|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۴۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰
چین امروز (سه شنبه) پس از آنکه اعلام شد بخشی از تجهیزات سامانه ضد موشکی پیشرفته آمریکا موسوم به «تاد» برای استقرار در شبه جزیره کره وارد پایگاه هوایی اوسان شده است، به شدت به آن اعتراض و اعلام کرد که این اقدام تلافی می شود.
 چین امروز (سه شنبه) پس از آنکه اعلام شد بخشی از تجهیزات سامانه ضد موشکی پیشرفته آمریکا موسوم به «تاد» برای استقرار در شبه جزیره کره وارد پایگاه هوایی اوسان شده است، به شدت به آن اعتراض و اعلام کرد که این اقدام تلافی می شود.

ورود این بخش از سامانه برای استقرار در منطقه ای واقع در 300 کیلومتری جنوب شرق پایتخت کره جنوبی نشاندهنده شروع فرایند سریع آرایش «تاد» در این کشور از سوی آمریکاست که گفته می شود برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی طراحی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در پکن، در واکنشی شدیدالحن گفت که چین این کار را با تدابیر مقابله جویانه تلافی خواهد کرد.

او که پیشتر گفته بود کشورش به شدت مخالف آرایش سامانه آمریکایی تاد در منطقه است و به آمریکا و کره جنوبی توصیه می کند از این برنامه صرف نظر کنند؛ بار دیگر استقرار آن را مخل صلح و ثبات منطقه دانست.

وی تاکید کرد که ما به این اقدام آمریکا و کره جنوبی معترض هستیم و اعلام می کنیم برای حراست از منافع خود هر کاری را که لازم باشد صورت خواهیم داد.

سخنگوی دولت چین بار دیگر از هر دو کشور خواست که هر چه سریعتر به این برنامه پایان داده و از هم اکنون جلوی استقرار این سامانه موشکی را در کره جنوبی بگیرند.

این سخنگو در عین حال گفت که اگر این دو کشور بر پیشبرد این برنامه و استقرار تاد اصرار ورزند، مسئول عواقب آن خواهند بود.

از هفته قبل که مساله استقرار سامانه «تاد» در کره جنوبی جدیت پیدا کرد و زمین محل استقرار هم تعیین شد، چین به سرعت تدابیر تجاری علیه شرکت های کره ای را اعمال کرد و به مردم چین توصیه شد از سفر به کره جنوبی خودداری کنند.

حتی در این بین شرکت ها و آژانس های مسافرتی و گردشگری چین نیز پذیرش و اعزام گردشگران این کشور به کره جنوبی را متوقف کرده اند.

در کره جنوبی هم بر اساس گزارش خبرگزاری یونهاپ، وزارت دارایی و تجارت این کشور خود را برای رویارویی با تدابیر تجاری چین آماده می کند و گفته شده است که تنها در طول یک هفته گذشته به شرکت ها و بخش های تجاری مختلف کره ای به دلیل مقابله جویی چین بیش از سه میلیارد دلار خسارت وارد شده است.

البته سخنگوی وزارت خارجه چین این مسایل را انکار کرده و گفته است که چین از تجارت با کشورهای دیگر از جمله کره جنوبی استقبال می کند و هر اقدامی را بر اساس مقررات انجام می دهد.

مراحل مقدماتی استقرار تاد در خاک کره جنوبی در سال 2016 میلادی و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما مورد توافق آمریکا و کره جنوبی قرار گرفته است.

سیستم تاد یک برنامه تسلیحاتی زمین پایه با قابلیت تحرک و جابجایی است که برای نابودی موشک های بالستیک کوتاه برد و میان برد درست چند ثانیه پیش از برخورد با زمین طراحی شده است.

این سیستم یکی از آخرین لایه های دفاعی در برابر موشک های بالستیک است و نقش مهمی را در برنامه های دفاعی آژانس دفاع موشکی آمریکا دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین