|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۱۴۹۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
این گزارش می‌گوید که تنش میان قوم دینگا (قوم سالوادور کر) و قوم بوئر (قوم ریک ماچار) باعث شده است که دست کم ده هزار نفر کشته و صدها زن مورد تجاوز جنسی قرار گیرند.
ارتش سودان جنوبی اعلام کرده سه سرباز را که متهم به تجاوز جمعی به زنان و دختران در روستایی در جنوب این کشور بوده‌اند، بازداشت کرده است. این موضوع می‌تواند امیدها را برای پایان بخشی به بی‌عدالتی در این کشور آفریقایی افزایش دهد.

به نقل از بلومبرگ، سودان جنوبی طی سال‌های اخیر شاهد فجایع مختلفی از جمله تجاوز گروهی به زنان بوده است.

این کشور نفت‌خیز آفریقایی پس از دستیابی به استقلال در سال 2011 صحنه درگیری میان نیروهای وفادار به سالوادور کر، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور و ریک ماچار، معاون سابق رئیس‌جمهوری بوده است.

این درگیری‌های گسترده ضمن از میان بردن امنیت در سودان جنوبی باعث شده تا سربازان دو طرف به زنان حاضر در مناطق تحت کنترل سربازان طرف دیگر تجاوز کنند. این موضوع باعث شده تا سودان جنوبی به سرزمین تجاوز به زنان مشهور شود.

دولت سودان روز گذشته اعلام کرد که به کمک چهار نفر از قربانیان توانست سه سربازی را که در کوبی در پنجاه کیلومتری جوبا پایتخت سودان جنوبی مرتکب تجاوز گروهی به زنان شده بودند، بازداشت کند. لول روایی کوانگ، سخنگوی ارتش اعلام کرد که این سه سرباز دست کم به یازده زن و دختر تجاوز کرده‌اند. انتشار خبر این تجاوز باعث ناآرامی‌هایی در این منطقه شده بود.

سه سال جنگ داخلی در سودان جنوبی باعث شده است که جان ده‌ها هزار نفر گرفته شود. نهادهای بین‌المللی می‌گویند سربازان ارتش و شبه نظامیان شورشی متهم به اعمال فاجعه‌باری همچون جنایت جنگی و تجاوز گروهی به زنان هستند.

سالوداور کر گفته است که متعهد است که متجاوزان به زنان را متعلق به هر طرفی که باشند مجازات کند. این در حالی است که سازمان ملل متحد گفته است مرتکبان به جنایت جنگی در سودان جنوبی هنوز هیچ گونه مجازاتی نشده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل متحد گفته‌اند که تقریبا 2.5 میلیون نفر از زمان آغاز جنگ داخلی در دو سال گذشته در سودان جنوبی آواره شده‌اند. گزارش‌های سازمان ملل متحد همچنین می‌افزاید که سالوادور کر و ریک ماچار کاملا رهبری نیروهایشان را برعهده دارند و در نتیجه هر اقدامی که از سوی این نیروها رخ دهد مسئولیتش متوجه این دو رهبر سیاسی است.

این گزارش می‌گوید که تنش میان قوم دینگا (قوم سالوادور کر) و قوم بوئر (قوم ریک ماچار) باعث شده است که دست کم ده هزار نفر کشته و صدها زن مورد تجاوز جنسی قرار گیرند.

بازداشت سه سرباز متهم به تجاوز به زنان ممکن است در جامعه جنگ زده سودان جنوبی امیدها برای احیای عدالت را زنده کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین