|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۱
کد خبر: ۱۴۸۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
ضمن اینکه برنده شدن جایزه اسکار اصغر فرهادی جای خرسندی و شادی دارد و باید آن را به همه ایرانیان تبریک گفت اما جا دارد تا بار دیگر به متن ایشان که از سوی بانو انوشه انصاری در مراسم اسکار خوانده شد، نگاه دیگری بیندازیم.
روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به قلم صادق زیباکلام نوشت:

اسکار فروشنده اصغرفرهادی،اسکار سینمای مستقل ایران بود. سینمایی که چند سالی می‌شود در ایران جوانه‌زده و توانسته علیرغم سایه سنگین سینمای دولتی به بالندگی تحسین‌برانگیزی برسد.

درحالی‌که سینمای دولتی با صرف هزاران میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور نتوانسته جایی برای خود باز کند، فرهادی، کیارستمی، جعفرپناهی و سایر سینماگران مستقل توانسته‌اند به همت خودشان و بدون استعانت از حمایت‌های دولتی به‌پیش بروند.

ضمن اینکه برنده شدن جایزه اسکار اصغر فرهادی جای خرسندی و شادی دارد و باید آن را به همه ایرانیان تبریک گفت اما جا دارد تا بار دیگر به متن ایشان که از سوی بانو انوشه انصاری در مراسم اسکار خوانده شد، نگاه دیگری بیندازیم.

آقای اصغر فرهادی تنها کسی نیست که درحال اعتراض به رفتار ترامپ و طرز برخورد وی با مهاجرین و اعمال تبعیض‌نژادی ‌ اوست، بسیاری دیگر از مردم آمریکا نیز در حال اعتراض به چنین موضوعی هستند.

هرچند ترامپ و طرفداران او بحث نژادپرستی در قانون ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور را به آمریکا انکار کردند ولی اساس و مبنای تصمیم ترامپ بیشتر از آنچه که امنیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باشد، نژادپرستانه است.

ترامپ انگیزه خود را از وضع آن قانون جنجالی، امنیتی توصیف کرده بود اما واقعیت مطلب این است که حداقل ظرف 4 دهه گذشته از میان شهروندان ایرانی چه آنهایی که بعد از نظام جمهوری اسلامی به آمریکا آمدند و چه آنهایی که مقیم آمریکا هستند اقدامی تهدیدآمیز علیه مردم و دولت آمریکا شاهد نبودیم. حداکثر «عمل مجرمانه‌ای» که دراین مدت از سوی ایران صورت گرفته، این بوده است که سعی می‌کردند تحریم‌های چندساله اخیر را بشکنند. بنابراین وقتی ترامپ شهروندان این 7 کشور ازجمله ایران را به واسطه تهدید امنیتی تا اطلاع ثانوی از سفر به آمریکا منع کرد نشان می‌دهد که مسئله امنیتی بیشتر بهانه است و تصمیم ترامپ تصمیم سیاسی است.

به هر روی عمل آقای فرهادی در اسکار عمل سنجیده‌ای بود.

از طرفی ایشان دو چهره و دو شخصیتی که برای ایران در آمریکا، اعتبار اجتماعی هستند را از سوی خودش وکیل کرد تا اسکار را دریافت کنند.

در حقیقت آقای فرهادی پیام دیگری هم به ترامپ و دولت او داد؛ پیامی با این مضمون که شما جلوی ملت، فرهنگ و تمدنی را گرفتید و نمی‌خواهید بگذارید وارد آمریکا شوند که نه تنها برای ایران بلکه برای آمریکا هم می‌توانند افتخارآفرین باشند.

انوشه انصاری و فیروز نادری استثنا نیستند، از این افراد در ایران، فرانسه، کانادا و آمریکا بسیارند . آقای فرهادی با انتخاب این دو نفر تلاش داشت بالا بودن فرهنگ و تمدن ایرانی را به رخ ترامپ و ناسیونالیست‌ها و نژادپرست‌های آمریکایی بکشاند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین