|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۱
کد خبر: ۱۴۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
«تا دو هفته آینده طی امضای یک قرارداد، روزانه ١٠٠ هزار بشکه از نفت ایران به روسیه صادر می‌شود.» این خبر را می‌توان مهم‌ترین نتیجه نشست مشترک بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان با همتای روسی خود دانست؛ نشستی که به دلیل حضور زنگنه در مجلس شورای اسلامی با تاخیری نزدیک به دو ساعت آغاز شد.
 «تا دو هفته آینده طی امضای یک قرارداد، روزانه ١٠٠ هزار بشکه از نفت ایران به روسیه صادر می‌شود.» این خبر را می‌توان مهم‌ترین نتیجه نشست مشترک بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان با همتای روسی خود دانست؛ نشستی که به دلیل حضور زنگنه در مجلس شورای اسلامی با تاخیری نزدیک به دو ساعت آغاز شد.

این در حالی است که بر اساس اخبار به دست رسیده از محل این نشست، پس از ختم جلسه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به سرعت محل نشست را ترک کرده است. این در حالی است که چهره گشاده شیخ الوزرا پس از این نشست، نتیجه بخش بودن این گفت‌وگو را مژده می‌داد. چرا که به زودی روسیه تبدیل به مقصد صادراتی نفت و گاز ایران شده و همچنین نقش پررنگی را در تامین کالا، تجهیزات و فناوری نوین مورد نیاز صنعت نفت ایران ایفا می‌کند. به گفته زنگنه، بر اساس این توافقنامه که ظرف دو هفته آینده نهایی می‌شود، روزانه ١٠٠ هزار بشکه نفت خام ایران به روسیه تحویل و به مقاصدی که این کشور اعلام می‌کند، صادر می‌شود.

به این ترتیب ٥٠ درصد از ارزش محموله‌های صادراتی یاد شده، در موعدهای مشخص به صورت نقد به ایران پرداخت می‌شود و بقیه آن نیز برای تامین مالی واردات کالاهای روسی مورد نیاز ایران، هزینه می‌شود. این گفته وزیر نفت ایران در شرایطی مطرح می‌شود که میزان تولید نفت روسیه از عربستان پیشی گرفته و توانسته است جایگاه نخستین تولید‌کننده نفت دنیا را ازآن خود کند. از سویی دیگر با توجه به اینکه ایران توسعه برداشت از میادین غرب کارون و لایه نفتی پارس جنوبی را در دست داشته و بر اساس توافق اوپک مجاز به افزایش تولید ١٠٠ هزاربشکه‌ای نفت در روز است، پیش‌بینی می‌شود روسیه مقصد صادراتی نفت سنگین ایران از منطقه خلیج فارس یا غرب کارون (یاران شمالی) باشد.

روس‌ها علاقه‌مند به توسعه منابع نفتی ایران
در ادامه این نشست وزیر نفت کشورمان همچنین با قدردانی از نقش سازنده روسیه در توافق تاریخی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، گفت: روسیه عضو کمیته وزارتی نظارت بر اجرای برنامه کاهش تولید از جانب کشورهای غیر عضو اوپک به شمار می‌‎آید که به نوبه خود متعهد است روزانه ٣٠٠ هزار بشکه از تولید خود بکاهد. او در بخش دیگری از گفته‌های خود با تاکید بر این موضوع که ما دو محور اصلی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادیم، اضافه می‌کند: یکی از این محورها علاقه‌مندی شرکت‌های روسی در توسعه منابع نفتی ایران و عقد قرارداد در قالب مدل جدید قراردادهای صنعت نفت است. این خبر می‌تواند نوید‌بخش به پایان رسیدن غایله‌ای باشد که بین متخصصین متفاوت بر سر قراردادهای جدید نفتی موسوم به‌ ای.‌پی.‌سی وجود دارد.

زنگنه با اشاره به اینکه در اوایل سال آینده یک کارگروه در مسکو یا سن‌پترزبورگ تشکیل می‌شود، یادآوری کرد: ما در آنجا بحث‌های مفصلی خواهیم داشت و تفاهمنامه‌هایی که قبلا امضا شده است به قرارداد تبدیل می‌شود.

روحانی سال ٩٦ راهی روسیه می‌شود
زنگنه در پاسخ به پرسشی که آیا احتمال دارد که در جریان سفر حسن روحانی به روسیه این قرارداد امضا شود، گفت: این اتفاق خیلی زودتر رخ می‎دهد زیرا سفر رییس‌جمهوری سال ٩٦ خواهد بود و فکر می‌کنم پیش از ١٥ اسفندماه ان‌شاء‌الله این قرارداد نهایی شود. این در حالی است که روس‎ها هر وقت آماده باشند، می‌توانند نفت را بارگیری کنند. از سویی دیگر برای متنوع کردن مشتریان و دسترسی بهتر به بازارهای نفتی ما از این کار استقبال می‌کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: ایجاد یک رابطه دراز‌مدت بازرگانی با روس‌ها خوب است زیرا ما اکنون بیش از مبلغ موردنظر از روسیه خرید می‌کنیم، خرید سالانه ما از روسیه بیش از این مبلغ است، به‎هر حال ایجاد یک رابطه بلندمدت با این کشور همسایه کار خوبی است و شرایط را برای علاقه‎مندان به خرید از روسیه تسهیل می‎کند.

به قیمت روز می‌فروشیم
این مقام مسوول با بیان اینکه در این نشست صحبت‌هایی نیز در مورد شرایط بازار نفت انجام شد، گفت: ما از روسیه تقدیر و تشکر کردیم که به عنوان یک عضو اوپک همکاری بسیار خوبی را برای ایجاد تعادل در بازار داشتند.

بر اساس گفته‌های وزیر نفت ایران فروش نفت ایران به روسیه با قیمت‌های روز است و روسیه اعلام کرده است که به تعهداتی که داده‌ است، پایبند خواهد بود. درباره احداث خط لوله گازی زاهدان نیز باید گفت که این خط لوله در تاریخ ١٠ اسفند مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

سیاست‎های ترامپ به نفع فعالان صنعت نفت امریکاست
زنگنه با اشاره به تهدیدهای رییس‌جمهوری امریکا درباره تشدید تحریم ایران، گفت: خیلی وقت است این بحث‌ها را داریم، ما خواهان روابط پایدار و بلندمدت با روسیه هستیم و همواره تلاش‌مان به حداقل رساندن نوسان‎هایی که برخی کشورهای غربی می‎خواهند ایجاد کنند، است؛ روسیه هم می‌تواند در این مسیر با ما همکار و همراه باشد.
وی افزود: البته روی کار آمدن ترامپ سبب تقویت شرکت‎های نفتی امریکا می‎شود، وزیر امور خارجه امریکا بیش از آنکه سابقه سیاسی داشته باشد، همه عمر کاری خود را در نفت و مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیا بوده است؛ به هر حال ما باید منتظر تحولاتی باشیم و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم باید بسیار مراقب باشد. این نخستین‌بار در تاریخ اوپک است که روسیه برای مدیریت وضع بازار و باز گرداندن ثبات به بازار با این سازمان همکاری کرده است.
زنگنه عنوان کرد: اوپک برای کاهش تولید خود و مدیریت بازار جدی است و من مطمئن هستم که تولیدکنندگان غیر عضو اوپک و به ویژه روسیه براساس تعهد خود با اوپک همراهی خواهند کرد و این برای همه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و امنیت بلندمدت عرضه در بازار، مطلوب است.

قیمت بالای ٥٥ تا ٦٠ دلار به نفع اعضای اوپک نیست
وی با اشاره به احتمال افزایش تولید نفت خام امریکا در پی رشد قیمت نفت، گفت: قیمت نفت در عین حال که درآمد اوپکی‌ها را زیاد می‌کند اما سرانجام به ضرر کشورهای عضو هم عمل می‌کند، به دلیل اینکه رقیبان اوپک تولید را بالا می‌برند. همان‎طور که من و دیگران در اوپک گفته‎اند افزایش قیمت به بالای محدوده ٥٥ تا ٦٠ دلار برای هر بشکه در میان مدت سبب تکرار یک دوره کاهش قیمت می‌شود. این در حالی است که اکنون به‌طور طبیعی قیمت نفت افزایش می‎یابد، اما از آنجا که اوپک تولید خود را کاهش می‎دهد، تعادلی در بازار برقرار می‎شود و همه معتقدند که اگر اتفاق‎های عجیب و غریبی نیفتند بازار نفت در سال ٢٠١٧ به تعادل می‎رسد.

علت تاخیر ٢ ساعته وزیر نفت چه بود؟
وزیر نفت گفت: در نشستی با نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس مسائل مربوط به استان خوزستان بررسی شد و نمایندگان دیدگاه‎ها و پیشنهادهای خود را برای حل مسائل مطرح کردند که در نهایت پیشنهادهای خوبی مطرح و جمع‌بندی شد. ما هم در نشست با نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره مورد نقش نفت در این استان، اجرای مقررات زیست‌محیطی ارایه دادیم.

زنگنه تصریح کرد: نفت در توسعه میدان آزادگان، اصل را بر این گذاشت که فعالیت صنعتی در آن جا به محیط زیست و تالاب هورالعظیم آسیب نرساند، نفت به دنبال خشک کردن هور نیست و می‎خواهد در همین محیط طبیعی همان‌طور که در خلیج فارس در حال فعالیت است، کار کند.

به گزارش اعتماد، وزیر نفت عنوان کرد: مجلس نمی‌تواند اعتبار دهد، اما پیشنهادهایی به دولت ارایه داده شد، گرچه بعید می‌دانم در قانون بودجه امسال فرصت باشد، به دلیل اینکه وقتی گزارش آمد، دیگر نمی‌شود پیشنهاد جدید ارایه داد، اما به هر حال دولت پیگیری می‌کند و فکر می‎کنم تصمیم‎های مهم و فوری برای میان‌مدت، هم دراز مدت برای خوزستان گرفته شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین