|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۵
کد خبر: ۱۴۷۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
در این همایش که بخشی از آن به بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اختصاص داشت کلیپ ویژه‌ای که به این مناسبت ساخته شده بود در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه علوم پزشکی تهران به نمایش گذاشته شد.
دومین همایش شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی صبح امروز با حضور دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، دکتر علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر مصطفی معین وزیر اسبق علوم و 440 نفر از استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در آمفی‌تئاتر دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

در این همایش که بخشی از آن به بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اختصاص داشت کلیپ ویژه‌ای که به این مناسبت ساخته شده بود در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه علوم پزشکی تهران به نمایش گذاشته شد.

در ادامه فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ابراز خوشحالی از حضور در این همایش و با یاد شهدا، امام راحل و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: همانطور که شنیده‌اید و در جریان هستید از زمان فوت ایشان در 19 دی امسال تاکنون در طی مراسم وداع، تشییع، تدفین و ترحیم ایشان که نزدیک به 50 روز گذشته است ما هنوز شاهد هم‌دردی و قدرشناسی مردم هستیم و همین هم‌دردی باعث تسکین خانواده و دوست‌داران ایشان بوده است که جای تشکر دارد.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی به فعالیت‌های علمی آیت‌الله هاشمی در کشور و فعالیت‌های علمی شخصی ایشان اشاره کرد و گفت:‌ ایشان در طول فعالیت مبارزاتی خود از سال 1327 که به قم آمدند تا سال 1357 در طول 30 سال هفت بار به زندان افتادند و در مجموع پنج سال که در زندان بودند هر سال بحث قرآن را به عنوان یک تسکین و همدم ادامه دادند و توانستند 22 دفترچه از یادداشت‌های قرآنی خود را آماده کنند.

او افزود: ایشان توانستند با تلاش خود کل آیات قرآن را فیش‌برداری کنند که در نهایت 22 دفترچه 200 برگی را آماده کرده بودند که وقتی ما به زندان می‌رفتیم آنها را به مادرم می‌دادند و ایشان نیز آن را زیر چادرش پنهان می‌کردند و به بیرون از زندان می‌آوردند. آیت‌الله هاشمی هیچ وقت فعالیت قرآنی خود را ترک نکرد و مرکز معارف قرآن در قم که زیر نظر ایشان شکل گرفت این فیش‌ها را بعدها با عنوان کتاب راهنما (تفسیر قرآن) آماده کرد و به همراه کتاب دیگر آیت‌الله به نام «فرهنگ قرآن» منتشر کرد که اکنون نزدیک 60 جلد آن منتشر شده است که می‌تواند بسیار مورد استفاده پژوهشگران و دانش دوستان قرار گیرد. من توصیه می‌کنم که این کتاب‌ها تهیه و در اختیار اندیشمندان قرار گیرد.

هاشمی ادامه داد: حضرت آیت‌الله هاشمی در سخنرانی خود در اولین جشنواره علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با نام «لقمان حکیم» فرمودند «دین ما در اولین آیاتش صحبت از قلم می‌کند و هدف اسلام نیز تربیت انسان عالم و مومن است، انسانی که با جایگاهش به دیگران تجاوز نکند و به حق و حقوق خودش آگاه باشد».

فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی در ادامه گفت: ‌می‌دانیم که در این چند روز سخنوران تعاریف زیادی درباره ایشان کرده‌اند و ایشان را شناسنامه انقلاب، یار نهضت، ذخیره انقلاب، یار دیرین امام و رهبری، معتمدترین انقلابی نزد امام، صحابی صالح و صابر امام، امیرکبیر زمان، فراتر از زمان، آینده‌نگر، فداکار، دیندار در اوج قدرت و شهرت، توسعه‌گرا و نوآور و به همین ترتیب تعاریف زیادی از ایشان شده است اما به نظر من بهترین تعریف از آیت‌الله این است که ایشان نگران عقب‌ماندگی کشور بود و سیاست‌مداری بودند که در عین دینداری، دغدغه توسعه داشتند.

وصی آیت‌الله هاشمی با قرائت این بیت شعر «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز، مرده آن است که نامش به نکویی نبرند» افزود: ایشان واقعا در طول دوران زندگی‌شان جهاد جدی کردند تا نگذارند ایران غرق شود و عقب بیفتد. آیت‌الله هاشمی به عنوان تفکر اجتماعی و یک تکیه‌گاه مردمی و یک لنگر تعادلی برای ایران بود که رد پای مدیریتی ایشان و همه همکاران‌شان در سراسر ایران در همه حوزه‌ها به وضوح نمایان است.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ ایشان در دوران سازندگی علاوه‌ بر اینکه در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، انرژی، نفت و گاز، برق، عمران شهری، حمل و نقل، بازرگانی، بانک، بیمه و ... رسیدگی ویژه‌ای را انجام دادند در امر آموزش و بهداشت و درمان هم تلاش بسیاری کردند. از سال 68 تا 78 در ایران یک رشد 6/4 درصدی در امر آموزش عمومی به وجود آمد. در دولت ایشان رشد 22 درصدی سالانه را در امر تعداد محققان شاهد بودیم و میزان دسترسی به امکانات پزشکی و بهداشتی به 94 درصد و میزان دسترسی به آب آشامیدنی سالم به 93 درصد رسید.

هاشمی در پایان گفت:‌ اینها تلاش‌هایی بود که ایشان در امر توسعه کشور انجام دادند و امیدوارم که همه بتوانیم رهرو راه ایشان باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین