|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۱۴۷۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
. يك رسانه نزديك به محمد رضا عارف اين اتفاق را در يك گزارش خبري اين‌گونه مورد بررسي قرار داده است: «شريعتمداري اگرچه بيشتر به عنوان چهره‌اي اقتصادي طي ساليان اخير شناخته شده است اما سال‌ها پيش از وزارت بازرگاني، نه در حوزه اقتصاد كه در كار امنيتي بود.
محمد شريعتمداري باز در آستانه انتخابات زير ذره بين قرار گرفته است. از قرار، تصميم گرفته شده كه او رئيس ستاد انتخاباتي حسن روحاني باشد. معلوم نيست از ذات محافظه‌كاري است يا هوشمندي سياسي‌اش؛ هر چه هست او معمولا چراغ خاموش حركت مي‌كند و چندان ترجيح نمي‌دهد كه در قاب رسانه‌ها بنشيند. روابط خوبي با حسن روحاني دارد از جنس همان روابطي كه با آيت‌ا...‌هاشمي داشت. با اصلاح‌طلبان هم كانال‌هاي ارتباطي خوبي دارد. انتخاب او براي اين مسئوليت گويا حرف و حديث‌هايي به همراه داشته؛ برخي از آنها رسانه‌اي شده و بخشي ديگر از آنها فعلا در محافل و گعده‌هاي سياسي دهان به دهان مي‌چرخد. بحث بر سر اين است كه چه مسائلي به عنوان مصلحت در نظر گرفته شده كه او به جاي چهره‌هايي كه تاكنون گمانه‌زني مي‌شد اين مسئوليت را در اختيار بگيرند، انتخاب شده است.

از انصراف تا معاونت

او در سال ۹۲ عزم خود را جزم كرده بود تا يكي از حاضران رقابت انتخابات در قامت كانديدا باشد. شريعتمداري اما از همان ابتداي حضور راه انصراف را براي خود باز گذاشته بود. ستاد انتخاباتي محمد شريعتمداري در آن زمان گفته بود: «همه اصلاح‌طلبان اعلام كرده‌اند كه اگر اجماعي بين آنان صورت گيرد به ائتلاف تن خواهند داد. من نيز بارها اعلام كرده‌ام در صورت حضور يكي از آقايان‌هاشمي، خاتمي، سيدحسن خميني و ناطق نوري از عرصه كنار خواهم رفت و در غير اين‌صورت تا نتيجه نهايي در عرصه باقي خواهم ماند.»‌هاشمي كه در انتخابات ثبت نام كرد، او بر سر وعده خود ماند و انصرافش را از حضور در رقابت اعلام كرد. سخنگوي ستاد انتخاباتي او ماجراي اين انصراف را اين‌گونه روايت كرده بود:«در پي اين ملاقات و كسب تكليف و انجام هماهنگي‌ها قرار شد همان‌طور كه آقاي شريعتمداري از پيش اعلام كرده بود، به‌نفع آيت‌ا...‌هاشمي از صحنه انتخابات كناره‌گيري كند. از همه اعضاي ستاد تهران و ستادهاي استاني درخواست شد ‌در جهت تبيين برنامه‌هاي آيت‌ا...‌هاشمي‌رفسنجاني و حمايت از كانديداتوري وي فعاليت كنند. ستادهاي انتخاباتي شريعتمداري در راستاي حضور حداكثري مردم در انتخابات به ‌نفع‌ هاشمي‌رفسنجاني به كار خود ادامه خواهند داد.» اما‌هاشمي در آن انتخابات مجوز حضور پيدا نكرد. اين اما باعث دور و جدا شدن شريعتمداري از معادلات آن انتخابات نشد. شريعتمداري مانند بسياري ديگر از نزديكان‌هاشمي به سمت حسن روحاني شيفت كرد. رفاقت و همكاري اين دو نفر به سال‌‌ها پيش باز مي‌گشت. شريعتمداري يك بيانيه داد و در آن نوشت؛«دكترعارف باوجود مقبوليت و محبوبيت مثال زدني در فعاليت‌هاي انتخاباتي و ارائه برنامه‌هاي راهگشا، نهايت مسئوليت‌پذيري و از خودگذشتگي سياسي را در اين مرحله به نمايش گذاشت و بر ماست كه در حمايت از اين اقدام، همان‌‌طور كه حجت‌الاسلام والمسلمين خاتمي اعلام داشتند از دكتر روحاني حمايت نماييم.». آن انتخابات با پيروزي حسن روحاني به پايان رسيد و سرمايه‌گذاري سياسي محمد شريعتمداري هم به نتيجه مثبتي ختم شد. او در دولت جديد علاوه بر معاونت اجرايي رياست‌جمهوري، به عنوان جانشين رئيس‌جمهور در شوراي عالي ايرانيان، شوراي عالي فضايي و شوراي استاندارد و تحقيقات صنعتي شناخته مي‌شود و تاكنون وزارت يا سرپرستي وزارتخانه‌هايي چون بازرگاني و ورزش و جوانان را بر دوش داشته است. حالا اما يك خبر تازه آمده كه منابع متعددي نيز آن را نقل كرده‌اند. مي‌گويند او رئيس ستاد انتخاباتي حسن روحاني شده است. مسئوليتي كه شايد انتظار مي‌رفت به يك چهره يكدست اصلاح‌طلب برسد تا حسن روحاني اميد بيشتري براي جلب بدنه اجتماعي اين جناح در انتخابات داشته باشد.

شريعتمداري، زير ذره‌بين‌اصلاح‌طلبان

اما واكنش اصلاح‌طلبان در اين مورد هم جالب است. يك رسانه نزديك به محمد رضا عارف اين اتفاق را در يك گزارش خبري اين‌گونه مورد بررسي قرار داده است: «شريعتمداري اگرچه بيشتر به عنوان چهره‌اي اقتصادي طي ساليان اخير شناخته شده است اما سال‌ها پيش از وزارت بازرگاني، نه در حوزه اقتصاد كه در كار امنيتي بود. شريعتمداري از جمله افرادي بود كه در تاسيس وزارت اطلاعات در دهه ۶۰ مشاركت داشت؛ حضوري كه در ادامه فعاليت‌هايش در كميته‌هاي انقلاب و اطلاعات نخست‌وزيري تعريف مي‌شد. نتيجه فعاليت‌هاي محمد شريعتمداري گواه آن است كه او مي‌تواند با هر دولتي به دليل روحيه خاص و شخصيت جامع الاطرافش كار كند و اين احتمالا همان دليلي است كه اكثر دولت‌ها نيز سهمي براي او در دولتشان قائل شده‌اند. اين موضوع را برخي فعالان عرصه سياست هم باور دارند.» دو فكتي كه اگر از بعد كنايه به آن نگاه نشود شايد بر آن باشد كه يادآوري دو نكته متفاوت را به اهل سياست و رسانه درباره محمد شريعتمداري به عنوان هدف در نظر داشته باشد. خاصه آنكه يكي از چهره‌هاي نزديك به محمد رضا عارف هم در يادداشتي اين‌گونه نوشته است:«انتصاب شريعتمداري به عنوان رياست ستاد آقاي روحاني هم اين تحليل را تقويت كرده است كه آقاي رئيس‌جمهور در انتخابات آينده مي‌خواهد سبد راي اصولگرايان را به سمت خود متمايل كند... آقاي روحاني به خوبي مي‌داند كه پيروزي‌اش در انتخابات سال ۹۲ با همراهي، حمايت و ايثار اصلاح‌طلبان ميسر شد. شايد برخي اطرافيان آقاي روحاني كه در برخي احزاب موسوم به حامي دولت هم عضويت دارند آن‌چنان باور به تاثيرگذاري اصلاح‌طلبان در راي آوري ايشان نداشته باشند و معتقدند همان حزبي كه آقاي روحاني پدر معنوي‌اش است باعث راي‌آوري‌اش شده است كه اين باور به اعتقاد نگارنده بيشتر به توهم شباهت دارد تا واقعيت.» اما مواضع ديگر اصلاح‌طلبان هم در اين مورد جالب است. مرتضي حاجي به رسانه نزديك به محمدرضا عارف گفته است:«آقاي شريعتمداري چهره بينابيني دارند، طوري كه هم اصولگرايان و هم اصلاح‌طلبان او را قبول دارند. كارنامه فعاليت او هم نشان مي‌دهد كه هم سابقه فعاليت با اصولگرايان و هم اصلاح‌طلبان را داشته است. از اين جهت انتخاب او مي‌تواند وزنه تعادل را بين اصولگرايان و اصلاح‌طلبان برقرار كند.» حالا در تحولي ديگر در اين مورد «محمود واعظي» عضو ارشد حزب اعتدال و توسعه، كه خود يكي از اعضاي ستاد «حسن روحاني» در يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در سال ۹۲ بود درباره ستاد انتخاباتي حسن روحاني گفته است: «بالاخره آقاي روحاني هم بايد ستادي داشته باشد. وقتي كه گروه‌هاي مردمي و جريانات سياسي مي‌خواهند از ايشان حمايت كنند، بالاخره بايد يك جايي باشد كه اينها را با هم هماهنگ كند. اين ستاد احتمالا به رياست آقاي شريعتمداري تشكيل خواهد شد. «محمد شريعتمداري»، با آغاز به كار ستاد انتخاباتي از سمت خود در دولت استعفا خواهد داد. گويا دوران جديدي براي شريعتمداري آغاز شده و ماموريت‌هاي ويژه‌اي براي او در نظر گرفته شده است؛ آيا او مي‌تواند كار ويژه حسن روحاني براي هم‌چسبي ميان نيروهاي سياسي دو جناح براي باقي ماندن روحاني در پاستور را به سرانجام برساند.

منبع:آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین