ انسانی کامل مطلق نیست. همه ما نقاط قوت و ضعفی داریم، پس سعی کنیم قوت‌های خود را برجسته ببینیم. ظرفیت خود را برای تایید دیگران بالا ببریم، دانایی، هوش، متین بودن و وقار خود را بزرگ‌تر ببینیم، به گذشته خود زیاد نیندیشیم، بلکه برای حال و آینده فکر کنیم. برای این کار خاطرات شیرین خود را مرور کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین