|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۱۴۷۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
اگرچه نتیجه جلسه استیضاح وزیر راه با نمایندگان مجلس برخلاف میل استیضاح کنندگان بود و آقای عباس آخوندی باز هم رای اعتماد نمایندگان را کسب کرد اما جای بسی تعجب است در شرایطی که تنها سه ماه به انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ زمان باقی است چرا باید وزیر استیضاح شود و سخن از استیضاح دیگر زده شود؟! در پاسخ به این سوال تنها می‌توان ۲ گزینه را در نظر داشت.
  اگرچه نتیجه جلسه استیضاح وزیر راه با نمایندگان مجلس برخلاف میل استیضاح کنندگان بود و آقای عباس آخوندی باز هم رای اعتماد نمایندگان را کسب کرد اما جای بسی تعجب است در شرایطی که تنها سه ماه به انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ زمان باقی است چرا باید وزیر استیضاح شود و سخن از استیضاح دیگر زده شود؟! در پاسخ به این سوال تنها می‌توان ۲ گزینه را در نظر داشت.
 
احمد شیرزاد در روزنامه آرمان نوشت:نخست آن که هیات رئیسه به عنوان جناح موافق دولت در مجلس قبل از اینکه جلسه استیضاح دیروز برگزار شود، ابزار نگرانی نسبت به آن نمی‌کرد. زیرا آنها مطمئن بودند که این استیضاح به جایی نمی‌رسد. دلیل دیگر آن است که استیضاح‌کننده‌ها به هیچ قیمتی حاضر نشدند، کوتاه بیایند و شرایط موجود را در نظر بگیرند.

معمولا دولتی که دوره خدمتش رو به پایان است، در چنین وضعیتی استیضاح مفهومی ندارد؛ زیرا اگر حتی ایراداتی هم وجود داشته باشد، منتقدان نسبت به آن سکوت کرده تا آن دوره به پایان برسد. بنابراین تنها در شرایطی استیضاح قابل قبول و منطقی به نظر می رسد که تخلف سنگینی رخ داده باشد. در این صورت حتی اگر یک روز هم به خدمت آن وزیر زمان باقی مانده باشد باید این مساله مورد بررسی قرار بگیرد. آن‌طور که از خبرها بر می‌آ‌ید هیچ سخن جدی و محکمی از سوی استیضاح‌کننده‌ها در رای مخالف به آخوندی مطرح نشده است. بنابراین هیچ ضعف خاصی در جلسه روز یکشنبه که گفته شود به این دلیل آخوندی مورد استیضاح قرار گرفت، مشاهده نشد.

اگرچه برخی از وزراتخانه‌ها مدام و به هر دلیلی مورد بازخواست و استیضاح قرار می‌گیرند به‌طور مثال وزرات ورزش، وزرات آموزش و پرورش و وزارت کشور وزراتخانه‌هایی هستند که بسیاری از نمایندگان با آن درگیر هستند. وزرات صنایع نیز از وزراتخانه‌هایی است که معمولا نماینده‌ها نسبت به آن حساس هستند و اختلاف نظرهایی در آن وجود دارد اما چنین مصداقی درباره وزرات راه درست نیست و به نظر می‌رسد برخی از نمایندگان که با این وزارتخانه در چالش هستند معمولا جریان‌های در قدرت هستند که دست آنها در کار اجرایی است و قبلا درگیر پروژه‌های بسیار بزرگ اجرایی بودند اکنون هم با وزیر راه مشکل دارند. در غیر اینصورت دلایل محکمی برای استیضاح وزیر راه وجود ندارد.
 
چراکه وزرات راه اگر وزارتخانه قوی نبود اماحداقل وزراتخانه ضعیفی هم نبود و مجموعا برخی از اقدامات این وزراتخانه موفق آمیز بود. برخلاف برخی انتقادات نسبت به وزیر محترم راه درباره خرید ایرباس و بوئینگ باید اذعان داشت که آقای آخوندی با انعقاد قراردادهای قابل توجه خود در خرید ایرباس و بوئینگ توانست چشم‌انداز امیدوار‌کننده‌ای در پیش‌ روی صنعت هوایی کشورمان قرار دهد.

ایشان در مساله توسعه راه آهن عملکرد مطلوبی داشته است. این وزراتخانه تنها دستگاهی بود که مدیر مربوطه آن پس از بروز حادثه و مشکل به عذرخواهی مبادرت کرد. چراکه مدیرعامل راه آهن پس از سانحه برخورد قطار در محور سمنان– دامغان رسما از سمت خود استعفا کرد در واقع پورسیدآقایی یکی از مدیران وزریده دولت بودند.
 
این مدیر مستعفی همواره در هر دوره ای که کارکرد و عملکرد مطلوبی داشت و استعفای وی با تاسف مردم همراه بود. اگرچه استعفای وی بیانگر شرافت حرفه‌ای اوست اما مدیرانی نظیر پورسید آقایی بسیار کم هستند. بنابراین در مجموع عملکرد وزرات راه اگر در حد ایده‌آل نبود اما لااقل در حد نسبتا مطلوبی بود، اگرچه انتقادهایی نسبت به برخی از مصاحبه‌های وزیر راه وجود دارد اما عملکرد و مدیریت وزیر راه تاکنون قابل قبول بوده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین