|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۷
»
کد خبر: ۱۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
سخنگوی کاخ سفید ضمن هشدار مجدد درباره وضع تحریم‌های جدید علیه ایران پیش‌بینی کرد که به احتمال بسیار زیاد این لایحه در سنا تصویب نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید روز جمعه یکبار دیگر در خصوص وضع تحریم‌های جدید علیه ایران هشدار داد و پیش‌بینی کرد که لایحه سنا برای تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران در سنا به تصویب نخواهد رسید.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم که هنوز این امیدواری وجود دارد که کنگره چنین لایحه‌‌ای را به واسطه تأثیر منفی که وضع تحریم‌های جدید بر مذاکرات در حال پیشرفت با ایران و همچنین پتانسیل حل صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای تهران خواهد داشت، به تصویب نرساند. اما من قصد ندارم پیش‌بینی‌های قانونی صورت دهم.

کارنی در 19 دسامبر هشدار داده بود: ما فکر نمی‌کنیم که لایحه تحریم‌ها تصویب شود. اگر تصویب شود، رئیس‌جمهور آن را وتو خواهد کرد.

طبق فرایند سنا، یک لایحه از نظر تکنیکی زمانی به سند تبدیل می‌شود که در کنگره به تصویب درآید اما تا زمانیکه رئیس‌جمهور آن را امضا نکند یا تا زمانیکه مجلس نمایندگان آمریکا و سنا هر دو، نتوانند دو سوم آراء را به دست آورند تا بتوانند وتو رئیس‌جمهور آمریکا را به چالش درآورند، به قانون تبدیل نمی‌شود.

با اینحال یکی از اعضای مجلس سنا شب گذشته به شبکه خبری سی ان ان گفت که در حال حاضر 77 نفر از سناتورهای سنا از لایحه موسوم به «ایران عاری از سلاح‌های هسته‌ای» حمایت کرده‌اند و در صورتیکه حمایت آنها نهایی شود، اوباما نمی تواند آن را وتو کند.

اوباما و مشاوران ارشدش به صورت مداوم از سناتورهای آمریکا درخواست کرده است در حال حاضر لایحه تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب نکنند زیرا تحریم‌های جدید مذاکرات با ایران که در حال پیشرفت است را تخریب می‌کند.

از طرف دیگر، «رابرت منندز»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت کرد.

این مقام آمریکایی یادداشتش را با این جمله آغاز می‌کند که پیشرفت دیپلماتیکی که منجر به جلوگیری از «برنامه هسته‌ای تسلیحاتی» ایران بشود نتیجه مورد ترجیح اوباما در مذاکره با ایران خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد که حمایت از این دستاورد با اتخاذ یک سیاست «بیمه دیپلماتیک» یک اقدام عملگرایانه معقول در این راستا است. وضع تحریم‌های جدید «بیمه دیپلماتیک» مورد نظر آقای منندز است.

کارنی تأکید کرد که تحریم‌های جدید، خلاف نتیجه‌ای را به همراه دارد که «رابرت منندز» به دنبال آن است و گفت: لایحه تحریم‌های جدید، در واقع ساختار تحریم‌های کنونی را تضعیف می‌کند زیرا اعتماد شرکای بین‌المللی ما تضعیف می‌شود و ایران فرصت پیدا می‌کند که بگوید آمریکا با سوء نیت به میزمذاکرات آمده است.

بر اساس این گزارش، تحریم‌های جدید، محصولات نفتی و معادن، مهندسی و بخش ساخت و ساز ایران را هدف می‌گیرد و کاخ سفید تأکید دارد اگر ایران به توافق اولیه با گروه 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) که در «ژنو» صورت گرفت، متعهد نباشد، در آن صورت از تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت می‌کند.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین