|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۱۴۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
در دو نشستی که مشاوران امنیت ملی ترامپ درباره کره‌شمالی برگزار کرده‌اند همه این احتمالات بررسی شده است. حتی این احتمال نیز بررسی شده که برای مقابله با کره‌شمالی سلاح هسته‌ای در اختیار کره‌جنوبی قرار داده شود. این برنامه‌ها همگی به ترامپ ارائه شده‌اند.
انجام آزمایش موشکی کره شمالی، توجه زیادی از سوی آمریکا ایجاد کرده است. واشنگتن سال‌هاست که با توانمندی موشکی کره شمالی سر ناسازگاری دارد. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی برنامه‌های پنهانی آمریکا طی دهه‌های اخیر علیه کره شمالی را افشا کرده است.

به نقل از نیویوزک تایمز، سه سال پیش باراک اوباما به مقامات پنتاگون دستور داد حملات سایبری و الکترونیکی خود را علیه برنامه موشکی کره‌شمالی به کار گیرند. آمریکا امیدوار بود از طریق این حملات بتواند برنامه آزمایش موشکی کره‌شمالی را در ثانیه‌های نخست نابود کند.

پس از مدتی، شمار قابل توجهی از راکت‌ها و موشک‌های کره‌شمالی سقوط کردند یا در حین شلیک منفجر شدند یا اینکه به اشتباه در دریا افتادند.

حامیان این رهیافت آمریکا معتقد بودند که این حملات سایبری موفق شده است تا سالیان سال خطر موشک‌های دارای کاربرد حمل کلاهک هسته‌ای علیه اهداف آمریکایی را از بین ببرد. اما دیگر کارشناسان به نحوه فزاینده‌ای نسبت به این استراتژی ایراد داشتند و می‌گفتند کره‌شمالی راهی برای عبور از چنین استراتژی پیدا خواهد کرد.

طی هشت ماه گذشته آنها متذکر آزمایش موفقیت‌آمیز سه موشک برد متوسط کره‌شمالی شدند. کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی اکنون مدعی است که کشورش در حال انجام آخرین مرحله از انجام آزمایش موشک قاره‌پیمای این کشور است.

بررسی‌های نیویورک تایمز از تلاش‌های پنتاگون که مبتنی بر گفت‌وگو با مقام‌های دولت‌های اوباما و ترامپ است، نشان می‌دهد که آمریکا هنوز نتوانسته به‌طور موثری از پس برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی برآید. همچنین نیویورک تایمز متوجه شده است که اوباما به هنگام ترک کاخ سفید در دیدار با ترامپ به او هشدار داده است که توانایی موشکی کره‌شمالی جدی‌ترین و ضروری‌ترین خطری است که او باید با آن مقابله کند.

ترامپ پس از ورود به کاخ سفید ظاهرا نشان داد که می‌خواهد پاسخ قاطعانه‌ای به کره‌شمالی بدهد. او حملاتش علیه کره‌شمالی را با توییت‌هایی شروع کرد اما به‌نظر می‌رسد وی نیز هنوز راهکاری موثری پیدا نکرده است.

ترامپ می‌توانست دستور دهد تا حملات سایبری و الکترونیکی پنتاگون علیه کره‌شمالی تشدید شود اما همان‌طور که برنامه قبلی آمریکا نشان می‌دهد هیچ تضمینی برای موفقیت‌آمیز بودن این حملات وجود نداشت. او همچنین می‌توانست مذاکراتی را با کره‌شمالی آغاز کند تا این کشور برنامه موشکی و هسته‌ای‌اش را متوقف کند اما باز هم سوابق نشان می‌دهد که خطر مربوط به کره‌شمالی می‌توانست همچنان باقی بماند.

رئیس‌جمهوری جدید آمریکا می‌توانست دستور دهد که سایت‌های موشکی کره‌شمالی مستقیما هدف قرار گیرند. این برنامه‌ای است که اوباما هم آن را بررسی کرده بود اما حقیقت آن است که وضعیت این سایت‌ها به‌گونه‌ای است که کمتر می‌شد احتمال داد چنین راهکاری موفقیت‌آمیز باشد. ترامپ همچنین می‌توانست به چین فشار بیاورد تا حمایت‌های تجاری و غیرتجاری‌اش از پیونگ‌یانگ را خاتمه دهد اما مجددا سوابق نشان می‌دهد پکن در برابر هر اقدامی که متضمن خطر فروپاشی دولت کره‌شمالی باشد مقاومت می‌کند.

در دو نشستی که مشاوران امنیت ملی ترامپ درباره کره‌شمالی برگزار کرده‌اند همه این احتمالات بررسی شده است. حتی این احتمال نیز بررسی شده که برای مقابله با کره‌شمالی سلاح هسته‌ای در اختیار کره‌جنوبی قرار داده شود. این برنامه‌ها همگی به ترامپ ارائه شده‌اند.

باید توجه داشت که دستور اوباما مبنی بر انجام حملات سایبری و الکترونیکی به توانمندی‌های موشکی کره‌شمالی در اوایل سال 2014 پس از آن انجام شد که اوباما متوجه شد برنامه سیصد میلیارد دلاری که از زمان آیزنهاور برای توسعه سیستم‌های ضد موشکی سنتی انجام شده بود نتوانسته‌ است آمریکا را در برابر خطر کره‌شمالی محافظت کند. همچنین رهگیری موشک‌های کره‌شمالی و انهدام آنها در پایگاه‌هایی در آلاسکا و کالیفرنیا نیز ناموفق از آب درآمده‌اند و تخمین زده می‌شود که چنین برنامه‌ای 56 درصد ناموفق باشند.

همچنین کارشناسان نظامی گفته‌اند که این سیستم رهگیری حتی ممکن است در یک جنگ واقعی درصد خطای بیشتری از این داشته باشد. در نتیجه اوباما در پی راه بهتری برای ضربه زدن به برنامه موشکی کره‌شمالی رفت. او سرانجام به استراتژی حملات سایبری رسید که از سوی پنتاگون تشویق می‌شد. مقامات پنتاگون همچنین به اوباما گفته بودند که یکی از مزیت‌های حمله سایبری این است که نیازی به مجوز کنگره ندارد.

به هر حال این برنامه اوباما موفقیت‌هایی در پی داشت و باعث شد که رهبر کره‌شمالی به نحوه گسترده‌ای دستور دهد که تحقیقاتی در این زمینه انجام شود که آمریکا چگونه توانسته است به آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی ضربه بزند. نتیجه این کار اعدام برخی از مقامات امنیتی کره‌شمالی بود.

همچنین باید توجه داشت راهکاری که از سوی آمریکا در پیش گرفته شده بود متفاوت از راهکاری بود که تحت رهبری آمریکا و اسرائیل برای ضربه‌زدن به برنامه هسته‌ای ایران انجام شد. در مورد برنامه هسته‌ای ایران از ویروس استاکس‌نت استفاده شد و ایرانی‌ها مدت‌ها بعد از حمله این ویروس متوجه آن شدند و آن را متوقف کردند. ضمن اینکه هدف قراردادن تاسیسات ایران به نسبت آسان‌تر بود چون سایت‌های هسته‌ای ایران در یک جای ثابت قرار دارند اما موشک‌های کره‌شمالی از مراکز مختلف که در سراسر این کشور قرار دارند و از پایگاه‌های متغیر و متحرکی شلیک می‌شوند. حامیان استراتژی حمله سایبری به کره‌شمالی می‌گویند که آمریکا جز این استراتژی هیچ راهکار دیگری در اختیار ندارد.

سه نسل از خاندان کیم که بر کره‌شمالی حکومت کرده‌اند همواره این رویا را داشته‌اند که بتوانند به موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دست یابند.

آنها چنین تصور می‌کردند که در صورت دستیابی به چنین توانمندی دیگر نه هراسی از کره‌جنوبی خواهند داشت، نه بیمی از حمله آمریکا خواهند داشت و نه نگران آن هستند که چین بر سر آنها معامله کند. به همین دلیل برنامه کره‌شمالی برای توسعه موشک‌های قاره پیما به دهه‌ها پیش برمی‌گردد.

این برنامه رویای کیم ایل سونگ، بنیان‌گذار کره‌شمالی بود. او هرگز تهدیدهای آمریکا درباره اینکه به کره‌شمالی حمله اتمی خواهد کرد، فراموش نکرد.

پس از فروپاشی شوروی کره‌شمالی از دانشمندان این کشور استفاده کرد تا برنامه هسته‌ای‌اش را آغاز و توسعه دهد. این برنامه تا زمان امروز گسترش پیدا کرد. جورج دبلیو بوش در اواخر سال 2002 دستور داد که پایگاه‌های رهگیری و انهدام موشک در آلاسکا و کالیفرنیا ایجاد شوند اما این برنامه توفیقی نداشت.

وقتی که اوباما در سال 2009 به کاخ سفید راه پیدا کرد کره‌شمالی صدها موشک برد کوتاه و برد متوسط در اختیار داشت که از پی فروش آنها به مصر، لیبی، پاکستان، سوریه، امارات و یمن میلیون‌ها دلار به دست آورده بود. در همان زمان هیلاری کلینتون وزیر وقت امور خارجه متوجه شده بود که کره‌شمالی جدی‌ترین خطر برای آمریکاست.

اکنون این کشور در آستانه ساخت موشک‌هایی است که پیونگ‌یانگ را قادر می‌سازد هر نقطه از جهان را هدف قرار دهد. تاکنون مهم‌ترین برنامه آمریکا برای ضربه زدن به کره‌شمالی استفاده از حملات سایبری بوده است. در مقابل کره‌شمالی نیز تلاش کرده است که با حملات سایبری پاسخ آمریکا را بدهد. حمله سایبری به هالیوود و سونی از جمله این موارد بود.

حالا که برنامه موشکی کره‌شمالی به چنین وضعیتی رسیده است باید دید که دولت ترامپ چه برنامه‌ای در مقابل آن خواهد داشت. برخی از مقامات جدید کاخ‌سفید از انجام حملات پیشگیرانه علیه کره‌شمالی حرف زده‌اند برخی از آنها گفته‌اند باید به کره‌جنوبی سلاح هسته‌ای داده شود. هر چه که باشد هنوز دولت ترامپ دقیقا نمی‌داند که قرار است با کره‌شمالی چه انجام دهد؟
منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین