پس از آغاز به کار مجلس نهم، هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بر اساس ماده 141 آیین نامه داخلی مجلس این طرح را در اختیار طراحان آن قرارداد تا در صورت تمایل برای مطرح کردن مجدد آن در مجلس، تقاضا ارائه دهند.
ماده 141 آئین نامه داخلی مجلس تأکید دار که، در ابتداى هر دوره قانونگذارى، هیئت رئیسه فهرستی از طرحها و لوایح راکد را توسط معاونت قوانین تهیه و در اختیار نمایندگان میگذارد و صورتى از آن را نیز به دولت ارسال میدارد. هر یک از طرحها و لوایح معوقهکه لزوم رسیدگى به آن به وسیله بیست و پنج نفر از نمایندگان یا از طرف دولت تقاضا شود، طبق آییننامه بهکمیسیونهاى مربوطه ارجاع میشود و کمیسیونها رسیدگى را به ترتیب مندرج در این آییننامه انجام میدهند. هرگاه شور اول آن طرحها یا لوایح قبلاً خاتمه یافته باشد، رسیدگى به طرح یا لایحه با پیشنهادکمیسیون و تصویب مجلس یک شورى انجام خواهد شد. درصورت تغییر دولت، چنانچه دولت جدید رسماً استرداد لوایحى را اعلام کرده باشد، آن لوایح از جریان خارج خواهد شد.
از جمله چهرههای شاخصی که در مجلس هشتم این طرح را امضا کرده بودند، میتوان به فاطمه آلیا، مسعود پزشکیان، حسینعلی شهریاری، غلامعلی حدادعادل، اسماعیل کوثری، مصطفی کواکبیان، اسماعیل کوثری، اسدالله عباسی و محمد حسین فرهنگی اشاره کرد.
پس از مطرح شدن مجدد این طرح در مجلس، 26 نماینده مجلس نهم از جمله غلامعلی حداد عادل، فاطمه آلیا، سید علیرضا مرندی، حسینعلی شهریاری، فتح الله حسینی، مهرداد لاهوتی، سید امیرحسین قاضیزاده هاشمی، مجتبی رحماندوست، عبدالرضا عزیزی، علیرضا محجوب، رمضانعلی سبحانیفر، حسن تامینی، محمدجواد نظری مهر، ابراهیم کارخانهای، ایرج ندیمی، جواد سعدونزاده، مجید منصوری، منصورآرامی، مهناز بهمنی، لاله افتخاری، شهلا میرگلوبیات، سکینه عمرانی، نیره اخوان بیطرف، حسن کامران، محمد فیروزی و حسین طلا با ارائه یک درخواست به هیئت رئیسه، تقاضا بررسی مجدد این طرح را خواستار شدند.
در مقدمه این طرح آمده است: افراد نابینا وکمبینا از جمله گروههایی هستند که با وجود برخورداری از استعدادهای شگرفت از دستیابی به فرصتهای شغلی و اجتماعی برابر با سایر آحاد جامعه محروم ماندهاند. با توجه به بند 9 اصل سوم قانون اساسی در رفع تبعیضات ناروا در شرایط عادی و برابری در حقوق سیاسی و اجتماعی برای همه شهروندان به ویژه معلولان نابینا و افراد کمبینا که با سایر معلولان ناشنوا و مبتلایان به اختلالات گفتاری قابل مقایسه نیستند و نظر به تجربه نمایندگی افراد نابینا و کمبینا در مجالس قانونگذاری دنیا به وضوح مبرهن است که این دسته افراد در صورت برخورداری از شرایط نمایندگی و وجود فناوریهای نوین و در دسترس امکان مطالعه قوانین و مقررات برای آنها فراهم شده است.
بنابراین با عنایت به تصویب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت مصوب 1386/9/13 بایستی از حق در نامزدی انتخابات برخوردار شده و برگزیده شدن نابینایان و افرا کمبینا برای مشارکت در زندگی سیاسی و عمومی به طور عام و راهیابی به مجلس قانونگذاری به طور خاص حمایت نمود لذا جهت رفع تبعیض مذکور طرح اصلاح بند 6 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با آخرین اصلاحات تقدیم میگردد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، این طرح با عنوان اصلاح بند 6 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با آخرین اصلاحات تهیه شده که بر اساس ماده واحده آن، عبارت بینایی از بند 6 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با آخرین اصلاحات بعدی حذف میگردد.
در تبصره این ماده واحده نیز آمده است: جانبازان معزز و معلولان محترم مشمول این قانون به منظور بهرهگیری از تجهیزات مکمل و رافع محدودیت نابینایی، نباید نقص عضو در دست داشته باشند.
نمایندگان مجلس در ذیل تبصره ماده واحده این طرح، در توضیحاتی آوردهاند: طبق اعلام سازمانهای بینالمللی، تعداد نابینایان درکشور ما حدود 5 در هزار یعنی تقریبا 350 هزار نفر است. در حال حاضر نمایندگانی از این قشر محترم عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند و وظایف نمایندگیخود را با موفقیت انجام میدهند و در داخل کشور تجهیزات مکمل و رافع محدودیت نابینایی تولید میشود و قابل استفاده و در دسترس جانبازان معزز، نابینا و معلولان محترم دارای این معلولیت است.
نظر مرکز پژوهشهای مجلس با مراجعه به اطلاعات، تجهیزات و نیز مفاد کنوانسیون جهانی حمایت از حقوق معلولان که جمهوری اسلامی ایران به آن ملحق شده است و نیز مطالعه این موضوع در سایر پارلمانهای دنیا، "مثبت" اعلام شده است.
در صورت تصویب این طرح، گروه هدفکه دارای سایر شرایط نمایندگی باشند، امکان داوطلبی و نامزدی در انتخابات مجلس را پیدا خواهند کرد.