|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۱۴۷۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
مهرداد بذرپاش، مدیرمسئول روزنامه وطن امروز از همان ابتدا نیز در زمره کاندیداهای اصولگرایی قرار داشت و در دو دولت پیشین به رغم سن پایین خود، توانست مسئولیت‌‌های مهمی همچون معاونت رییس‌جمهوری و ریاست سازمان ملی جوانان را به نام خود کند.
انتخابات ریاست‌جمهوری 96 با همه بیم و امیدهایش برای جریان‌ها‌ و گروه‌های سیاسی، به ویژه دو جناح اصلی اصلاح‌طلب و اصولگرا نزدیک است. دوره‌های گذشته در مدت زمان اندک باقیمانده تا انتخابات، فضای سیاسی و جو عمومی کشور حالتی انتخاباتی به خود گرفته و مردم و مسئولان برای مشارکت در این امر مشتاق‌تر به نظر می‌رسیدند؛ این بار اما با اینکه تنها سه ماه به زمان برگزاری انتخابات فرصت باقی است، تکلیف کاندیداها به ویژه در جریان اصولگرایی، هنوز مشخص نشده است. اصلاح‌طلبان و اعتدالیون با وجود درگذشت آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان بزرگترین حامی‌شان، توانستند علاوه بر توافق بر سر کاندیداتوری حسن روحانی، راهبردهای انتخابات شوراهای شهر و روستا را نیز تبیین کنند. با این حال ماجرا در میان اصولگرایان به نحو دیگری در جریان است.

اصول‌گرایان این بار با تشکیل جبهه نوظهور نیروهای مردمی انقلاب اسلامی که برای ایجاد وحدت میان اصولگرایان پا به عرصه انتخاباتی گذاشته و تا حدودی توانسته رضایت تعدادی از احزاب و گروه‌های اصولگرا را جلب کند، اما کماکان به وحدتی که سال‌ها پیگیر آن بوده‌اند، دست نیافته‌اند و این امر از تشتت در اعلام اسامی نامزدها هویداست؛ شرایطی که طی روزهای اخیر نمود بیشتری پیدا کرده است. مهرداد بذرپاش و سعید جلیلی از اعضای جبهه پایداری فعالیت‌هایی را برای حضور در انتخابات از خود نشان می‌دهند. در عین حال امیرحسین قاضی‌زاده عضو این جبهه که تاکنون از حمایت جبهه مردمی نیروهای انقلاب سرباز زده، در گفت‌وگو با نامه‌نیوز کاندیدای اصلح این جریان را حجت‌الاسلام ابراهیم رییسی دانسته است؛ اظهارنظری که دیروز از سوی برخی دیگر از اعضای این گروه رد شد. از سوی دیگر با وجود تجربه‌های اخیر سخن از نامزدی محمدباقر قالیباف همچنان به قوت خود باقی است و شهردار تهران این خبر را نه تکذیب و نه تایید کرده است. برخی سیاسیون اصولگرا هنوز بر این عقیده هستند که افرادی همچون محمدرضا باهنر از این حیث که چهره‌های شاخص و اثرگذاری محسوب می‌شوند. باید با ورود به انتخابات بخشی از گره‌های انتخاباتی اصولگرایان را حل کنند؛ این در حالی است که باهنر بارها کاندیداتوری خود در انتخابات آتی را تکذیب کرده و نامزدی ابراهیم رییسی برای سکانداری کشور با توجه به سمت‌هایی که به عهده دارد، به خصوص پس از اینکه شورای نگهبان اعلام کرد افراد برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری باید از مسئولیت‌های فعلی خود استعفا دهند، بعید به نظر می‌رسد. این در حالی است که برخی دیگر اصولگرایان هم معتقدند ابراهیم رییسی همان فرد اصلحی است که می‌تواند وحدت میان آنها را تحقق بخشد. به نظر می‌رسد رویای رسیدن به وحدت در میان اصولگرایان این بار هم ناکام مانده است، چراکه اخیرا چهره‌های سیاسی بسیاری به ویژه مردان کابینه احمدی‌‌نژاد یا به صورت مستقل یا زیر چتر احزاب خود پا به عرصه انتخابات گذاشته‌اند. فضای انتخابات میان جناح اصولگرایی بدان جا رسیده که گاه سخن از جبهه یکتا قوت می‌گیرد، گاه جبهه پایداری یکه‌تاز می‌شود و گاه جبهه نیروهای مردمی انقلاب عرصه انتخاباتی اصول‌گرایان را به دست می‌گیرد.

مردان بهار در سودای بهارستان

محمود احمدی‌نژاد که خود از رسیدن به پاستور جا مانده، طی بیانیه‌ای رسما اعلام کردکه در انتخابات آتی از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد. اما این امر سبب نشد تا مردان کابینه‌اش سودای رسیدن به پاستور را در ذهن نپرورانند: مهرداد بذرپاش، مدیرمسئول روزنامه وطن امروز از همان ابتدا نیز در زمره کاندیداهای اصولگرایی قرار داشت و در دو دولت پیشین به رغم سن پایین خود، توانست مسئولیت‌‌های مهمی همچون معاونت رییس‌جمهوری و ریاست سازمان ملی جوانان را به نام خود کند. حمیدرضا بقایی، از مردان پرحاشیه دولت نهم و دهم که روزگاری پس از رییس‌جمهوری نفر سوم و دست چپ او به شمار می‌آمد، اخیرا به گفته خود مستقل از هرگونه حزب و جناح سیاسی اعلام کاندیداتوری کرده است؛ چند سال پیش طی حکمی از سوی دیوان عدالت اداری به دلیل برخی تخلفات در سمت ریاست گردشگری انفصال از خدمات دولتی دریافت کرده و در دورانی که هم‌پای احمدی‌نژاد قدم بر می‌داشت، چند ماهی را در زندان سپری کرد اما امروز با وجود پیشینه پرماجرای خود دست از رویای ریاست‌جمهوری برنداشته است. مسعود زریبافان از دیگر نواصولگرایانی است که با وجود ریاست پر فراز و نشیب خود در بنیاد شهید و امور ایثارگران در لیست جبهه پایداری برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد. علیرضا زاکانی هم از جمله افرادی است که زمزمه‌هایی مبنی بر کاندیداتوری او در روزهای اخیر از سوی جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی به گوش می‌رسد. با این حال تجربه هشت سال ریاست این افراد بر کشور حاکی از آن است که این افراد قادر نیستند بار دیگر اعتماد ملت را جلب کرده و اصولگرایان باید تدبیر دیگری بیندیشند. برخی یاران سابق احمدی‌نژاد نیز در قالب جبهه البته بدون مجوز یکتا نیز تاکنون رستم قاسمی و حمیدرضا حاجی‌بابایی وزرای نفت و آموزش و پرورش دولت دهم را به عنوان کاندیداهای احتمالی خود معرفی کرده‌اند.

احمدی‌نژادی‌ها از جبهه پایداری مستثنی هستند

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در این خصوص گفت: در میان اصولگرایان، تشکلات و گروه‌هایی که از جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی حمایت کرده‌اند، کاندیدای واحدی نخواهند داشت و جبهه مردمی نهایت امر شخص موردنظر و اصلح را معرفی می‌کند اما درخصوص جبهه پایداری مشخص نیست که آیا حمایت خود از این جبهه را اعلام خواهند کرد و یا ترجیح آنها بر این است که کاندیدای مستقلی معرفی کنند. او درخصوص اعلام کاندیداتوری مردان دوره احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: افرادی که در حلقه احمدی‌نژاد هستند را باید از جبهه پایداری مستثنی دانست و شرایط میان آنها کماکان مشخص نیست اما ممکن است که به صحنه رقابت بیایند. ناصر ایمانی همچنین درمورد کاندیداتوری محمدرضا باهنر و یا ابراهیم رییسی با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد و تکذیب باهنر دراین خصوص، اینگونه تشریح کرد که پیشنهاداتی برای این افراد از سوی گروه‌ها و دیگر سیاسیون وجود دارد اما به معنای کاندیداتوری آنها نیست؛ به عبارتی دیگر به این افراد پیشنهادهایی شده است و قطعا اصرار هم خواهد شد اما اینکه از سوی باهنر یا رییسی پذیرفته شود یا خیر و اینکه جبهه مردمی آنها را به عنوان کاندیدای نهایی خود اعلام کند، هنوز محل تردید است.
منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین