|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۱۴۷۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
مشکلات زیست محیطی پایتخت، کلان شهرها و استان هایی نظیر خوزستان و ایلام هر کدام به نوعی تبدیل به چالش شده است و این در حالی است که کمبود منابع آب در کشور نیز با این مشکلات گره خورده است.
ظرفیت اقتصاد ایران برای اشتغال زایی ظرفیتی محدود است، در بهترین دوران اقتصادی کشور، سالانه حدود 600 هزار شغل ایجاد شده است.

اسحاق جهانگیری ظهر امروز (پنجشنبه) در سومین همایش دوسالانه بنیاد مطالعات و پیشرفت نصف جهان حضور یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛اهم صحبت های او به شرح زیر است:

*در ملاقات اخیر جمع محدودی از اعضای دولت با مقام معظم رهبری، مهمترین مسائل کشور مورد بررسی قرار گرفت و یکی از محورهای مورد بحث در این دیدار این بود که کشور برای توسعه با مشکلات بزرگ و پیچیده ای روبرو است و امروز ابر چالش هایی در پیش روی نظام قرار گرفته که برای حل این چالش ها نیازمند برنامه ریزی دقیق هستیم.

* بیکاری از ابر چالش های کشور است. در دوره ای حدود 20 میلیون دانش آموز در کشور وجود داشت و امروز تعداد دانش آموزان حدود 13 میلیون است و این تراکم جمعیت به مقطع دانشگاه و کنکور رسیده است و در حال حاضر بیش از 4 میلیون دانشجو در حال تحصیل هستند و این یعنی سالانه 1 میلیون نفر فارغ التحصیل دوره کارشناسی در کشور خواهیم داشت که این افراد متقاضی ورود به بازار کار هستند.

* ظرفیت اقتصاد ایران برای اشتغال زایی ظرفیتی محدود است، در بهترین دوران اقتصادی کشور، سالانه حدود 600 هزار شغل ایجاد شده است و از سال 84 تا 91 که بدترین سالهای اشتغالزایی بوده است، تقریبا میزان شغل خالص ایجاد شده جدید برابر با صفر بوده است.

* در دو سال اخیر با موج جدیدی از متقاضیان شغل روبرو شده ایم در سال 94 و 95 هر سال حدود 1 میلیون و 200 هزار متقاضی شغل اضافه شده و حدود 3 میلیون نفر هم بیکار از گذشته در کشور وجود دارد که اگر بتوانیم با مدیریت صحیح همه ظرفیت های کشور را به کار گیریم در بهترین شرایط سالانه حدود 600 الی 700 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد که این یعنی حدود 500 تا 600 هزار نفر به میزان بیکاران اضافه می شود.اصلی ترین راه اشتغالزایی را افزایش تولید و سرمایه گذاری است.

* نظام بانکی، بودجه دولت ،‌آورده بخش خصوصی و منابع خارجی ظرفیت هایی هستند که باید برای سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گیرند.

*نظام بانکی شرایط بسیار دشواری دارد،  مشکلات ناشی از فعالیت برخی موسسات اعتباری غیرمجاز نیز وجود دارد، در این گونه موارد که مردم سپرده های خود را در این موسسات گذاشته اند، وقتی مشکلی پیش می آید همه انتظار دارند که دولت کاری کند و یا در مواردی که یک واحد صنعتی بخش خصوصی دچار مشکل می شود همه می گویند چرا دولت ورود نمی کند و حقوق کارگران این واحدها را نمی پردازد.

* بودجه عمرانی دولت میزان ناچیزی است و بخش اعظمی از بودجه جاری نیز صرف پرداخت حقوق کارکنان می شود. متاسفانه کسانی که بازنشست می شوند هم از دولت خارج نمی شوند و امروز صد در صد حقوق صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و 75 درصد حقوق اعضای صندوق بازنشستگی کشوری نیز توسط دولت پرداخت می شود.

* هجمه ها و موانعی برای حضور و استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود دارد، عده ای دائما بخش خصوصی را متهم به رانت خواری و فساد می کنند البته ما برای برخورد با رانت خواری و فساد اهتمام جدی داریم اما باید شرایط فعالیت برای بخش خصوصی واقعی که افرادی تحصیلکرده و فهیم هستند مهیا شود.

* اقتصاد ایران در جایگاه هجدهم جهانی قرار دارد و اگر می خواهیم از منابع خارجی استفاده کنیم باید این منابع را از کشورهایی جذب کنیم که در جایگاه بالاتر از ایران قرار دارند.

* مشکلات زیست محیطی پایتخت، کلان شهرها و استان هایی نظیر خوزستان و ایلام هر کدام به نوعی تبدیل به چالش شده است و این در حالی است که کمبود منابع آب در کشور نیز با این مشکلات گره خورده است.

* چندی پیش دولت در خصوص تامین آب شرب برای تعداد زیادی از شهر های کشور در ایام تابستان نگرانی داشت شرایط به گونه ای بود که باید برای تامین آب شرب حدود 100 شهر در ایام تابستان جیره بندی می کردیم که خوشبختانه با لطف خدا و بارش های اخیر، این مشکلات تا حد زیادی برطرف شده است اما همچنان مسئله کمبود آب بعنوان یکی از مهمترین چالش های پیش روی کشور است.

*در مواجهه با این گونه چالش ها دو نوع برخورد وجود دارد که هم می توانیم این مشکلات را به عوامل اختلاف و عدم هماهنگی تبدیل کنیم و هم می توانیم با انسجام ملی، هماهنگی و همدلی کشور را از این چالش ها عبور دهیم البته دولت تدبیر و امید مسیر دوم را انتخاب کرده است و معتقد هستیم که حل این چالش ها با محوریت مقام معظم رهبری و با همدلی قوای سه گانه و مشارکت نخبگان کشور می توانیم از این بحران ها و مشکلات عبور کنیم.

*ظرفیت جمهوری اسلامی ایران در حدی است که می تواند از بزرگترین چالش ها عبور کند. جوانان ایرانی سرمایه های بزرگی هستند و اخیراً در گزارش معاون علمی و فناوری رییس جمهور اعلام شد که تعداد زیادی از جوانان زیر 30 سال با سرمایه ای اندک شرکت های دانش بنیانی را راه اندازی کرده اند که هم اکنون این شرکت ها متقاضیانی از بخش خصوصی دارند که حاضرند رقم های میلیاردی برای آن بپردازند.

*در سال 92 که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد میزان برداشت قطر از میادین مشترک دو برابر میزان برداشت ایران بود و در ابتدای سال 94 نیز میزان برداشت با قطر برابر بود و خوشبختانه با برنامه ریزی های دولت تدبیر و امید میزان برداشت ایران تا پایان سال بیش از قطر خواهد بود.

* در میادین نفتی غرب کارون که با کشور عراق مشترک هستیم میزان برداشت 80 هزار بشکه در روز بود که با سیاست گذاری دولت تدبیر و امید این میزان امروز به 240 هزار بشکه در روز رسیده است.

*هدف اصلی طراحی قدرت های بزرگ برای ناامن سازی منطقه ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران بود ولی خوشبختانه ایران امروز از امنیت خوبی برخوردار است و خودشان می دانند که همکاری و مشارکت ایران کلید حل مسائل منطقه است.

* کسانی که دائما بر وجود رکود تاکید دارند،  اینکه برخی واحدهای صنعتی هنوز مشکل دارند یک واقعیت است اما چگونه می شود که به رشد مثبت اقتصادی 7 درصد رسیده باشیم اما همچنان در رکود باشیم. مقام معظم رهبری در ابتدای سال به من بعنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی دستور دادند که برای راه اندازی 7500 واحد صنعتی که با مشکل مواجه بودند برنامه ریزی کنیم و امروز براساس گزارش ها تا کنون 22 هزار واحد صنعتی از این محل تسهیلات دریافت کرده اند.

* معتقد هستم کارهای فراوانی در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل انجام شده و دستاوردها بسیار بزرگ است که انشااله در روزهای آینده گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارائه خواهیم کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین