|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۱۴۸۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
ترامپ و دستیارانش به طرز چشم گیری دشمنی شان را با رسانه ها اشکار کرده اند و خبرنگاران را از شرکت در گزارش ها منع کرده و وعده داده اند که کاری برای رسانه های غیر همسو نکنند.
  ترامپ و دستیارانش به طرز چشم گیری دشمنی شان را با رسانه ها اشکار کرده اند و خبرنگاران را از شرکت در گزارش ها منع کرده و وعده داده اند که کاری برای رسانه های غیر همسو نکنند.

 ترامپ روز ذر بیانیه ای خطاب به رسانه ها آنها را دشمن مردم آمریکا خواند و شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید نیز برخی رسانهای غیر همسو را از شرکت در جلسات توجیهی کاخ سفید منع کرد.

ترامپ در کنفرانس سالانه « اقدام سیاسی محافظه کاران» گفته من میخواهم همه شما بدانید که با ید با اخبار جعلی مبارزه کرد. اینها ساختگی و جعلی است. چند روز پیش من رسانه های جعلی را دشمن مردم خواندم چرا که آنها دشمن مردم اند. آنها هیچ منبع موثقی ندارند و داستان هایشان را از خودشان در می آورند.»

رییس جمهور بدون اینکه هیچ خط فاصل دقیقی بین رسانه های اصلی و رسانه های جعلی ترسیم کند سالن را ترک کرد. او استفاده از منابع نا شناس را محکوم کرد و بدون هیچ مدرکی مدعی شد که آمارهای جعلی از سوی رسانه هایی صادر میشود که همه آمریکایی ها باید با آن مقابله کنند. از این هم بدتر او وعده داده که برای این رسانه های فکری بکند.

روزجمعه دشمنی و تحقیر کاخ سفید علیه رسانه ها به اوج خود رسید زمانی که اسپایسر در نشست خبری اش جایی برای پولیتیکوو چند رسانه دیگر تعبیه نکرده بود. خبرنگاران از نیویورک تایمز و سی ان ان و بی بی سی و لس آنجلس تایمز نیز از این نشست خبری کنار گذاشته شدند این در حالی است که رسانه های محافظه کار کوچکی نظیر بریت بارت به این نشست دعوت شده بودند. مجله تایم و اسوشیتدپرس نیز حضور در این نشست خبری را برای نشان دادن همبستگی شان با رسانه های دیگر تحریم کردند.

حرکت روز جمعه دولت آخرین فصل از حملات ترامپ به رسانه های اصلی بوده است . استیو بنون استراتژیست اصلی دولت ترامپ و سردبیر بریت بارت دایما با اشاره به این رسانه ها آنها زا حزب مخالف می خواند و در کنفرانس سالانه اقدام سیاسی محافظه کاران نیز گفته بود رسانه های طرفدار جهانی شدن و صنفی با اقدامات و دستورهای ترامپ که خلاف منافع آنهاست مخالفند.

کارلس لوریا مسئول برنامه های آمریکا در کمیته حمایت از آزادی روزنامه نگاران که یک صنف بین المللی غیر انتفاغی است گفته این حرکت ترامپ به وضوح نشانه تشدید دشمنی است. اظهارات و لفاظی های ترامپ نشان دهنده تلاش او برای تضعیف کار رسانه ها در آمریکاست. اما این اظهارات همزمان جسارت رهبران خودکامه جهان را نیز بیشتر خواهد کرد.

او به سران کشورهایی نظیر مصر و ونزوئلا و روسیه و ترکیه اشاره کرد که به طور معمول رسانه های مستقل را نادیده میگیرند و گفت این کار دولت را از انتقادهای مشروع به واسط ه مشروعیت زدایی رسانه ها دور خواهد کرد.

ترامپ خودش گفته که او رسانه ها را در مقایسه با حزب دموکرات دشمن اصلی خود می داند و معمولا نیز سعی میکند جمعیت را به نفع خود بر بیانگیزد. او معمولا از توییتر خود برای حمله به خبرنکاران به اسم و اکانت اصلی آنها استفاده میکند. حتی مایک پنس که رویکرد های میانه تری دارد نیز در این حملات به ترامپ پیوسته و در سخنرانی اخیر خود رسانه ها را محکوم کرده است.

ترامپ روز جمعه تاکید کرده که در نظر سنجی هایی که در سی ان ان و CBS, ABC و NBC در دو سال گذشته برگزار شده است نشان داده اند که او هرگز به ریاست جمهوری نمی رسد و از این رو از این عبارت به عنوان مدرکی دال بر غلط بودن همه این مناسبات که هدفی جز سرکوب رای دهندگان جمهوری خواه نداشته اند استفاده کرده است.

او گفته خبرنگاران خیلی باهوش و خیلی زیرک و خیلی مکار و غیرصادق با مردمی هستند که زمانی که تحت تاثیر صحبت های رییس جمهور گریه شان می گیرد.

او افزوده من عاشق متمم اول قانون اساسی هستم. هیچ کس بیشتر از من عاشق آن نیست. منظور من این است چه کسی بیشتر از من از این قانون استفاده کرده است ؟ متمم اول قانون اساسی به ما این اجازه را داده است که آزادانه درمورد آنچه فکر میکنیم حرف بزنیم. این حق را به من و به شهروندان داده است که اخبار جعلی را محکوم کنیم و این اخبار را با نقد جدی روبه رو کنیم.

او گفته همان طور که شما در طول مبارزات انتخاباتی دیدید اخبار جعلی به ما حقیقت را نمی گویند. من معتقدم اینها نماینده مردم نیستند. اینها هرگز نماینده مردم نبوده اند و ما باید درباره آنها فکری بکنیم چرا که ما باید بتوانیم بیرون برویم و درباره آنچه فکر میکنیم حرف بزنیم و باید صادق باشیم.

تشدید حملات برخی از افراد در کابینه رییس جمهور و بسیاری از هم حزبی های ترامپ را نیز نگران کرده است. جیمز متیس وزیر دفاع ترامپ گفته او هیچ مشکلی را رسانه ها ندارد و پنس به خبرنگاران در اروپا گفته که کاخ سفید همچنان به رسانه های آزاد و مستقل اختصاص دارد . جان مک کین گفته عبارت ترامپ درمورد رسانه ها که آنها را دشمن مردم خوانده است یادآور ادبیات به کار برده شده توسط دیکتاتورها درباره رسانه های آزاد است.

بن سیس سناتور آمریکایی جمهوری خواه نیز یکی از منتقدان ترامپ است که همیشه علیه ترامپ در رسانه ها صحبت می کند.

او گفته متمم اول قانون اساسی آسیب جدی دیده است چرا که مردم کشور ما به بحث و جدال های آزادانه نیاز دارند . این که رسانه هایی که اخبار واقعی را منتشر میکنند و از حقیقت دفاع می کنند آزاد باشند بسته به اجرای قانون اساسی است. مهم نیست شما در کاخ سفید باشد یا در مدرسه یا هر جای عمومی دیگری شما باید اجرای متمم قانون اساسی را یاد بگیرید و به فرزندانتان نیز یاد بدهید.

5 هفته بیشتر ار زوی کار آمدن ترامپ نمی گذرد و جزییات تماس های ترامپ با سران کشورهای خارخی و اختلال در عملکرد او در بخش داخلی آسیب هایی است دولت نوپای او را تهدید می کند.

ترامپ بارها از واژه «اخبار جعلی» استفاده کرده است و این واژه اولین بار بعد از انتخابات زمانی در ارتباط با پایگاه های خبری ای که با سازمان های خبری واقعی در ارتباط نیستند به کار برده شد و بسیاری از این ها در مقالاتی مدعی شده بودند پاپ فرانسیس ترامپ را تایید کرده و هیلاری کلینتون در حلقه سو استفاده از کودکان در یک پیتزا فروشی در واشنگتن دست داشته و همین اخبار در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشت. این رویکرد به حدی تکان دهنده بود که باراک اوباما نیز در نطق تودیع خود اینها را سرزنش کرد.

او گفت به طور فزاینده ای ما در حبابهایی از اطلاعات محصور می شویم که نمیدانیم درست از یا غلط به جای اینکه سعی کنیم ایده هایمان را بر اساس اسناد واقعی و حقیقی منطبق کنیم.

اما به سرعت برخی محافظه کاران برجسته واژه اخبار جعلی را علیه رسانه های غیر همسو به کار بردند.

قبل از اینها نیز ترامپ رسانه ها را در توییتر خود به انتشار اخبار جعلی متهم می کرد . او اولین بار در 13م ژانویه در توییتر هود از این واژه استفاده کرد و این واژه را 21 بار تا کنون به کار برده است. رسانه های محافظه کار با این رویکرد همکاری کردند و در مقاله از از 16 جریان خبری دروغ در مورد مکالماتی که به نفع آنها نیست صحبت کرده اند.و

ترامپ همچنین در صحبت هایش به مقاله واشنگتن پست در اوایل ماه نیز اشاره کرده استو در این مقاله گفته شده بود مشاور سابق امنیت ملی ترامپ در گفت وگوی تلفنی با سفیر روسیه در آمریکا به او وعده داده که تحریم های اوباما را لغو کند. او بعد از این تلفن گفت و گوهایش را معاون ترامپ و از مسئولین دور یمیکند.

ترامپ گفته باور نمی کنم که این کار هر کسی باشد او هیج مدرکی دال بر عدم صحت صخبت های ادائه نکرده است.

ترامپ گفته «آنها حرف هلی من را به واژه جعلی تقلیل داده اند و همه آنها به طور ناگهانی داستان ّ: رسانه دشمن است را پوشش داده اند . آنها معنی واژه جعلی را نمی دانند . من الان میگویم که نه این خوب نیست اما این رویکردی است که اینها دارند. من علیه رسانه ها نیستم. من علیه خبرنگاران و خبرهایی که ارزشمند هستند نیستم. من عاشق خبرهای سیاسی خوب هستنم.من تا الان اخبار خیلی خوبی دریافت کرده اما باید بدانید که من عاشق خبرهای واقعی ام و من تنها علیه رسانه های حعلی ام. جعل . آنها باید بی خیال این واژع شوند.»

ترامپ به هیچ وجه تعریف روشنی از آنچه او اخبار جعلی می داند نداده است.

لوریا نیز حملات ترامپ را به استفاده از منابع ناشناس برای انتشار اخبار به طور کلی بی ربط و نشان دهنده بدفهمی او نسبت به نقش مطبوعات می داند.

او گفته برخی از برهه های مهم در تاریخ آمریکا نظیر واترگیت از منابع آکاه ناشناس منتشر و جنجالی شده است.

به گزارش انتخاب ، گفتنی است ریچارد نیکسون که او نیز رسانه ها را دشمن خود می نامید در اثر افشاگری واشنگتن پست در آن دوره مجبور به استعفا شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین