امروز: سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
یکی از سوالات زیست‌شناسان تکاملی، راز خطوط راه راه بدن گورخر بود که محققان دانشگاه کالیفرنیا یک توضیح علمی برای این مسأله ارائه کرده‌اند.

تحقیقات محققان دانشگاه کوئینزلند نیز نشان می‌داد که این خطوط به هنگام حرکت حیوان، توهمات بصری در بیننده ایجاد کرده و از گورخر در مقابل گربه‌سانان بزرگ و حشرات ریز محافظت می‌کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس (UC Davis) در مطالعات خود دریافتند، نیش دردناک پشه تسه‌تسه (tsetse) و خرمگس، محرک‌های اصلی تکامل خطوط راه راه بدن گورخر هستند.

برای آزمایش این ایده، محققان محدوده جغرافیایی حضور گورخرها را با عوامل مرتبط با نظریه‌های مختلف شامل وضعیت آب و هوا، حضور شکارچیان خطرناک و زمینه مناسب برای پشه و مگس مورد مقایسه قرار دادند.

نتایج بدست آمده تمامی نظریه‌های قبلی را رد کرده و تنها گزینه دفع پشه و مگس با کمک این خطوط راه راه را تأیید کرد.

به گفته «تیم کارو» استاد زیست‌شناسی حیات‌وحش دانشگاه کالیفرنیا، حل اسرار تکامل به درک بهتر و کمک به محافظت از طبیعت کمک می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Communication منتشر شده است.