|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۲
کد خبر: ۱۴۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
پروفسور «جفری کارپ» این طور ادامه می‌دهد: ”تنها نیاز داریم که تکثیر این سلول‌های پشتیبان را ارتقاء داده و سپس آبشار سیگنال‌دهی طبیعی که در بدن وجود دارد بخشی از این سلول‌ها را تبدیل به سلول‌های موئی خواهد کرد."
با افزایش سن عملکرد بسیاری از بخش‌های بدن افت می‌کند. این اتفاق برای سلول‌های حسی بسیار کوچکی که در گوش داخلی قرار داشته و اصطلاحا ”سلول‌های موئی" نامیده می‌شوند هم می‌افتد، به تازگی روش جدیدی برای جلوگیری از این مشکل کشف شده است.

کشف روشی جدید برای جلوگیری از ضعیف شدن قدرت شنواییبه گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از کلیک،  با بالا رفتن سن این سلول‌ها رفته‌رفته می‌میرند و این مساله علت اصلی از دست دادن قدرت شنوایی است. این سلول‌ها بعد از آسیب دیدگی به تنها قادر به بازتولید خود نبوده و معمولا بنا به دلایل مختلفی مثل گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، استفاده از داروهایی خاص یا عفونت می‌میرند. در کنار همه‌ اینها می‌توان به مرگ طبیعی سلول‌ها اشاره کرد که خواه ناخواه اتفاق افتاده و دیگر به طور طبیعی رشد نخواهند کرد.

کشف روشی برای تولید انبوه سلو‌ل‌های حسی شنوایی

در سال ۲۰۱۳ تیمی از پژوهشگران بخش چشم و گوش دانشگاه ماساچوست تلاش موفقیت‌آمیزی در زمینه‌ی بازتولید بعضی از این سلول‌های موئی داشته و موفق به احیای نسبی شنوایی در موش‌ها شدند. پژوهشگران این کار را با تبدیل سلول‌های پیدا شده در گوش داخلی به سلول‌های موئی انجام دادند. هر چند تنها اشکال این پژوهش این بود که محدود به تعداد بسیار کمی از سلول‌هایی بود که امکان تبدیل شدن به سلول موئی را داشتند.

از آن زمان تا کنون پیشرفت‌های بسیار زیادی در این حوزه انجام شده و جدیدترین دستاورد این پژوهش‌ها در وب‌سایت MedicaExpress به این نشانی منتشر شده است. تیمی از بیمارستان Brigham and Women و بخش چشم و گوش دانشگاه ماساچوست نشان داده‌اند که فناوری جدید قادر به معکوس کردن آسیب وارده شده به گوش‌هاست. این تیم نشان داد که سلول‌های LGR5+ را می‌توان در حجم انبوه‌تر تولید و نهایتا آنها را تبدیل به سلول‌های موئی کرد.
این تیم با به کارگیری روش جدید موفق به تولید ۱۱۵۰۰ سلول شده و دستاورد مذکور به این معناست که هنوز بارقه‌هایی از امید برای بازگردانی کامل شنوایی وجود دارد. زمانی که آزمایش بدون تلاش برای افزایش تعداد سول‌ها انجام می‌شد، تعداد سلول‌هایی که تولید شد به ۲۰۰ عدد رسید که در نوع خود بهبود بسیار خوبی به نظر می‌رسد.

دکتر «آلبرت اج»، نویسنده‌ی ارشد و مدیر واحد زیست‌شناسی سلولی تیلوستون در این رابطه توضیح می‌دهد” مدت‌ها قبل نشان داده‌ایم که می‌توان از سلول‌های Lgr5 برای تولید انبوده سلول‌های موئی می‌توان استفاده کرد. امیدواریم با تحریک این سلول‌ها به منظور تقسیم و تفکیک شدن، نتایج پژوهش‌های قبلی در زمینه‌ی بازیابی قدرت شنوایی بهبود یابند."

پروفسور «جفری کارپ» این طور ادامه می‌دهد: ”تنها نیاز داریم که تکثیر این سلول‌های پشتیبان را ارتقاء داده و سپس آبشار سیگنال‌دهی طبیعی که در بدن وجود دارد بخشی از این سلول‌ها را تبدیل به سلول‌های موئی خواهد کرد."

این آزمایشات روی موش‌ها انجام شده‌اند و نمونه‌های انسانی هنوز مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. اما تیم پژوهشی معتقد است پروسه‌ی ساده‌ی به کار گرفته شده روی موش‌ها، به راحتی روی انسان‌ها هم قابل پیاده‌سازی است. پروسه‌ی آزمایش روی نمونه‌های انسانی طی ۱۸ ماه آینده کلید خواهد خورد و در آن زمان می‌توان عملی شدن وعده‌های پژوهشگران در مورد جلوگیری از ضعف قدرت شنوایی انسان‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

منبع:میزان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین