|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۱۴۷۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
زمانی که سایپا را تحویل گرفت, کمتر کسی گمان می‌کرد مردی که نامش برای اهالی صنعت خودرو آشنا نبود, بتواند از عهده حل و فصل مشکلات بزرگ سایپا برآید, اما جمالی از همان اصل خود تبعیت کرد وقتی که سکان سایپا را در دست گرفت گفت: «تعهد می‌دهم که مسائل مالی شرکت را حل و فصل نمایم» او برای تامین این تعهد به راه حل‌های درون سازمانی روی آورد.
کلید واژه‌اش «تعهد» است, می‌گوید دانش‌آموخته اقتصاد است و چنین آموخته که توسعه سازمان مرهون تبعیت از یک اصل است: «تعهد می‌دهیم و پاسخگو هستیم»؛

زمانی که سایپا را تحویل گرفت, کمتر کسی گمان می‌کرد مردی که نامش برای اهالی صنعت خودرو آشنا نبود, بتواند از عهده حل و فصل مشکلات بزرگ سایپا برآید, اما جمالی از همان اصل خود تبعیت کرد وقتی که سکان سایپا را در دست گرفت گفت: «تعهد می‌دهم که مسائل مالی شرکت را حل و فصل نمایم» او برای تامین این تعهد به راه حل‌های درون سازمانی روی آورد.

کارنامه دو ساله او در صنعت خودرو چنان درخشان است که کارکنان او را «ناجی سایپا» می‌دانند. او کار حرفه‌ای خود را از معاونت طرح و برنامه سازمان اتکا از سال‌های ابتدایی دهه 80 آغاز کرد. وی بعد از چند سال حضور در اتکا به سازمان بازنشستگی کل کشور رفت تا چند سال هم به عنوان مدیر کل اقتصادی این سازمان به فعالیت خود ادامه دهد. در مراحل بعدی او به شرکت‌های پشتیبان سرمایه گذاری بانک صنعت و معدن نقل مکان می‌کند. شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند، شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی و شرکت لیزینگ صنعت و معدن از جمله شرکت‌هایی است که جمالی سابقه حضور در آن را دارند. در سابقه وی مشاور مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری ایران خودرو و عضویت در هیات مدیره شرکت تهیه و توزیع لوازم و قطعات یدک ایران خودرو هم دیده می‌شود. اما هیچ کدام از این سوابق به اندازه کوشش او در سایپا نام او را بلند آوازه نساخت.

•    افزایش تولید از 800 دستگاه به 2500
•    خروج گروه از سایه سنگین ماده 141 قانون تجارت
•    دست یافتن به رشد 54 درصدی در ده ماهه سال 95
•    کاهش 19 درصدی شکایات مشتریان با راه‌اندازی مرکز ارتباط با مشتریان

تنها بخشی از اقدامات چشمگیر در دوره مدیریتی جمالی است. او معتقد است که توانسته مدلی را در سایپا اجرا کند مدلی به نام «ایجاد فرصت» و با اجرای این مدل موفق شده تا دانش جدیدی در عرصه مدیریتی کشور به ثبت برساند.

یکی دیگر از تعهدات جمالی تاکید بر «اقتصاد مقاومتی» است او معتقد است که اگر این مفهوم در صنعت خودروسازی به خوبی و درستی درک شود, چیزی جز استفاده بهینه از توانمندی‌های داخلی برای توسعه و پیشبرد اهداف نیست. بنابراین اقتصاد مقاومتی یعنی تولید و صادرات, اقتصاد مقاومتی یعنی مشارکت در توسعه محصول با طرف‌های خارجی نه در اختیار گذاشتن بازار, اقتصاد مقاومتی یعنی متعهد بودن و صرف کردن فعل خواستن و توانستن.

واقعیت این است که مدل «تعهد - پاسخگویی» مدلی بسیار موثری در اقتصاد ایران است, با توسل به این اصل می‌توان بستری برای مشارکت همگانی و رشد و توسعه برداشت. تجربه سایپا در این چند سال نشان می‌دهد که اگر سازمان‌ها بتوانند از این تجربه استفاده کنند می‌توانند تهدید‌های خود را تبدیل به فرصت کنند فرصتی که اقتصاد امروز ایران تشنه آن است.
 
 
میترا مهر پرست

کارشناس اقتصاد اجتماعی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین