|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۱۴۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷
تا زمانی که به یک راه‌حل صحیح برای رشد استان نرسید، کسی از بیرون نمی‌تواند حل کننده مشکلات باشد. البته افراد فهیم زیادی در استان حضور دارند که مسیرهای راهگشا را می‌توانند پیدا کنند.
 یادگار امام(ره) گفت: ظرفیت گیلان برای توسعه و پیشرفت بسیار بالاست.

 حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار اعضای مجمع توسعه استان گیلان که در حسینیه جماران برگزار شد، با اشاره به سوابق تاریخی و جغرافیای این استان، از جمله برپایی اولین حکومت شیعه توسط آل‌بویه و نقش آن در گسترش فرهنگ شیعی، مقاومت مردم آن در مقابل گسترش بنی امیه، ایفای نقش مهم در مسیر آزادیخواهی ملت ایران در دوران مشروطه و نهضت جنگل، بر نقش استان گیلان در توسعه ایران تأکید کرد و یادآور شد: جاده رشت- تهران در دوره قاجار، چند دهه جاده اصلی کشور بود و علت آن وجود مسیر اروپا از طریق بندر انزلی بوده که اکثر مسافران از این راه سفر می‌کردند.

وی علت انتخاب این مسیر را وجود شهر «باکو» به عنوان مهم‌ترین شهر دنیای آن روز ذکر کرد و خاطرنشان کرد: نفت برای اولین بار در آن نقطه کشف و استحصال شد و نفت قفقاز به عنوان محور مهم انرژی جهان مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت.

یادگار امام با اشاره به وضع اسفناک زندگی مردم ایران در آن مقطع تاریخی، مسیر رشت- تهران را دارای نقشی مهم در اقتصاد ایران و واردات ذکر کرد و افزود: در خاطرات برخی شخصیت‌های آن دوره تاریخی آمده که پیش‌بینی کرده بودند با ورود اجناس ارزان از این مسیر، باقیمانده صنعت کشور هم در چند سال آینده از بین خواهد رفت، البته آن مسیر به گسترش و توسعه رشت و انزلی انجامید چراکه دروازه ورود به کشور بود اما چندی پس از آن، با اکتشاف نفت و کمرنگ‌شدن نفت قفقاز شاهد انتقال این نقش مهم از گیلان به خوزستان و بنادر آن بودیم.

وی گفت: امروز با وجود تمام فراز و فرودها و آمار موجود ظرفیت گیلان برای توسعه و پیشرفت بسیار بالاست؛ البته چگونگی مدیریت مسیر توسعه بدون وارد شدن آسیب به محیط زیست به عنوان عامل مقوم ذاتی استان، همت بالایی می‌طلبد.

سید حسن خمینی خطاب به اعضای مجمع توسعه استان گیلان گفت: تا زمانی که به یک راه‌حل صحیح برای رشد استان نرسید، کسی از بیرون نمی‌تواند حل کننده مشکلات باشد. البته افراد فهیم زیادی در استان حضور دارند که مسیرهای راهگشا را می‌توانند پیدا کنند.

وی گفت: استان‌هایی که دارای طبیعت زیبا هستند ممکن است از این امتیاز ضربه بخورند چراکه از زاویه بیرونی ممکن است کسانی خیال کنند مشکلی گریبان‌گیر این مناطق نیست.

وی با اشاره به علاقه مردم گیلان به زادگاه خویش، گفت: مجموعه شما می‌تواند راه‌هایی را برای توسعه استان که توسط مسئولان اجرایی شود پیدا کند؛ گرچه آینده گیلان از آینده سایر مناطق جدا نیست و ارزش متعالی آن منطقه باعث افزایش ارزش‌ها در سایر مناطق خصوصا مناطق همجوار می‌شود.

سید حسن خمینی در پایان، همزیستی مسالمت‌آمیز مذاهب و گویش‌های مختلف در گیلان را از دیگر امتیازات این استان برشمرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین