|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۷
کد خبر: ۱۴۸۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
جهانگیری با تأکید بر اینکه تا پایان امسال و دولت یازدهم میزان برداشت ما از قطر حتما بیشتر خواهد شد، گفت: «در یکی، دو ماه آینده چند فاز دیگر پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید و علاوه بر افتتاح ١٢ واحد پتروشیمی، تاکنون بیش از ٢٠‌میلیارد دلار طرح پتروشیمی به نتیجه رسیده است».
اسحاق جهانگیری دوشنبه‌شب در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری درباره جزئیات سفر اخیر رئیس‌جمهور به کشورهای عمان و کویت با بیان اینکه «بحث‌های سیاسی و اقتصادی خوبی در این سفرها میان طرفین مطرح شده است»، گفت: «دولت ایران علاقه‌مند است که روابط‌مان با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای مسلمان منطقه، در بالاترین سطح باشد».

او با ابراز تأسف از اینکه در کشورهای حوزه خلیج‌فارس روابط‌مان مقداری سرد و نگران‌کننده شده و آن‌طوری نیست که علاقه‌مند بودیم، عنوان کرد: «سلطان قابوس که مدتی کسالت داشت، علاقه‌مند بود که با آقای روحانی به‌عنوان اولین فرد پس از دوران کسالت، دیدار کند. در همین راستا نیز این دیدار در عمان انجام شد. در این دیدار پس از انجام گفت‌و‌گوهای عمومی، گفت‌وگو‌های خصوصی نیز عمدتا در راستاي تقویت ارتباطات سیاسی کشورهای اسلامی انجام گرفت».

معاون‌اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه رابطه ایران و عمان از نظر سیاسی و اقتصادی در شرایط خوبی قرار دارد، به سطح روابط بانکی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: «درحال‌حاضر ایران در بانک‌های عمان پول دارد و مقدار این پول در مقطعی حدود پنج ‌میلیارد دلار بوده است».

او با بیان اینکه «ایران و کویت با یکدیگر رابطه خوبی دارند» به نگارش نامه‌ای از سوی امیر کویت به رئیس‌جمهور ایران اشاره و تأکید کرد: «کویتی‌ها می‌دانند ایران حق زیادی بر گردن آنها دارد».

جهانگیری با تأکید بر لزوم حل مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو، گفت: «متأسفانه عدم حل مشکلات منطقه‌ای، باعث شده است که در برخی کشورهای اسلامی همواره شاهد کشتار و خون‌ریزی باشیم. در همین زمینه ایران علاقه‌مند است تا این مسائل در عراق، سوریه، یمن و جاهای دیگر به‌سرعت حل شود». او با بیان اینکه «گروه‌های تروریستی تبدیل به بلایی برای جهان اسلام شده‌اند»، افزود: «کسانی که به پیدایش گروه‌های تروریستی کمک کرده‌اند نیز امروز پشیمان هستند؛ اما این پشیمانی را به روی خود نمی‌آورند و برای حل مسائل به صورت جدی وارد صحنه نمی‌شوند».

معاون‌اول رئیس‌جمهوری درباره طرح برخی اظهارات از سوی سران برخی کشورهای منطقه، گفت: «حد و اندازه عربستان و دیگران در منطقه این نیست که با ایران وارد تنش شوند. ایران نیز به این موضوع علاقه‌مند نیست؛ بلکه ایران علاقه‌ دارد تا رابطه‌مان با کشورهای منطقه خوب باشد. کشورهای منطقه نیز به خوبی می‌دانند ایران در هیچ مقطعی به هیچ کشوری تجاوز نکرده است».

او افزود: «متأسفانه در برخی کشورها ازجمله عربستان، گروه‌های تازه‌کاري که روی کار آمده‌اند و حد و حدود و تاریخ و جغرافیا را نمی‌دانند، حرف‌هایی می‌زنند که به مصلحت‌شان نیست. بااین‌وجود، ایران با بزرگواری از آنها عبور می‌کند؛ چراکه قرار نیست روابط‌مان متشنج‌تر شود. امیدواریم آنها نیز متوجه شوند و از روش خود دست بردارند. روش همکاری و برادری اسلامی بیش از هرچیزی برای دو کشور مفید است».

نظام بانکی در دولت قبل تبدیل به قلک شده بود

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه نظام بانکی در دولت قبل به قلک دولت و رئیس‌جمهور تبدیل شده بود، پول بانک را متعلق به ملت دانست و گفت: «در این دولت آقای رئیس‌جمهور به من دستور دادند به اتفاق وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و دکتر نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، طرحی را برای اصلاح نظام بانکی تهیه کنیم که این طرح تهیه و ١٠ برنامه مختلف در ارتباط با اصلاح نظام بانکی در آن تعبیه شده است».

او با اشاره به برخی مفاسد در پروژه پارس جنوبی و ضرورت پاسخ‌گویی، بیان كرد: «در این پروژه در مقطعی چهار مقام ارشد تصمیم گرفتند یک‌میلیاردو ٨٠٠‌میلیون دلار پول این مملکت را به آقایی بدهند تا حق‌الزحمه پیمانکاران پارس جنوبی را پرداخت کند و این آقا آن پول را در حساب بانکی خود می‌گذارد و تنها ٦٠٠‌میلیون‌ دلار آن را پرداخت می‌کند و مابقی نزد او می‌ماند. مقامات سابق بايد در این رابطه پاسخ‌گو باشند».
معاون‌اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم در بخش نفت و گاز اقدامات بزرگی انجام داده است، گفت: «در این بخش و براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تأکید شده که اولویت برداشت از میادین مشترک است که ما میدان مشترک گازی پارس جنوبی و میدان مشترک نفتی غرب کارون را داریم که این دو میدان مشترک در اولویت کاری قرار گرفتند». او افزود: «میزان برداشت ما در پایان سال ٨٤ یعنی پایان اصلاحات، از میدان مشترک گازی پارس جنوبی تقریبا برابر با قطر بود؛ اما در سال ٩٢ کشور قطر دو‌برابر ما برداشت می‌کرد. در این مقطع چندده‌میلیارد دلار از پول ملت ایران به غارت رفته است. فساد فقط همین نیست که از بانک چند‌میلیارد تومان برداشت شده است. هرچند حتما با آن باید برخورد شود ولی اینکه اموال یک ملتی به‌واسطه کارنکردن غارت شود، حتما کسانی که مسئولیت داشتند باید در پیشگاه تاریخ و ملت پاسخ‌گو باشند».

جهانگیری با تأکید بر اینکه تا پایان امسال و دولت یازدهم میزان برداشت ما از قطر حتما بیشتر خواهد شد، گفت: «در یکی، دو ماه آینده چند فاز دیگر پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید و علاوه بر افتتاح ١٢ واحد پتروشیمی، تاکنون بیش از ٢٠‌میلیارد دلار طرح پتروشیمی به نتیجه رسیده است».

او با اشاره به میدان مشترک نفتی غرب کارون تأکید کرد: «در سال ٩٢ روزانه از این میدان مشترک نفتی ٧٠‌هزار بشکه برداشت می‌کردیم؛ اما الان روزانه ٢٤٠هزار بشکه برداشت می‌کنیم و این نتیجه تمرکزی است که دولت بر میادین مشترک معطوف کرده است».

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین